Artikkel om "gratis oppgradering" på NA24

rkvalvaa

ScanFlyer Blue
Artikkel om "gratis oppgradering" på NA24

http://www.na24.no/article3425721.ece

Blir litt meningsløst når man i tittelen sier "Slik får du Business Class gratis" og ender opp med en konklusjon om at man egentlig må ha griseflaks og et bonuskort av høy valør om man skal få en oppgradering... ;-)

He, he, nettavisene gjør alt for å få lesere på artiklene sine, men det går en grense for når leserne føler seg lurt...

Ronny

Re: Artikkel om "gratis oppgradering" på NA24

Kan tenke meg at ansatte på flyplasser er like glad hver gang en slik artikkel kommer ut. Spesielt denne blir litt søt:
Gjør oppmerksom på at du har betalt mer enn andre for turistklassebilletten
– Har du betalt en full turistklassebillett - ikke en tidligrabatt-billett - og gjør oppmerksom på det når du sjekker inn har du større sjanser til oppgradering.

Ser for meg en kø av folk ved innsjekk som skal informere om hvor dyr deres billett var. Jeg skal i alle fall begynne med det fra nå av, og satser på et hav av oppgraderinger fremover :)

Det pleier alltid å komme slike artikler nå om sommeren. Det er tross alt agurk-tid i de fleste redaksjonene...

Det pleier alltid å komme slike artikler nå om sommeren. Det er tross alt agurk-tid i de fleste redaksjonene...

Hvis noen kommer til en gate jeg er på, med en diger agurk som jeg kan slå de som vil ha oppgradering fordi de har brukt mer enn 200,- på økonomiklasse billetten, så kan det hende det vanker bedre seter og mat. :spin

Er det noen som gir noe uppgrades nå da, om man ikke har status?
Det hender at vi Cabin Crew gir til hverandre men det er jo først på flyet om det er plass...

Redaksjonene er i gang med sin resirkulering av "nyheter" - tydeligvis...

Herlig. Fra nå av skal jeg alltid stille opp i dress for å komme meg gratis med i BIZ. Tror jeg trenger en tidsmaskin innstilt på 1970, hvis det skal funke.

Vi oppgraderer pax hver eneste dag nå grunnet overbooking i økonomi. Selvfølgelig er det status i FQTV-programmet vårt som teller mest. Men det skjer at det ikke er nok med pax med status i Y, og da er det to ting vi ser mest på:

1) Din kledsel skal passe inn i C-kabinen. Flipflops, shorts og lignende kan du ha om du har kjøpt deg plass i business, men glem oppgradering om du har dette!
2) Vær høflig mot personellet. Kreve ting du ikke har krav på, krangle om overvekt, være sur og grinete - glem upgr!

På våre avganger kan man alltid se minst én i vår uniform som står i innsjekksområdet, og er økonomi overbooket så står den/de og speider efter gode oppgraderingskandidater. Bestikkelser funker ikke dog! ;-)

Hvis noen kommer til en gate jeg er på, med en diger agurk som jeg kan slå de som vil ha oppgradering fordi de har brukt mer enn 200,- på økonomiklasse billetten, så kan det hende det vanker bedre seter og mat. :spin

Bare gi beskjed hvor du står, så stiller jeg med både agurk og billett til 599,- Venter i spenning på oppgradering til First Class på vei til Amsterdam :)

1) Din kledsel skal passe inn i C-kabinen. Flipflops, shorts og lignende kan du ha om du har kjøpt deg plass i business, men glem oppgradering om du har dette!
2) Vær høflig mot personellet. Kreve ting du ikke har krav på, krangle om overvekt, være sur og grinete - glem upgr!

En gretten fyr i shabby klær stiller selvsagt svært lavt på listen for oppgraderinger, men jeg kan bare anta at det er ganske plagsomt for dere når avisene resirkulerer disse artiklene. Ser bare for meg en kø med folk i dress som forventer gratis oppgraderingen siden billetten kostet 100 NOK mer enn lavpris.

Til sammenligning ligger jeg ca på 10% oppgraderinger hos SAS som Pandion, og som EBG lå jeg vel på rundt et par prosent. Man bør dermed ikke ha for store forhåpninger.
Men det er kanskje min skyld siden jeg ikke reiser i dress, og jeg informerer aldri crew hvilken bookingklasse jeg har....

Men det er kanskje min skyld siden jeg ikke reiser i dress, og jeg informerer aldri crew hvilken bookingklasse jeg har....

