ARN-GOT Estisk DY crew

L-1011

ScanFlyer Gold
Hej.
Tidigare idag flög jag ARN-GOT med DY B737-800.
Till min förvåning var kabinpersonalen från Estland. Flightdeck var svenskt.
Alla utrop i kabinen skedde på en ganska dålig engelska.
kommer det bli vanligt i framtiden med Östeuropeisk kabinpersonal på DYs flighter från ARN/CPH/OSL tror ni?
Jag tycker det är en trist utveckling...
De här människorna jobbar på en svensk inrikesflight med Estnisk lön.

Last edited:
Re: ARN-GOT Estnisk DY crew

Hej.
Tidigare idag flög jag ARN-GOT med DY B737-800.
Till min förvåning var kabinpersonalen från Estland. Flightdeck var svenskt.
Alla utrop i kabinen skedde på en ganska dålig engelska.
kommer det bli vanligt i framtiden med Östeuropeisk kabinpersonal på DYs flighter från ARN/CPH/OSL tror ni?

Jag skulle nog tro det. Arbetskraften är billig även om vi svenskar kallas för nordens polacker....:stir

Dette er nok bare begynnelsen, ikke bare i flybransjen men jevnt over. :rolleyes:

Det är ändå trist att Norwegian leder den här tråkiga utvecklingen.
Flyger jag Norwegian inom Skandinavien tycker jag kabincrew ska kunna svenska, norska eller danska.

En liten pris å betale for billige flybilletter....

Det är ändå trist att Norwegian leder den här tråkiga utvecklingen.
Flyger jag Norwegian inom Skandinavien tycker jag kabincrew ska kunna svenska, norska eller danska.

Har man i virkeligheten noe valg hvis man vil konkurrere idag og samtidig overleve?

Men, denne debatten har vel vært oppe mange mange ganger før her.

Fast detta är första gången jag upplever DYs östeuropa personal arbeta på en svensk inrikesflight.

Europa (dvs. EU/EØS-landene) er vel et felles arbeidsmarked, noe som er intensjonen bak det indre marked. Dette vil nok utvikle seg videre i denne retningen, etterhvert som mobiliteten blir større.

Fast detta är första gången jag upplever DYs östeuropa personal arbeta på en svensk inrikesflight.

Crewet på denne flighten var spanjoler fra AGP-basen.
Jeg var selv ombord på DY4073

Hva så egentlig? :)

Ja, hva så egentlig? Forventer man at taxi eller bussjåføren er skandinavisk?
Luftfarten er ikke slik den engang var.

Luftfart er en litt mer avansert form for kollektivtransport. Forflytte seg fra a til b uten forsinkelse. Det er oppgaven.

Å klage på dette er like dumt som å si jeg vil ha en hvit estlender fremfor en svart svensk-iraner spør du meg.....på grensen til rasisme.

Så mobil som luftfarten er så spiller det vel ingen rolle hvilken base eller nasjonalitet de ansatte har..

Norwegian er et seriøst selskap som følger lover og regler.

Å klage på dette er like dumt som å si jeg vil ha en hvit estlender fremfor en svart svensk-iraner spør du meg.....på grensen til rasisme.

Så mobil som luftfarten er så spiller det vel ingen rolle hvilken base eller nasjonalitet de ansatte har..

Det er vel ingen som egentlig klager - dette var vel først og fremst en konstatering. Det gjør jo ikke noe at det er estere om bord, men det er litt synd om ingen snakker skandinavisk på svenske innenriksruter.

Vad är det för lönenivå för de estniska anställda som jobbar i Sverige?

Det er vel ingen som egentlig klager - dette var vel først og fremst en konstatering. Det gjør jo ikke noe at det er estere om bord, men det er litt synd om ingen snakker skandinavisk på svenske innenriksruter.

Ja, især når selskabet hedder "Norwegian" ;)

Trist är att dålig språkkunskaper stör i polska, estniska eller ryska munnen, men inte i finska, franska eller italienska munnen.

Jetset har förklarat att det var ESpana och inte EStland :) Så hoppas jag att L1011's irritering har inte försvunnit :)

-----------

Polska crewet från tidigare Warszawa-basen hadde visst lavere månadslön än skandinaviska kollegor, men när de flög på intraskandinaviska sträckor fick alla samma ersättningar per timman, oberoende på basen.

Allt enligt lagen ;)

Jag struntar i om taxiföraren i Stockholm är polack, indier eller svensk.
Däremot tycker jag det vore väldigt fel om taxiföraren hade polsk eller indisk månadslön i Stockholm.
DY får gärna använda spansk eller östeuropa personal på svenska inrikeslinjer men då tycker jag de ska ha samma lön som sina svenska DY kollegor.
Jag blev mest förvånad över att ingen i kabinpersonalen på DY flighten mellan Stockholm och Göteborg kunde förstå svenska. Om nu Kjos planerar att använda spansk kabinpersonal i stor omfattning i Skandinavien, ja då tycker jag DY bör vara tydlig med att informera pax som åker DY inom Skandinavien inte bör ta förgivet att det går att kommunicera med kabinbesättningarna på svenska/norska/danska.

Back