Arendal Gullknapp

GF1

ScanFlyer Gold
"Også Gullknapp flyplass i Froland fikk presentert seg under et tettpakket program på Stortingets Transportkomites første dag i fylket"

Agderposten

Sitater:
... fase to i utbyggingen, innebærer en investering på 35 millioner kroner. Den desidert største eieren, Arendals Fossekompani, har investert 60 millioner kroner så langt i Gullknapps utbygging.
... Fossekompaniet er bunnsolid med en egenkapital på 2,8 milliarder kroner og god inntjening.
 
Ironien her (med blikk på "konflikten" mellom Arendal og Kristiansand, Aust kontra Vest Agder) vil være at om Ryanair skulle komme vil de mest sannsynlig kalle Gullknapp for Kristiansand Airport... :)
 
Ironien her (med blikk på "konflikten" mellom Arendal og Kristiansand, Aust kontra Vest Agder) vil være at om Ryanair skulle komme vil de mest sannsynlig kalle Gullknapp for Kristiansand Airport... :)

Og det er jo ikke mer enn passende, og hvis de i tillegg får satt opp et par skilter med "Kristiansand" fordelt rundt i Arendal så hadde det jo vært perfekt. De har en sjuk misunnelse overfor Kristiansand og vestfylket der borte, nesten som et annet bypar oppover vestlandskysten som jeg ikke skal nevne navnet på. ^_^

Hva får dem til å tro at Ryanair vil betjene flyplass der man vil spise av det markedet man allerede har? Folk på Sørlandet skriker over seg for flyruter, folk ser ut til å ha glemt hvor mange sørlendinger som finnes. Men det er en menneskerett med billige flyruter til paraplydrinkenes land visstnok...

Kjevik må visst legges ned fordi man ikke kommer seg til syden. At det er OSL, CPH og AMS det virkelig er behov for... Ellers har det vel aldri gått så mye charter fra Kjevik på aldri den tid som det gjør i år.

NRK Sørlandet:
En fullt utbygd Gullknapp som charterflyplass koster en milliard kroner. – Det det samme som fem kilometer motorvei, sa styreleder Sverre Valvik til Transportkomiteen.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7626454

Hadde folket på Sørlandet virkelig vært nødt til å bygge en ny flyplass så hadde vi blitt uten flyplass i lange tider, for her nede greier virkelig ingen å samarbeide når det kommer til slike prosesser - kanskje enkelte heller venter på hjelp fra høyere makter, enn hjelp fra hverandre?
 
Etter finanskrisen i 2008 ble Gullknapputbyggingen nærmest lagt på is en god stund. Men i fjor ble arbeidet tatt opp igjen.
 
Med den nye motorveien mellom Arendal og Kristiansand, hvor lang tid bruker man fra Arendal til Kjevik ?
 
VG skriver:

I disse dager bygges Gullknapp ut til en komplett småflyplass med kontrolltårn, brann- og redningstjenste og forlenget rullebane til 1600 meter + sikkerhetssone på 300 meter i hver ende.

Stemmer det at de allerede faktisk arbeider med en slik forlengelse, eller er det bare planen at de skal gjøre det?
 
Fra Froland(Gullknapp) tar det:
51 min til E18, kryss mot Kjevik
60 min til Kristiansand sentrum
78 min til Søgne (stedet i mitt hjerte)
100 min til Mandal.
135 min til Torp.

Til sammenlikning.
Harstad - Evenes 43 min
Narvik - Evenes 60 min
Svolvær - Evenes 132 min
 
Til sammenligning bruker jeg, som bor i et omraade med ca 5.5 millioner mennesker og har nesten en time til min lokale flyplass. Skandale ..... :rolleyes:
 
Til sammenligning bruker jeg, som bor i et omraade med ca 5.5 millioner mennesker og har nesten en time til min lokale flyplass. Skandale ..... :rolleyes:

Ja, ikke sant! Du får begynne å bygge flyplass i hagen mow :cool:

