• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ATPL EKSAMEN

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
Skal desverre snart ha ATPL eksamener...(skrekk & gru)

Har dere Luftfartsfolk noen gode råd for å klare seg gjennom de 14 vanskelige prøver uten for mange stryk?

Er det mulig å dele eksamen opp i 2 omganger?

Er det mulig å ta eksamen på Sola eller Flesland?

Hvis eg tar eksamener hos LT i Bodø, kan det da gjøres utenom de faste 4 eksamensperioder?

Takk

Replying to Topic 'ATPL EKSAMEN'

Originally posted by MountainDew

Det er jo bare KOS!!

Tror det blir data-eksamen fremover, så man slipper å forholde seg til faste eksamensdatoer og sensurfrister. LT har ikke helt bestemt seg ennå, men etter et prøveprosjekt i fjor var de godt fornøyde

Originally posted by MountainDew

Dessverre er feil ord. Du skal glede deg, for det betyr at du snart er ferdig med det vanskeligste og omfattende med hele utdannelsen :) Okey, det er litt skrekk og gru, men den dagen du har bestått alle eksamener vil du oppleve en fin opptur! :)

Har dere Luftfartsfolk noen gode råd for å klare seg gjennom de 14 vanskelige prøver uten for mange stryk?

Kjøp deg tilgang til http://www.aerosolutions.be/abacus/index.php og det vil gjøre livet litt enklere. Men basiskunnskapen må uansett sitte!

Er det mulig å dele eksamen opp i 2 omganger?

Ja, det kan spesifiseres på skjemaet for oppmelding til eksamen. Skolen din er ansvarlig for å fylle ut skjemaet, så snakk med dem. Vil ikke anbefale deg å dele det opp når du først er i eksamensmodus og hvis du likevel skal forberede deg på fulltid frem til eksamen i mars. De som har delt opp eksamene har ikke nødvendigvis noen fordel av det, for det er mer normalt enn unormalt å stryke på en eller flere eksamener. Du kan altså ende opp med å bruke veldig lang tid nettopp fordi det bare avholdes eksamen 4 ganger i året her i Norge.

Er det mulig å ta eksamen på Sola eller Flesland?

På oppmeldingsskjemaet til eksamen fyller man ut hvor man ønsker å avlegge eksamen. Slik jeg har forstått det så er det mulig å avlegge eksamen der man ønsker, men bare dersom det er nok elever som ønsker det avlagt samme sted. Det var flere fra mitt eksamenskull som kom fra Stavanger og Bergen, men de måtte likevel til Oslo eller Kjevik.

Hvis eg tar eksamener hos LT i Bodø, kan det da gjøres utenom de faste 4 eksamensperioder?

Nei, det er ingen automatikk i det dessverre. Skolen din må søke spesielt hvis du ønsker å avlegge eksamen utenfor normale eksamensperioder. Du må ha en veldig god grunn, og det er svært sjelden søknad godkjennes. Systemet er ikke veldig smidig :)

Værsågod, og lykke til ;)

Det skal vel gå bra dette :up: Mener å huske at du var elev på samme skole som meg. Hvordan er det på jobbmarkedet for tiden?

Det går ganske bra! Har fått ja fra WF og venter på kursdato, men regner med jeg må vente leeeeeeenge. Mye avhenger av om SAS sparker flere piloter og om noen av de i så fall ønsker seg inn i WF osv osv. Uforutsigbar bransje :)

Back