• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ARN-Tokyo

• Thread starter Thread starter ATC
  • Start date Start date

ATC

ScanFlyer Blue
Har hört rykten om att SAS ska flyga på Tolyo igen från ARN, kanske i höst!! Någon här som vet något?? Kanske en möjlighet att fylla upp tiden på den kärran som ska flyga på Peking. Finns det slottar? Måste man flytta avgångar från CPH? Då finns det ju möjlighet att få loss tid på befintligt flyg i CPH att t.ex. flyga på Hong Kong!!??

Replying to Topic 'ARN-Tokyo'

Dette var oppe i en tråd ganske nylig.Iflg. STONI (SAS Intercont.) er det ARN-PEK som skal startes når sparemålene er innfridd,ikke før.Og det blir neppe før etter september tidligst.
Vi har bare én slot på NRT.Derfor var det snakk om å lease en A346 fra LH for å øke kapasiteten for en tid tilbake.Det gikk ikke.LH var bare interessert i å leie ut A342.Hvis man starter ARN-NRT,må CPH-NRT legges ned.Og det tror jeg ikke SAS gjør med det første.

Ok undrade just om det fanns några slottar, men att man ska börja flyga på ARN till Tokyo är nog inte bara ett rykte taget ur luften om jag förstått det och att det bara inte var exakt klart när. Så då blir det nog ändå att flytta avgångar från CPH då. Har ju fungerat så tidigare en gång i tiden att man flög ca hälften från varje CPH respektive ARN.
Är den linje som eftersökts kraftigast av näringsliv i Stockholmsområdet ,så det finns kanske många stora kunder som trycker på!!

Personligt ser jeg det som urealistisk og usandsynligt at SK skulle flytte et antal af deres CPH-NRT flyvningerne til ARN.

CPH-NRT går godt og har en fin load-factor - hvis det er muligt at få flere slots på NRT vil det til gengæld give mening af åbne en komplimenterende rute fra ARN. Uanset hvad så tror jeg ikke vi skal forvente nogen ekspansion på langruterne før der kommer nye maskiner ind i flåden - hvornår det end sker...

Om man flyttar kapacitet så tror jag inte det beror på loadfactor, den är garanterat bra från CPH, tror mer på kundkrav och risken för att kanske förlora stora kunder i Stockholmsområdet till kanske Finnair. Vet att det förekommer stora påtryckningar när det gäller Japan, men vi får se vad som händer i höst!

Det er ikke tvil om at for oss i ARN og OSL området så vil en rute fra ARN være gunstigere enn å fly via CPH om man ser på reisetid. Dette har Finnair funnet ut av allerede og mange flyr med dem allerede.

Det har ingen hensikt å flytte SK983/984 CPH-NRT til ARN om det ikke blir større materiell. Om SK får en ekstra slot inn til NRT så kan jeg forstå hvorfor og da kan passasjerer tas fra AY/KL/AF/LH.

Jeg håper for min del at SK vil satse på intercont fra OSL snart.

Originally posted by Redcap

Det har ingen hensikt å flytte SK983/984 CPH-NRT til ARN om det ikke blir større materiell. Om SK får en ekstra slot inn til NRT så kan jeg forstå hvorfor og da kan passasjerer tas fra AY/KL/AF/LH.

Jeg håper for min del at SK vil satse på intercont fra OSL snart.
Glem det! Tror ikke SAS kommer til å fly intecontinentalt fra OSL selvom vi kommer opp i 18-20 millioner passasjerer årlig.. OSL blir behandlet som spedalsk av SAS intecont, det SAS viste med innkjøp av A 330,340-300 var at OSL ikke akkurat var et satsningsområde den veien, da hadde de skaffet et par A 330-200 også..
I tilegg til CO og PIA tror jeg maks vi kan håpe på Emirates og/eller Thai en gang i framtiden. Skulle ikke forundre meg om CO kom med to daglige til New York i høysesong, før vi får se SAS fly langt fra OSL :lol
Men for all del, bra hvis SAS satser på Asia fra ARN, da viser de ihvertfall at de tar konkurransen med Finnair på alvor, og det blir jo mer den "riktige" veien for oss nordmenn også enn å fly via CPH. :up:

En evig diskusjon det der, men at SAS må gjøre noe er vel hevet over all tvil.

