Nå trekker du en hel rekke slutningen og ser kun på den ene siden av saken. Det kan godt være du har rett med jeg kan finne motargumenter til samtlige av punktene dine
Alternativet er tap av arbeidsplasser, permisjoner osv. Vil tippe at de prosentene som mister jobben sin, og alle de bedriftene som evt. kan gå konkurs vil kunne koste staten mer enn 12 millioner kroner i året. Alternativet er å flytte fra regionen og få jobb en annen plass - dette er også utrolig uheldig for regionen, som da gradvis blir fraflyttet.
Her antar du at det vil være umulig for de direkte berørte å skaffe seg nye jobber i regionen. Ja, de vil risikere og måtte gå ledige en liten periode, men for de fleste bør det være mulig å få jobb innen rimelig tid. Det er ikke alle som mister jobben som gir opp, stempler inn på NAV og dett var dett
En av kommunene i Valdres, Øystre Slidre, var for en oversikt for 2 år siden den kommunen i landet med lavest arbeidsløshet
Selvfølgelig er det veldig egoistisk å opprettholde denne ruten også - men hvis næringslivet trenger denne ruten, så er jeg villig til å betale noen kroner ekstra i året for at næringslivet i Fagernes-området skal opprettholdes.
Hvis næringslivet trenger denne ruten, hvorfor bruker de den ikke da? Når man ser på belegget er det ting som tyder på at næringslivet ikke bruker ruten og dermed faktisk ikke trenger den. Fra Fagernes til både Oslo og OSL kjører man enkelt på 2,5 time (enda raskere har man "DÅRLIG TID), og det er mange som har lenger vei til flyplassen.
De ti charterflyene tilsvarer ikke mye etter storby-standard. Men for en region som ikke er preget med like mye turisme, så er de 2000 personene
veldig mye - og kan ofte være essensielle for lokalområdet.
Endel av de viktigste næringene i Valdres er faktisk turisme. Da snakker jeg ikke bare om oss fra Oslo/Østlandet som skal på hytta, men tusenvis av andre som i løpet av året kommer med bil, buss og bobil. Å miste 2000 britiske turister er selvsagt leit, men ikke avgjørende. Dessuten så selv om antallet neppe vil holde seg like høyt, så bør man lett kunne beholde et stort antall ved å fly dem til OSL og sette dem på en buss derfra og opp til Valdres
Jeg tror nok at våre kjære, folkevalgte har grublet litt over dette. Menneskefaktorer spiller også en rolle i verdens beste land å leve i.
Dette er nok en sak som de fleste folkevalgte ikke engang har brydd seg å tenke på, utenom de lokale representantene som ønsker gjennvalg
Det er fullt mulig ruten og flyplassen (i dagens form) bør beholdes, men det er ikke avgjørende for regionen at de har en flyplass de per dags dato ikke bruker