Åpner base i Oulu

MD11

ScanFlyer Dusty
Åpner base i Oulu

BT utvider og åpner base i finske Oulu ( Uleåborg). Friskt av BT dette, blir spennende og se hvilke destinasjoner som kommer derfra. Dette området midt i Finland er ganske godt befolket så her er det muligheter. AY har som SK ikke satset på direkteruter fra distriktsområdene så BT ser tydeligvis muligheter her.

Latviske airBaltic åpner base i Uleåborg (Oulu) i Finland. Selskapet har idag fire ruter til og fra den nordfinske byen. Målet er å øke til 10 -15 direkteruter ut fra Uleåborg,

http://www.boarding.no/art.asp?id=43348

Mer info om Oulu her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Oulu

Re: Åpner base i Oulu

En interessant satsing - airBaltic har vel allerede en del innenriksruter i Finland? Noen som har en oversikt over hvilke ruter og frekvens? Ikke så lett å finne på nettsidene til airBaltic ... Ser også at airBaltic har en del trafikk fra andre byer enn Helsinki til bl.a. Riga og Stockholm.

Virker ellers som om satsingen i Tallinn har slått feil?

De fikk ikke til Vilnius, så la ned der. Så prøvde de seg på Tallinn, og det gikk heller ikke og er i ferd med å kutte det mest der. Så nå har altså turen kommet til Oulo i i serien: "Air Baltic prøver på ting de ikke kan" :rolleyes:

De fikk ikke til Vilnius, så la ned der. Så prøvde de seg på Tallinn, og det gikk heller ikke og er i ferd med å kutte det mest der. Så nå har altså turen kommet til Oulo i i serien: "Air Baltic prøver på ting de ikke kan" :rolleyes:

Nå kan vel ikke Vilnius og Tallinn ikke sammenlignes med Oulu så det blir kanskje litt bombastisk og dømme satstningen rett vest nå. Vi får se, spennende blir det.

Hehe. JEg likte replikken din. Fatter ikke hvorfor AirBaltic skal satse så mye på innenriksruter i Finland. Finnene er vel stolte av Finnair fra før av. AirBaltic burde heller åpne ruter fra RIX til Norge (Trondheim, Kristiansand, Bodø, Sanedfjord osv.)

ikke så rart at de prøver seg innenriks i Finland, så langt jeg kjenner det markedet, har SAS og Finnair kontrollen over et marked med, for dem, behagelig høye priser.

Ellers kunne vi godt ha fått ei rute til Finland fra TOS, heller det enn RIX. Folk i Nordnorge drar såpass mye til Finland uansett at det burde være marked for det. For ikke å snakke om alle finlenderne i Nordnorge.

ikke så rart at de prøver seg innenriks i Finland, så langt jeg kjenner det markedet, har SAS og Finnair kontrollen over et marked med, for dem, behagelig høye priser.

Ellers kunne vi godt ha fått ei rute til Finland fra TOS, heller det enn RIX. Folk i Nordnorge drar såpass mye til Finland uansett at det burde være marked for det. For ikke å snakke om alle finlenderne i Nordnorge.

Riktig IL-2, de ser et marked i Finland og fra Oulo til utlandet. Hvilke utenlandsdestinasjoner som kommer fra Oulu blir spennende og se. Uansett, frisk satsning av AirBaltic.

Ja, og det bor ganske mye folk i det området, både i Finland og Sverige

Oulu in northern Finland will be the “Arctic Gateway” as airBaltic today announced they will open some 10 to 15 direct flights from the city. Likely to be linked to the hub are seven Barents cities, including Tromsø, Murmansk and Arkhangelsk.
airBaltic announced the opening of the new hub in Oulu in a press-release sent out from the airliner's main office in Riga, Latvia.

The airport in Oulu are the second busiest in Finland and will be substantially expanded over the coming few years, according to the web-portal of Finavia, the company that operates the network of the 25 airports in Finland.

Full hub operations will mean 10-15 airBaltic operated direct destinations out of Oulu, the biggest city in the Finnish part of the Barents Region. Today, airBaltic operates six direct flights to Riga from other cities in the Barents Region; Umeå, Tromsø, Arkhangelsk, Rovaniemi, Kittilä and Kuusamo.