Om SAS skal være et Skandinavisk flyselskap med et hjemmemarked som ryggrad og satsningsområde burde de satse på nettopp skandinavia. Å benytte CPH som HUB fordi " de tiltrekker seg mye pax fra andre europeiske land nærmere CPH " (et argument som har går igjen til det utrettelige her) er greit det, men da kan man heller ikke forvente annet enn hva dagens utvikling viser.
Da kan ikke SAS noe annet enn å forvente at KLM og Finnair snapper opp pax i hopetall på et marked de selv burde vært et førstevalg på!

Jeg mener ikke å dra på meg sure miner her, for dette er ingen ting imot SAS eller de ulike "SAS landene". Jeg synes bare at det ville være fryktelig synd om utviklingen fikk fortsette i SAS sitt egne hjemmemarked. Forhåpentligvis er dette tegn på at SAS nå begynner å tenke på å befeste seg litt lenger nord enn CPH også, noe jeg ikke nødvendig vis mener bør gå på bekostning av eksisterende ruter fra CPH!!!

Originally posted by MartinL

En evig diskusjon det der, men at SAS må gjøre noe er vel hevet over all tvil.

Om SAS skal være et Skandinavisk flyselskap med et hjemmemarked som ryggrad og satsningsområde burde de satse på nettopp skandinavia. Å benytte CPH som HUB fordi " de tiltrekker seg mye pax fra andre europeiske land nærmere CPH " (et argument som har går igjen til det utrettelige her) er greit det, men da kan man heller ikke forvente annet enn hva dagens utvikling viser.
Da kan ikke SAS noe annet enn å forvente at KLM og Finnair snapper opp pax i hopetall på et marked de selv burde vært et førstevalg på!

Jeg mener ikke å dra på meg sure miner her, for dette er ingen ting imot SAS eller de ulike "SAS landene". Jeg synes bare at det ville være fryktelig synd om utviklingen fikk fortsette i SAS sitt egne hjemmemarked. Forhåpentligvis er dette tegn på at SAS nå begynner å tenke på å befeste seg litt lenger nord enn CPH også, noe jeg ikke nødvendig vis mener bør gå på bekostning av eksisterende ruter fra CPH!!!

Håller med Martin fullständigt... Ett klokt och bra inlägg :devot:

Ja OSL og Norge er ikke akkurat likebehandlet med ARN og CPH. SAS Braathens har vist at det er mulig å fly europaruter fra Gardermoen og at OSL kan fungere som HUB. Hver morgen er det SK/SASgroup pax som kommer inn med Airbaltic/Blue1/Estonian og bytter fly på OSL til sydendestinasjoner/mellomeuropa. Jeg tenker da på destinasjoner som Alicante, Malaga og Roma men også London, Paris og andre destinasjoner. Jeg vil tro at om SAS Braathens fikk 2 A330 så ville de kunne klart det samme. Hva med et fly som kunne fly 4 ganger i uken til EWR og 3 ganger i uke til ORD. Det andre flyet kunne flydd 6 ganger i uken til Asia, for eksempel 2 ganger i uken til PEK, to ganger til BKK og 2 ganger i uken til for eksempel HKG.

Ja OSL og Norge er ikke akkurat likebehandlet med ARN og CPH. ...

OSL og Norge bør vel ikke blandes her ?

Om man fra Bergen flyr til CPH eller OSL for å komme videre ut i verden med SAS kan da ikke spille stor rolle ?, samme gjelder vel for SVG-CPH, KRS-CPH, TRF-CPH, TRD-CPH , og nå sist TRD-ARN , altså et litt mer nøyansert syn kan være på sin plass når man kommenterer dette.

Og ja , "I WANT SK907 BACK" !

Men ikke hele Norge har OSL som naturlig HUB...

Jeg vil tro at om SAS Braathens fikk 2 A330 så ville de kunne klart det samme. Hva med et fly som kunne fly 4 ganger i uken til EWR og 3 ganger i uke til ORD. Det andre flyet kunne flydd 6 ganger i uken til Asia, for eksempel 2 ganger i uken til PEK, to ganger til BKK og 2 ganger i uken til for eksempel HKG.

A fly daglig til fjerne østen krever vel mer enn ett fly?

Jeg mener at mange her i dette forum (og i andre forums for den sags skyld), glemmer at tænke på volumer når der snakkes nye ruter. Vi er nød til at acceptere, at Skandinavien er et tyndt befolket område hvor der er begrænsede volumer - dette kombineret med at det er marked med relativ lav yield gør det ikke til det mest attraktive for langdistance flyvninger.

