ARN kan bli port till Asien

• Thread starter Thread starter ATC
  • Start date Start date

ATC

ScanFlyer Blue
Låter stort! Måste va på många års sikt!

http://www.e24.se/business/tjansteforetag/arlanda-kan-bli-billig-port-till-asien_3260845.e24

Lågprisflyget har helt förändrat förutsättningarna för resor i Europa. Nu står långdistansflyget inför samma drastiska omställning, hävdar Norwegians koncernchef Björn Kjos. Nya bränslesnåla plan gör att biljettpriset från Sverige till Asien halveras inom några år och Björn Kjos vill göra Stockholm till porten mot Asien.

Av samma skäl kommer en stor del av de nya långdistansplanen att ha sin bas i Asien, troligen i Bangkok. Med fler asiatiskt anställda blir det lättare att konkurrera med de asiatiska flygbolagen. Och det är dessa, och inte de stora europeiska bolagen, Björn Kjos ser som sina främsta konkurrenter i den nya Asientrafiken.

Som også hevdet tidligere.

Her var det opptil flere nyheter, såvidt jeg kan se. Kjos ser for seg opptil 20-25 dreamlinere. Stockholm og ikke Oslo som base i Norden og enda flere baser og flere ansatte fra Sør-Europa for å betjene Europa trafikken. Snart kommer vel Gunde Svan på halen............

Her var det opptil flere nyheter, såvidt jeg kan se. Kjos ser for seg opptil 20-25 dreamlinere. Stockholm og ikke Oslo som base i Norden og enda flere baser og flere ansatte fra Sør-Europa for å betjene Europa trafikken. Snart kommer vel Gunde Svan på halen............
Og navnet på DY Long Haul blir Swedish :lol:
Står vel bare at flygningene østover skal gå ifra ARN som tidligere spekulert. Blir fortsatt fornøyd om vestover å sørover går ifra OSL. Men sørover går vel kanskje ifra CPH`?

Kjos har tydeligvis visjoner, så blir spennende å følge med hva som skjer.
Er jo flere som har spådd han vil knekke nakken på IC satsinga. Et varsku er det jo at Air Asia X taper penger på ruter og vurderer å legge ned.

Tipper at folkene i Norwegian har regnet nøye på dette. Kjos er flink til å skape inntrykk av de er et lavprisselskap, uten at det nødvendigvis avspeiler seg i de faktiske bilettprisene. For rutene østover vil han nok legge seg akkurat lavt nok til at han tar markedsandeler fra SAS, Thai og Finnair. Vestover er nok prisbildet litt mer komplisert.

Dessuten reduserer han selskapets risiko med å satse på Boeing 787. Han satser på at disse maskinene blir så populære at det vil bli lange ventetider i mange år framover. Går så hans egen ic satsing til h......, kan han kaste kortene og selge flyene til en god pris og redusere eget tap.

Jeg ser for meg at OSL og ARN bare blir mellomlandinger på BKK-NYC ruta. Jeg blir heller ikke overrasket dersom DY har flere ruter østover en OSL. For meg blir det psykisk feil å fly til ARN for å gå på NYC flyet der, men det vil virke mere riktig å ta en DY flight til ARN for å fly til Hongkong, dermed vil sikkert mange av rutene over atlantern gå fra OSL og de østover går vi ARN, men hva med de sørover?? CPH?? HAM?? Barcelona har jo gode forbindelser til de fleste land i Europa med LCC selskaper, kan det være senter for avganger til SørAmerika??

DY har vel muligheden for at tjene lidt penge på longhaul flyvninger. Men jeg tror også de skal være indstillet på at tabe penge, mange penge på det eventyr. Og en af metoderne på at holde udgifterne bare lidt nede er vel at lade flyvningerne udgår fra f.ex BKK og bruge alt andet en skandinaviske besætninger. Kontroversielt , men måske rigtigt.
Men jeg tror også at DY skal passe på at "træerne ikke groer ind i himlen"...Air Asia X er vel et exempel på at det bestemt ikke er omkostningsfrit at drive LCC trafik.
Bliver spændende at følge...og jeg ønsker dem held og lykke.
Hilsen Ole

Dette vil vel i så fall kanskje bety flere direkteruter fra Norge til Stockholm, noe som absolutt er et pluss.

Dette vil vel i så fall kanskje bety flere direkteruter fra Norge til Stockholm, noe som absolutt er et pluss.

Det hoppas jag med på!
Direkt linjer med DY från ARN inte bara till OSL och BGO som nu, utan även TRD, SVG m.m.