Arendalittene er vel egentlig ikke opptatt av å ha en flyplass i nærheten, de er mer opptatt av at Kristiansand ikke skal ha en flyplass i nærheten. :drunk:
 
Ironien her (med blikk på "konflikten" mellom Arendal og Kristiansand, Aust kontra Vest Agder) vil være at om Ryanair skulle komme vil de mest sannsynlig kalle Gullknapp for Kristiansand Airport... :)

Nei, den hadde nok blitt Stavanger øst!:colgate:

Fra spøk til revolver. Jeg kan ikke fatte hva man skulle med en charterflyplass på gullknapp?!? Det er en utopi! Med under en times kjøretid til Kjevik, er dette bare tull og bortkastede penger! Da tar jeg mye heller 5 km med ny motorvei, gitt!:old

BF:cool2
 
Nei, den hadde nok blitt Stavanger øst!:colgate:

Fra spøk til revolver. Jeg kan ikke fatte hva man skulle med en charterflyplass på gullknapp?!? Det er en utopi! Med under en times kjøretid til Kjevik, er dette bare tull og bortkastede penger! Da tar jeg mye heller 5 km med ny motorvei, gitt!:old

BF:cool2

Ja, men du kommer deg ikke til Kanariøyene uten mellomlanding fra Kjevik, såpass må jo være et minimum (en menneskerett visstnok!) BF, er du ikke enig? :headbang Håper du la merke til de usynlige ironi-tagene rundt den setningen!

Har forstått at det er mye av argumentasjonen det går på her. At man kommer seg til Oslo, Bergen, Stavanger, Amsterdam, Køben osv. er visst ikke viktig. Jeg tror jeg skal la tråden ligge for min del, jeg bor litt for nærme fylkesgrensa så hvis noen bortenfor leser dette har de altfor kort vei hvis de vil ta affære. :lol:
 
Tror dette handler mer om fiendene Arendal og Kristiansand enn hvor flyplassen nødvendigvis skal ligge. Kristiansandere har ikke så mye til overs for oss i østfylket, men når sant skal sies så har vi ikke så mye til overs for Kristiansand heller :P
 
Nei, den hadde nok blitt Stavanger øst!:colgate:

Fra spøk til revolver. Jeg kan ikke fatte hva man skulle med en charterflyplass på gullknapp?!? Det er en utopi! Med under en times kjøretid til Kjevik, er dette bare tull og bortkastede penger! Da tar jeg mye heller 5 km med ny motorvei, gitt!:old

BF:cool2

Nå er vel veien på plass. Er planene for Gullknapp fortsatt ongoing, eller hva skjer?
 
Tror dette handler mer om fiendene Arendal og Kristiansand enn hvor flyplassen nødvendigvis skal ligge. Kristiansandere har ikke så mye til overs for oss i østfylket, men når sant skal sies så har vi ikke så mye til overs for Kristiansand heller :P

Neida! Det har noe med sunn fornuft å gjøre. Er det marked for en flyplass utenfor Arendal da? Med en drøy halvtime til Kjevik og halvannen til Torp er mitt svar nei! Det ville bare føre til enda dårligere tilbud på de eksisterende flyplassene.

Nå er vel veien på plass. Er planene for Gullknapp fortsatt ongoing, eller hva skjer?

At man har fått ny vei fra Krsand til Grimstad er vel så som så. Men jeg synes heller Aust-Agder heller burde prioritere å få ny vei mellom Arendal og Tvedestrand enn å bygge flyplass ingen har bruk for. Veien mellom Arendal og Tvedestrand er ingenting annet enn en skam for fylket!:old

Så sånn er det med den saken! ;)
 
Gullknapp skal åpne i 2013 med 1199 meters rullebane (foreløpig) og full instrumentering etter hva jeg har forstått.

Pengesterke Arendals Fossekompani AS bruker det som må til for å gjøre plassen bra og har nok planene klare for videre utbygging.

Veien mellom Arendal og Tvedestrand er en sak for det offentlige, og ja, den er en skam!

http://www.gullknapp.no/
 
Back
Top