Det er ikke bare for OSL, men så sandelig også for CPH og ARN at dette er gældende. Det er derfor utopisk at snakke langdistance ruter uden også at snakke feed og hub-strategi. For at komme med nogle tal kan jeg bl.a. nævne at antallet af rejsende der flyver indirekte mellem København og Hong Kong er 19.000 om året - en direkte rute fra CPH til Hong Kong kan således aldrig nogensinde betale sig uden feed fra andre destinationer.

Herved vender vi tilbage til diskusionen i denne tråd. I Skandinavien og for SAS er det derfor ganske få langdistance ruter der kan klare sig uden feed - der vil derfor altid være behov for at feede folk ind til disse flyvninger og der vil altid være nogen der starter med at flyve "den forkerte vej". I forhold til hub princippet skal man heller ikke undervurdere, at der faktisk er en del rejsende der er villige til først at flyve den forkerte vej af forskellige årsager. British Airways er f.eks. store fra Skandinavien til USA, men overraskende nok også til BKK.

Så uanset om SK flyver fra CPH eller ARN er det nødvendigt med feed - at flytte flyvninger fra CPH til ARN vinder ikke markedsandele i det store billede, men flytter blot markedsandele fra et marked til et andet. Man vil f.eks. nok vinde markedsandele på nærmarkedet i Stockholm, men så tilgengæld tabe markedsandele på andre markeder. I det samlede billede er vi således lige langt - den overordnede markedsdel i forhold til KL, BA, AY m.v. er den samme og hvad har man så vundet. En ekspansion fra såvel ARN og CPH giver således ikke i mine øjne den store mening før SK har fået mere kapacitet og derved kan vinde markedsandele fra konkurrenterne.

Originally posted by Someone
Originally posted by Redcap Jeg vil tro at om SAS Braathens fikk 2 A330 så ville de kunne klart det samme. Hva med et fly som kunne fly 4 ganger i uken til EWR og 3 ganger i uke til ORD. Det andre flyet kunne flydd 6 ganger i uken til Asia, for eksempel 2 ganger i uken til PEK, to ganger til BKK og 2 ganger i uken til for eksempel HKG.
A fly daglig til fjerne østen krever vel mer enn ett fly?
Ja....og derfor står det jo 6 ganger i uken til østen :biggrin :biggrin

Jeg har ingen problem med å ta dine argumenter PP!

Men jeg synes du på lik linje med SAS fokuserer mer på begrensningene enn mulighetene :naughty:

Men jeg synes du på lik linje med SAS fokuserer mer på begrensningene enn mulighetene :naughty:

Hvilket også kunne udtrykkes som at jeg ser mere på det i et mere økonomiske perspektiv - jeg er sikker på at SAS ser mulighederne hvilket de seneste meddelelser også indikerer. Men hvis mulighederne nu f.eks. kræver at man har 2 milliarder til rådighed, men reelt kun har finansielt råderum til at benytte ½ milliard er det altså lidt svært at udnytte mulighederne.

Set i dette perspektiv synes jeg måske nogle skulle få et lidt mere realistisk syn på sine drømme :naughty:

Förstår om SAS slits mellan "ett hub tänkande" och t.ex stora kunder i Stockholmsområdet som flyger mycket på Asien och hotar med att välja Finnair som förstaval om man inte börjar flyga diret från ARN. Om man förlorar sin hemmamarknad så blir man otroligt sårbar om man inte kan hämta sitt största underlag där.

Originally posted by PP

Hvilket også kunne udtrykkes som at jeg ser mere på det i et mere økonomiske perspektiv - jeg er sikker på at SAS ser mulighederne hvilket de seneste meddelelser også indikerer. Men hvis mulighederne nu f.eks. kræver at man har 2 milliarder til rådighed, men reelt kun har finansielt råderum til at benytte ½ milliard er det altså lidt svært at udnytte mulighederne.

Set i dette perspektiv synes jeg måske nogle skulle få et lidt mere realistisk syn på sine drømme :naughty:

Mangelfull satsning på ARN og OSL var det også før SAS kom inn ii de økonomiske problemene!

Men for å avslutte og bygge videre på mine forrige innlegg, det er morro at SAS nå signaliserer at de vil åpne nye langruter (spesielt fra ARN). Vi får bare håpe at det er et snev av sannhet i disse ryktene.....

I foelge vaar stasjonsjef i PEK,saa starter ARN-PEK opp i september,men i 2007!
Den som har lever faar se!

Back