"Arlanda laddar för gräddfil till USA" / US immigrasjon på ARN

Re: "Arlanda laddar för gräddfil till USA" / US immigrasjon på ARN

Å nei du .. her snakker man federal employees med god lønn og alle fordeler. ;)

Så det er amerikanere på amerikanske kontrakter? Det betyr vel at man må ha et rimelig høyt volum av USA-fllighter fordelt utover døgnet for at det skal være økonomisk forsvarlig, siden de ansatte ellers vil bli sittende uvirksome mye av tida?

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_border_preclearance

The United States operates border preclearance facilities at a number of ports and airports in foreign countries. They are staffed and operated by U.S. Customs and Border Protection officers.

Jeg vil tolke det slik. I tilfelle er det ikke billig for vertsnasjonen ...

Linken beskriver også hvilke myndigheter de har.

Joda, det har nok med Toll å gjøre også. Tollklareringen av bagasje foregår der hvor det er pre-clearance og det amerikanske tollvesenet har egne folk der til å scanne og sjekke bagasje. derfor den kommer på Domestic-terminalene i USA.
Hadde transfer med pre-clearance på mellomdestinasjon (YYZ) i januar, og da ble jeg sittende en 45 minutter å vente før jeg fikk "lov" til å ta turen gjennom, da bagasjen må scannes først. Jeg er i tillegg temmelig sikker på at min bagasje var blant den første til å bli scannet fra min flight. Var selvsagt kjekt å komme som en innenriksflight, men det tok litt mer tid enn hva jeg likte. Vet ikke hvordan det designes, men håper det også blir effektivt for transferpax.

Arlanda blir "pre clearance"-flyplass

Da har Sverige og den Dominikanske Republikk blitt enige med USA om opprettelse av preclearence. Arlanda vil trolig starte i første halvår 2017. (muntlig kilde)

Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Og dermed stiger ARN frem som foretrukket transfersted....

Kim

Da har Sverige og den Dominikanske Republikk blitt enige med USA om opprettelse av preclearence. Arlanda vil trolig starte i første halvår 2017. (muntlig kilde)

Man kan si hva man vil, men når du bare har håndbagasje så er dette et STORT pluss.

Nå skal jeg bare drømme om en tilsvarende situasjon på LHR, der de får pre-clearance på T5 og - VIKTIG - med Amerikanske TSA folk i Security. Ikke nissene fra BAA.

Dear god, please...

Man kan si hva man vil, men når du bare har håndbagasje så er dette et STORT pluss.
Hvorfor er det en større fordel med bare håndbagasje? Nå har jeg kun benyttet meg av preclearance på flyplasser i Canada, men jeg antar at det er likt konsept andre steder og? Der har jeg alltid gått gjennom toll like etter, uten å måtte ta med meg innsjekket bagasje fysisk, da denne bare har blitt scannet. Ser ikke helt forskjellen på om dette var med eller uten innsjekket bagasje.

Uansett så er jeg enig i at preclearance vil være et stort pluss. :up:

Hvorfor er det en større fordel med bare håndbagasje? Nå har jeg kun benyttet meg av preclearance på flyplasser i Canada, men jeg antar at det er likt konsept andre steder og? Der har jeg alltid gått gjennom toll like etter, uten å måtte ta med meg innsjekket bagasje fysisk, da denne bare har blitt scannet. Ser ikke helt forskjellen på om dette var med eller uten innsjekket bagasje.

Uansett så er jeg enig i at preclearance vil være et stort pluss. :up:

Hvis du sjekker inn bags må du uansett stå og kuke og vente på den i USA. Da kunne du likesågodt stått i immigrasjon der.

Med håndbagasje er det rett ut i taxi.

Ulempene med dette er jo at det kommer til å kreve mye lenger transit-tid på disse flyplassene. Kostnadene kommer også til å måtte bli tatt av oss passasjerer.

Etter at flere og flere flyplasser i USA innfører APC maskiner for reisende med ESTA føles det virkelig ikke som noe problem lenger. Jeg har ikke brukt mer en fem minutter igjennom immigrasjonen de forrige gangene jeg har vært i USA og brukt det nye systemet.

Hvis du sjekker inn bags må du uansett stå og kuke og vente på den i USA. Da kunne du likesågodt stått i immigrasjon der.

Med håndbagasje er det rett ut i taxi.

Har du transfer er det særdeles godt å slippe immigrasjon og toll der..

CBP har etterhvert blitt flinke til å ta ibruk teknologi, og effekten av Preclearence blir mindre og mindre for de som reiser en del eller kommer fra 'vennligsinnede' land. Selv kan jeg i Atlanta bruke en app, som gjør at jeg kan gå rett ut i en separat kanal ved å scanne en barcode to steder. Zero delay. Den er forløpig kun tilgjengelig på fem flyplasser og kun for borgere, men vil sikekrt bli utvidet etterhvert.

http://mobilepassport.us/

Overhørte nettopp en gjeng amerikanere med "visitor-adgangskort" og matchende dresser som gikk rundt på ARN og snakket og pekte om hvilke gater som er aktuelle for pre-clearance. Så tydelig at det skjer ting i kullissene her nå

Oisann, plutselig hopper ARN frem som en ny fremtidig foretrukket transferflyplass for meg her fra TRD.

Stort sett brukt CPH og OSL sålangt, men med Pre-clearance der skal det mye til å unngå den fordelen fremover. Bare håpe at man har litt tidspress på å få det til så det skjer i løpet av 2017.

Blir vel noe ombygging på ARN før de kan få det igang...

Kim

Dette vil bety mindre og mindre. Jeg synes immigration går så smertfritt nå, at for meg har det iallefall ikke noe å si.

Dette vil bety mindre og mindre. Jeg synes immigration går så smertfritt nå, at for meg har det iallefall ikke noe å si.

Det betyr også at man slipper å gå igjennom ny sikkerhetskontroll. På enkelte flyplasser er køene nå iferd med å gå ut av kontroll pga budsjettnedskjæringer hos TSA.

Ta burde du ta deg en tur innom JFK i rush ... Trenger jeg nevne T7? :headbang:D

Back