ATR på hydrogen fra 2025?
Som en snarvei til hydrogendrift, hevder et selskap det skal være mulig å konvertere Dash-8 og ATR-42 maskiner til hydrogendrift, ved å fjerne de bakerste seteradene (ca 20% av setene) og bruke dette som en modulbasert lagring av hydrogen. Dette vil enten gi 400nm rekkvidde med komprimert hydrogen eller 550nm med flytende.
En vesentlig forskjell fra Airbus sitt konsept er at det her er snakk om fuel cells og elektriske motorer, mens de i Airbus sitt tilfelle er snakk om forbrenningsmotorer som går på hydrogen
https://www.ainonline.com/aviation-...n-plan-set-promote-early-switch-hydrogen-fuel
Som en snarvei til hydrogendrift, hevder et selskap det skal være mulig å konvertere Dash-8 og ATR-42 maskiner til hydrogendrift, ved å fjerne de bakerste seteradene (ca 20% av setene) og bruke dette som en modulbasert lagring av hydrogen. Dette vil enten gi 400nm rekkvidde med komprimert hydrogen eller 550nm med flytende.
En vesentlig forskjell fra Airbus sitt konsept er at det her er snakk om fuel cells og elektriske motorer, mens de i Airbus sitt tilfelle er snakk om forbrenningsmotorer som går på hydrogen
https://www.ainonline.com/aviation-...n-plan-set-promote-early-switch-hydrogen-fuel
Universal Hydrogen, a California-based startup co-founded by former Airbus chief technology officer Paul Eremenko, has launched plans to convert regional airliners to hydrogen power. The company says its business model will encourage early adoption of the carbon-free fuel by the air transport industry before manufacturers develop new aircraft with hydrogen propulsion as standard equipment.