Det hoppas jag med på!
Direkt linjer med DY från ARN inte bara till OSL och BGO som nu, utan även TRD, SVG m.m.

for ikke å snakke om TOS! Kan ikke skjønne anna enn at det må være marked for TOS-ARN, når SAS flyr med masse passasjerer om sommeren.

Arlanda som porten mod øst. Måske bare mig, men at Norwegian vil fokusere så meget på Arlanda som der lægges op til, kan det være lidt et reklamestunt overfor det svenske marked?

Norwegian har tidligere vist at de evner at håndtere medierne; i hvert fald i Danmark.

Med deres nuværende rutenetværk virker Oslo mere oplagt, men kan da tage grueligt fejl.

Lars

Last edited:
Hverken OSL eller ARN vil funke for DY som IC hub i dagens form med dagens rute-nett. De rett og slett har ikke nok nödvendig feeder-ruter og en riktig feeder-system som kunne mate disse flygninge...

Jeg er litt skeptisk og ville har ikke vaert overrasked dersom de IC planene ble utsatt med 0,5 - 1 ar bare for a fa forutsetninger pa plass. Norwegian som organisasjon ma i like grad tilpasse seg, deres rute-struktur ma bli justert og all dette klarer man ikke i ett ar.

Går vi tilbake til Julen 2004 så var det mange turister i Thailand da Tsunamien kom. "lille" sverige med ca 9mil innbyggere var et av de land med flest turister. Dette ser vi antal som omkom, de hadde flest med 543personer, halvparten så store Norge hadde 84 omkomne. Tyskland med 75mil hadde 6 færre en sverige, 537 og Finland hadde 173, Storbritania 149, Sveits 106 Frankrike 95 og DK 45 Dette viser at antalet som reiser til østen fra Sverige og Norge er stort. Men også at markedet for reiser til østen fra Sverige er betydelig større enn fra Norge og dermed er det ikke unaturlig at det vil være flere avganger østover derfra, når det i tilegg er "riktig vei" for tilsluttningsfly fra Norge så er det enda mer naturlig.
Det "fine" med 787 er dens lange rekkevidde som vi ikke tidligere har hatt på fly av denne størelsen, den åpner dermed opp nye markeder ved at det ikke trengs så mange ombord for å fylle et fly med tilstrekkelig rekkevidde. India har sikkert ommeråder som kan være aktuelle for skandinaviske turister. Vietnam? Hongkong? Filipinene?
Skandinaver tror jeg er ganske flinke til å prøve nye destinasjoner, så skulle Dy finne andre og nye destinasjoner så vil vi ikke være sene om å kaste oss på og prøve.

Dy trenger ingen IC hub. Hub er til en viss grad gammeldags og avlegs, det de trenger er et sted for tyngre renhold og lettere vedlikehold og dette bør være en destinasjon der de har en del trafikk hele året. Jeg ser for meg at i 2016 kan en arbeidsuke for et crew være BKK-OSL-Barbados-Hamburg-Barbados-ARN-BKK

Sommeren 2013 vil DY ha 2 787 i drift. Det er det jeg vil kalle en myk start, spesielt når de er vant til å opperere med 60 737 maskiner, så er det relativt enkelt, untatt når de får store forsinkelser. DA er det H....

Jeg betviler ikke at det er mange svensker i Thailand, det var det også da jeg var der. Likevel er det i beste fall tynt å bruke antall omkomne i en naturkatastrofe som statistisk "bevis" i en slik sammenheng. Nevner et par variabler i farta: hvem hadde ferie akkurat da det inntraff? Folk med samme nasjonalitet klumper seg til dels sammen på slike steder, altså kan uforholdsmessig mange fra samme land rammes ved uheldige tilfeldigheter.

Nå har vel også Thailand blitt "mere" oppdaget av norske turister etter det jeg har lest de siste dagene. Så man bør bruke nyere tall og som IL-2 sier, omkomne bør jo ikke brukes på denne måten.

Også jeg synes det var en "Billig" statistik at bruge omkomne i en naturkatastrofe som indikator for hvor mange at den ene eller anden nationalitet som rejser til det pågældende sted.
Hvis DY virkelig skulle være fremme i skoene mht Østen , kunne de f.ex vælge Saigon og så forsøge at opdyrke det vietnamesiske marked...Der er rigtig mange derfra i Skandinavien
Hilsen Ole

Så var det dette med at SGN i dag heter Ho Chi Minh City da sk931.

For undertegnede og min arbeidsgiver hadde det vært helt perfekt med direkteflight til SGN siden vi har et datterselskap i Vo Van Tan gaten.

Back