ATR 72-500 diverse spørsmål

Fjordheim

ScanFlyer Blue
ATR 72-500 diverse spørsmål

God aften,

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne?

Men, er det noen her på flyprat som kunne tenkt seg å svare meg, på e-mail, vedrørende diverse spørsmål knyttet til min. rullebane for landing, ditto for take-off m.v. så hadde jeg vært svært takknemlig.

Chartrer ikke fly så ofte, men er usikker på svarene jeg får på mine spørsmål.

Har ikke lysst til å ta dette på forumet, men jeg vet jo at det er masse kompetanse her vedrørende dette.

Grunnen til at jeg spør er at vi, altså mine kollegaer og meg selv som legmenn, synes vi er helt I grenseland her, og at vi har fått litt tvetydige svar fra to instanser.

Takker på forhånd for all hjelp.

Mvh
Fjordheim
 
Last edited:
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Takk til Moderator for å flytte tråden hit, rullebanen til destinasjonen I dette tilfellet er forøvrig 990 meter (3000 fot).

Mvh
Fjordheim
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Hvor langt er ett tau ?

Spmet er umulig å svare på. Det er mange parametere som spiller inn. Flyets vekt, banestatus, vær / vind osv.
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Takk til Moderator for å flytte tråden hit, rullebanen til destinasjonen I dette tilfellet er forøvrig 990 meter (3000 fot).

Generelt så er det ikke bare banelengde som spiller inn, også hinder i inn/utflyging og avgangsvekt på flyet så det er sikkert enklere for folk å svare om du sier hvor det er.
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Generelt så er det ikke bare banelengde som spiller inn, også hinder i inn/utflyging og avgangsvekt på flyet så det er sikkert enklere for folk å svare om du sier hvor det er.

Heisann, det er på Nuuk, 50 pax inn og kun 25 pax ut, mellomlanding på KEF begge veier, ingen refueling I Nuuk såvidt jeg forstår, så de må ha fuel til I det minste til Angerlussiak, på returen, etter landing
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Air greenland http://www.airgreenland.com/ har en mindre base på Nuuk som kan flyes med DHC8-200 37 pax. Fly rute mellom Nuuk og Kef.
Widerøe har DHC-8 100/200 som kan leases men kun 39 pax. -100 rekkevidde 1520 km -200 1795 km.
Ikke mange fly som kan lande på 950 meters bane med 50 pax og mye fuel.
Kontakt Widerøe og be om en -200.
Virker som fuel er tilgjengelig på Nuuk. http://www.handbook.aero/hb_airportpage.html?recnum=860
 
Last edited:
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Skjeldent noe problem å lande, men avgangen kan bli interessant. Vi fløy med 50 pax på 900m med Dash8-300, men kun en times flight før vi landet for fuel.
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Her er det snakk om 25 ut .. gjørbart med -300?

Ville kontaktet Aircontact ... De burde ha oversikten og kompetansen.
 
ATR 72-500 diverse spørsmål

Air greenland http://www.airgreenland.com/ har en mindre base på Nuuk som kan flyes med DHC8-200 37 pax. Fly rute mellom Nuuk og Kef.
Widerøe har DHC-8 100/200 som kan leases men kun 39 pax. -100 rekkevidde 1520 km -200 1795 km.
Ikke mange fly som kan lande på 950 meters bane med 50 pax og mye fuel.
Kontakt Widerøe og be om en -200.
Virker som fuel er tilgjengelig på Nuuk. http://www.handbook.aero/hb_airportpage.html?recnum=860

Hei Propell,

Takk for nyttig informasjon,

WFs fly som kan lande der dekker vel dessverre ikke vårt behov, ref. 50 pax inn.

Mvh
Fjordheim
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Skjeldent noe problem å lande, men avgangen kan bli interessant. Vi fløy med 50 pax på 900m med Dash8-300, men kun en times flight før vi landet for fuel.

Hei CFM,

Takk for den, det er avgangen vi er litt bekymret for ja.

Mvh
Fjordheim
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Her er det snakk om 25 ut .. gjørbart med -300?

Ville kontaktet Aircontact ... De burde ha oversikten og kompetansen.

Hei LN-MOW,

Takker for info, 25 ut med -300; ja ok, men trenger å lande 50 med samme flyet som skal ta av med de 25.

Jeg er amatør her, deluxe, hvordan kontakter jeg Aircontact? (det er så mye enklere når man forflytter skip rundt omkring ;) ).

Mvh
Fjordheim
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Om dere skal ha 50 pax, holder det vel med en ATR42 istede for en ATR72. Dessuten bruker vel et fly mindre rullebane på å lande en å ta av, så om en -300 kan ta av derfra med 25 pax, er det vel ingen hindring at den kan lade med 50 pax?
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Om dere skal ha 50 pax, holder det vel med en ATR42 istede for en ATR72. Dessuten bruker vel et fly mindre rullebane på å lande en å ta av, så om en -300 kan ta av derfra med 25 pax, er det vel ingen hindring at den kan lade med 50 pax?

Takk for det OY-CIR, men ATR42 klarer vel ikke distansene HAU-KEF-GOH;

HAU-KEF 835 nm
KEF-GOH 759 nm

Den første er vel I overkant langt for en ATR 72-500 også?

Takk for innspill, blir et interessant møte I morgen tidlig :)

Mvh
Fjordheim
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Hei LN-MOW,

Takker for info, 25 ut med -300; ja ok, men trenger å lande 50 med samme flyet som skal ta av med de 25.

Jeg er amatør her, deluxe, hvordan kontakter jeg Aircontact? (det er så mye enklere når man forflytter skip rundt omkring ;) ).

Mvh
Fjordheim

Som CFM sa over, så er ikke landingen med -300 noe problem med full maskin. Det er avgangen som vil gi deg begrensninger. Tilgjengeligheten på fuel kan muligens påvirke maxlast for landing, dog .. det blir en regneoppgave for de som har tabellene.

Aircontact er Norges største flymegler, og de kan du kontakte her:

http://www.aircontact.com/
 
ATR 72-500 diverse spørsmål

Som CFM sa over, så er ikke landingen med -300 noe problem med full maskin. Det er avgangen som vil gi deg begrensninger. Tilgjengeligheten på fuel kan muligens påvirke maxlast for landing, dog .. det blir en regneoppgave for de som har tabellene.

Aircontact er Norges største flymegler, og de kan du kontakte her:

http://www.aircontact.com/

Tusen takk,

Det er så mange HAZOPs/HAZIDs I min bransje at vi tenkte at vi måtte evaluere en flight for en gangs skyld også ;)

Mvh
Fjordheim
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Max range på en ATR42-500 er 1000nm.

Det er litt uinteressant sålenge man ikke vet hva disse 1000 NM innebærer. Er det full fuel, eller med full payload. Er det inkludert fuel for final reserve, fuel til alternate? På kortere bane, hindringer i utklatring må du uansett kompromisse og gå ned på vekt. Som MOW sier får de med dokumentasjonen regne på det.
 
Re: ATR 72-500 diverse spørsmål

Å! Tenk at jeg fant denne tråden som omhandler akkurat det jeg tenker på.
Håper jeg får love til å skyte inn et spm.
Dette gjelder nemlig også chartring av fly.

Håper noen som har flydd typen, handlet typen kan svare på dette.

Ca hvor mange baggasjer det til være plass til i hold på denne flytypen?
 
Back
Top