DEL 10 (Easter Island / Påskeøya)
Etter å ha landet på Påskeøya (et av verdens mest isolerte steder) var det på tide å gå inn i ankomsthallen for å plukke opp bagasjen sin. På vei inn gikk vi forbi passkontrollen, som forøvrig så ut til å ha tatt juleferie (?).
Ved bagasjebåndet ble det raskt fullt opp med passasjerer som skulle hente bagasjen sin og det var ikke snakk om noe 0.5 m avstand fra båndet sånn andre kunne gå frem å hente sin bagasje. Her måtte man fint vente til den fremfor deg hadde fått sin bagasje før du kunne ta et skritt nærmere for å vente på at neste mann skulle gjør det samme. Ventet ca 30-40 minutter før min bagasje kom, og jeg var ikke sistemann. Litt treg levering her synes jeg.
Hotellnavn: Hangaroa Eco Village & Spa
Hotellstjerner: 5
Etasje: 1
Pris: 13.000 NOK, 2 personer, 2 netter, all inclusive.
Min opplevelse av hotellet (fra 1 til 6 - hvor 6 er best)
Førsteinntrykk: 5
Innsjekk/utsjekk: 4 (10 min innsjekk, 2 min utsjekk). Litt dårlig med info ved innsjekk og tregt personale som viser dem rommet.
Service: 5
Språk: 5 (god engelsk)
Renhold: 4-5 (litt støv her og der, stort sett reint).
Frokost: 4-5 (OK utvalg av mat, 3 typer brød, 3 typer juice, speilegg/omelett lages ved bestilling).
Lobbyen:
Uteområdet. 1 stort basseng, aldri noen som badet der, muligens litt tidlig i sesongen ennå.
Hotellrommet:
Rommene var store og fine. Minibar var inkludert og innhold bl.a vin, brus, vann, sjokolade, chips og annet snacks.
Første dagen ble brukt til å suse rundt på en ATV. Denne kostet 600 kr for å leie 24 timer. 300 CC som skulle ha en maks fart på minst 120 km/t. Så mer enn nok for veiene på Påskeøya som har 30 sone i byen og 80 sone på det høyeste som er på andre siden av øya.
På andre siden av øya finner man "Tongariki". Dette er et område med 15 statuer på rad og rekke, eller "Moai" som de heter.
Ellers finner man mange som står alene spredt over hele øya:
Bare et par hundre meter fra "Tongariki" finner man "Rano Raraku". Dette er også et område med "Moai"-statuer. Her får man muligheten til å se de på litt nærmere avstand enn de på "Tongariki".
Her får man også se hvordan de ble skjert ut fra fjellet:
Den eneste stranden på øya, "Playa de Anakena" finner man på nord-øst siden av øya. Dette er ganske nøyaktig så langt vekk det er mulig å komme med bil, fra sentrum, "Hanga Roa"...
Bilene som er mulig å leie på Påskeøya er som regel 4x4 og de fleste ser slik ut og koster 550 NOK:
Min anbefaling:
Et must dersom man skal til øya er å få leie seg en ATV, bil eller scooter. Jeg brukte som sagt første dagen til å utforske øya på ATV. Dette gjorde jeg pga man føler seg mer involvert i naturen da enn å kjøre rundt inni en bil. Jeg brukte 5 timer på å kjøre rundt hele øya (inkl stopp) med en ATV. Neste dag bytta jeg ATVen inn mot en bil og kjørte rundt samme ruten en gang til.
Leie av kjøretøy:
De som jobbet på hotellet hadde kontakter med en av de mange utleiefirmaene i Hanga Roa og de var meget hyggelig alle sammen. Det var ikke noe problem å få leie seg bil, atv, scooter etc og de var veldig seriøse. Kjøretøyene ble sjekket for riper, skader osv før jeg leide dem. Men de sjekket hverken bilen eller ATVen for skader etter jeg leverte den inn. Det var tydeligvis ikke like nøye.
Butikker og service:
På øya finnes det bare 1 bensinstasjon. Denne ligger i sentrum "Hanga Roa". Så pass på å ha nok drivstoff om du vurderer en tur på andre siden av øya. Dette kunne de ikke si nok. Så tydeligvis har det skjedd noen ganger at de må rykke ut pga noen har gått tom for drivstoff.
Ellers finnes det apotek, et par kiosker, en haug med utleie firmaer, noen restauranter, hoteller, campingplass, en fotballbane og selvsagt suvernirbutikker.
Folk:
Det bor ca 4000 personer på øya og det skulle visstnok være mer hester enn folk her. Men hvor er alle folka? Jeg synes det var ekstremt få hus å se, til og med i "byen" var det ikke så veldig mange hus til at det skal bo 4000 pers der. Turister så jeg knapt noe til også, kanskje 50 stk totalt på 2 dager, ingen turister å se på statuene heller, så jeg følte hele øya var ribbet for turister og mennesker (det kan man også se på bildene ovenfor her, de er ikke "prøvd" på å ikke få med folk, der var rett og slett ingen å se, merkelig...).
Kort oppsumering av Påskeøya:
Ønsker du å være i ferd og ro, glad i statuer/MOAIer og ikke er avhengig av internett. Da er Påskeøya stedet for deg. Folket er generelt vennlige og vandt med turister. Men man kan også få blikk fra folk som ikke er like glad i turister. Jeg spiste ikke mat utenfor hotellet (siden jeg hadde All Inclusive) så denne kan jeg ikke si noe på.
Anbefaler jeg Påskeøya for andre og ville jeg reist tilbake?
Ja.