BarentsObserver has earlier reported that airBaltic is considering to start flights also from three other cities in northern Norway; namely Kirkenes, Lakselv and Bodø.

With the new airBaltic hub at the airport in Oulu in operation from 2012, the flights with airBaltic from northern Norway, northern Russia and other airports in Finnish Lapland will likely go to the new hub.

The Oulu based newspaper Kaleva writes on Thursday that airBaltic most likely will enter a three-step development of its route-network from Oulu airport. First, the four other airports in northern Finland will be connected with flights to Oulu. They are Kuusamo, Rovaniemi, Kittilä and Ivalo.

Next step will be route network to other Barents cities like Tromsø in Northern Norway and Murmansk and Arkhangelsk in northern Russia.

If Oulu develops positively as an attractive hub, the third phase will include flights to Moscow, St. Petersburg and Copenhagen, according to Kaleva.

http://www.barentsobserver.com/airbaltic-to-open-barents-hub-in-oulu.4822160.html

Dette lukter F50/Q400 operasjoner lang vei for mange av disse rutene. Det kan bli spennende å se hva som kommer ut av denne satsingen.

Jeg sliter litt med dette konseptet ... selv om det vel ikke nevnes er vel Riga en av destinasjonene. Annet enn dette er det ikke nevnt destinasjoner jeg ville funnet naturlig for å bygge litt volum, som London og de mest populære middelhavsdestinasjonene. Skal man hit blir det hub-til-hub-hopping, og det er vel ikke så veldig attraktivt.

Å skape en hub som omtrent bare betjener regionen tror jeg skal bli vanskelig å få lønnsom.

Ja, det mangler ikke på planer hos BT i hvert fall. Jeg kan, som LN-MOW, ikke helt skjønne konseptet. Skal de ha f.eks ha en rute fra TOS til Oulo og en til RIX? Konkurrere med sin egen hub? Hvor er storrutene?

Ellers er jo den nordfinske demografien nord for Oulo sånn at Finnmark virker overbefolket, slik at feeden inn fra nord er relativt beskjeden.

Ikke glem at de finske vintersportsstedene ligger i nord! Kittilä (Levi), Kuusamo og Ivalo (Saariselkä). De skaper et marked større enn befolkninga skulle tilsi. Andre veien er Bottenvika på både finsk og svensk side, noe en vel om sommeren kan kalle Nord-Norges riviera.

BT har allerede bevist at de kan slå russerne på pris til Archangelsk via RIX, det ligger et marked i å fly folk mellom det nordlige Norden og Murmansk/Archangelsk. Gjennom Oulu vil det jo gå vesentlig fortere enn via RIX.

Jeg er ikke overbevist om at de får det til, men det hadde vært artig så jeg velger å trekke fram noen positive sider.

BT har allerede bevist at de kan slå russerne på pris til Archangelsk via RIX, det ligger et marked i å fly folk mellom det nordlige Norden og Murmansk/Archangelsk. Gjennom Oulu vil det jo gå vesentlig fortere enn via RIX.

Ja, jeg tror du er inne på noe her. Problemet blir jo som påpekt at de kannibaliserer egen hub i RIX. Med mindre TOS-RIX forblir en sesongrute eller forsvinner, mens OUL blir en propp-hub som kan betjene Nordkalotten. Og det at 5N kan holde MMK-ruten i live året rundt tilsier kanskje at grunnlaget finnes (selv om jeg ikke vet hvorvidt 5N får tilskudd eller politisk press fra russiske myndighete for å opprettholde den, som er også en mulighet).

Trur nok reiser til Russland via Oulu vil tiltrekke seg ganske mange flere passasjerer enn via RIX i dag. Som sagt er det jo faktisk en del kortere. En annen ting er jo at sjøl om det ikke utgjør voldsomt mye i flytid, så utgjør det en stor distanse i folks hoder, det er sikkert minst like viktig. Det er jo ikke bare i Nordnorge det bor russere, og de er ikke alle fra nord-vest, så sånn sett kan de ha et marked her.

Jeg vet ikke hvor stor del av dette som går utover rutene til RIX, men når det gjelder TOS, så ser det jo ikke ut til at de har planer om å ha ruta gående mer enn om sommeren.

Back