Big mistake! Big, big mistake...:D

Selv hadde jeg en periode 100% klaff på oppgradering på BA, men det var basert på 1 flygning (som også lenge var den eneste jeg hadde på BA). Ikke reiste jeg i dress, men var nok sikkert anstendig nok kledd... :)

Ser for meg masse førstegansreisende som leter frem konfirmasjonsdressen når de skal reise med Ryanair. :colgate:

Havnet en gang ved siden av en type som også hadde blitt oppgradert til Biz, men dama han reiste med fikk ikke oppgradering. Fant det taktisk å ikke envne for ham at jeg hadde blitt oppgradert.

En gretten fyr i shabby klær stiller selvsagt svært lavt på listen for oppgraderinger, men jeg kan bare anta at det er ganske plagsomt for dere når avisene resirkulerer disse artiklene. Ser bare for meg en kø med folk i dress som forventer gratis oppgraderingen siden billetten kostet 100 NOK mer enn lavpris.

Nå under sommersesongen er det faktisk ikke alltid så lett å finne folk med passende kledsel. Men "full dress" er ofte ikke nødvendig.

Vi oppgraderer pax hver eneste dag nå grunnet overbooking i økonomi. Selvfølgelig er det status i FQTV-programmet vårt som teller mest. Men det skjer at det ikke er nok med pax med status i Y, og da er det to ting vi ser mest på:

På våre avganger kan man alltid se minst én i vår uniform som står i innsjekksområdet, og er økonomi overbooket så står den/de og speider efter gode oppgraderingskandidater. Bestikkelser funker ikke dog! ;-)

Og hva er så akseptabelt antrekk i en C-kabin? Jeg har sittet noen ganger på biz med SAS til PEK og fått the evil eye fra etpar litt forfinede flyvertinner som jeg mistenker har gått ut på dato. Du kan si de fikk samme øyet i retur. Vi har forlatt 50 tallet nå hvor det å fly var bare for de "kondisjonerte". Nå kan i praksis alle reise i C-klasse hvis de gidder, så ikke noe spesielt med det. Jeg hadde mer en fint nok antrekk, dog litt moderne med bare vanlig t-shirt, olashorts(moderne slitt) og streetwalkers uten sokker... rent og pent.. hehe kom bare på dette når jeg tittet på tråden..

Forøvrig så ser jeg vel den at man ikke velger seg en illeluktende/møkkete passasjer til en upgrade men ellers er slike antrekkstilpasninger over i min bok. Ei penbukse på dressmann kan koste 100 lappen mens en skikkelig "shorts" kan koste mange tusen kroner.. Bare liker ikke gammeldagstanken - that`s all:-)

Last edited:

Jeg hadde mer en fint nok antrekk, dog litt moderne med bare vanlig t-shirt, olashorts(moderne slitt) og streetwalkers uten sokker... rent og pent.. hehe kom bare på dette når jeg tittet på tråden..

Det er jo selvfølgelig din personlige mening. Men normalt så ønsker flyselskapene seg et antrekk som er litt formelt. Det er avhengig av region man befinner seg, men generelt så stiller du sterkere om du kommer i et antrekk som man forventer i et f.eks. business-møte hvor man forventer gjensidig respekt av motparten. Det er ikke et spørsmål om mote, men tradisjon. F.eks. amerikanere kan være mer konservative.

Men de fleste flyselskaper har ikke den strikse ideen lenger som var for en del år tilbake. Man prioriterer som regel fargen på kortet ditt enn fargen på skjorten. ;-)

Kom forresten akkurat på at jeg også i BKK på retur til CPH/OSL ble forespurt ved innsjekk om jeg kunne ønske en upgrade til Biz. Jeg hadde i utg pkt en øko extra så jeg tenkte iom at jeg ble forespurt at jeg kunne forhandle litt. For jeg skjønte vel at flyet på en el annen måte var overbooket el. Fikk tilbud om upgrade for 10000poeng(mot normalt 20000) så takket ja i flip flops og shorts.

Så da tenker jeg vel at dette kommer litt an på hvem man treffer ved incheck el gate? Var uansett ren i tøyet. Var ikke mange på biz denne kvelden bortsett fra ID pax(i penbuksene sine).. Og mulig statusen gjorde at de ikke maste noe mer om dette samt at de spurte meg. Hadde forsåvidt et svar klart hvis det skulle bli noe spørsmål:-) Bare en digresjon..

Back