Apis til UK

sk931

ScanFlyer Rusty
Den 22.sept skal der efter sigende opstarte APIS registrering til UK for ALLE
rejsende...
Selskaber og groundhandlere som bruger data og web baserede programmer
skulle det ikke volde problemer.
Så var det jo nærliggende og spørge om , hvorledes det så gøres nå et flyselskab ekspederes på den gode gamle maner, med blyant og papir. Det gøres bladet andet på flere stationer hvor FR handles....
Tror ikke det er helt problemfrit...men jeg ved ikke noget om det.
Andre som ved noget ??

Hilsen
Ole
 
Blyant og papir og APIS er vel ingen god kombinasjon...

I Codeco har vi registrert API en stund allerede, og det går smertefritt. Alle bør jo kjenne til API fra før, når så mange land har innført det alt - at det eneste mulig problemet må være i forhold til håndskrift...

Men hvor mange steder bruker FR fortsatt håndskrift? På de norske stasjonene brukes jo ihvertfall hhv. Codeco (TRF) og såvidt jeg har forstått Palco-basert på Haugesund.
 
FR har bare web-checkin, har de ikke? :lol:

Seriously - de som ikke er sjekket inn på nettet, blir kanskje oppdatert etter avgang? Legger passasjerene inn APIS-data på nett når de booker? Spørsmålet er vel hvilket system som dender APIS - Ryanair eller handlerens ...
 
Var det ikke her på forumet det ble hevdet at webckin fra Haugesund fungerte slik at man fikk en liste fra FR om hvem som var sjekket inn, og så sjekket dem inn manuelt i Palco??:rolleyes:

Men spørsmålet mitt er vel forsåvidt heller hvorvidt det fortsatt er stasjoner der man bruker blyant og papir - FR gjorde det vel en stund noen steder (når det er sagt, mener jeg faktisk å ha fløyet DY fra SXF med laminert bp i DYs tidlige dager) - men er blyanten fortsatt i funksjon??
 
Var det ikke her på forumet det ble hevdet at webckin fra Haugesund fungerte slik at man fikk en liste fra FR om hvem som var sjekket inn, og så sjekket dem inn manuelt i Palco??:rolleyes:

Det tror jeg neppe. Jeg var på et pass/visum seminar i København i sommer, og snakket med en dame fra Vesterås. De hadde tidligere brukt Star Check på Ryanair, men hadde store problemer med oppdateringer mellom Ryanair sitt system og Star Check. Hvis overføringen ikke gikk igjennom, måtte passasjerene sjekkes inn manuelt. Det samme har vært tilfelle med oppdateringen mellom Ryanair og systemet vi bruker på Torp (Codeco). Ikke så rent få ganger har vi måtte sitte å sjekke inn passasjerer manuelt på forhånd, men feilene er nå funnet og problemet er borte.


Stort sett alle sjekker nå inn online på Ryanair, og jeg tror neppe det skaper noe problem med APIS for de stasjonene som eventuelt måtte leve i steinalderen. Det er i så fall et svært lite antall pax som må sjekkes inn manuelt etter pax er på plass.


IMM
 
Var det ikke her på forumet det ble hevdet at webckin fra Haugesund fungerte slik at man fikk en liste fra FR om hvem som var sjekket inn, og så sjekket dem inn manuelt i Palco??:rolleyes:

Det ble gjort ja - det ble beskrevet av en som jobber der.

Etter imm's beskrivelse, høres det ut som prosessen er omvendt nå ... :lol:
Men ingen svarte på om det er agentens eller FR's system som sender APIS-meldingen?
 
Det normale er vel at agentens system sender APIS i forbindelse med avgang og annet som sendes.

S
 
Ryanairs prosedyrer er ikke helt normale - det er derfor jeg ble nysgjerrig. Når man sjekker inn brorparten av paxen off-site (web), virker det lite hensiktsmessig å legge inn alt på nytt hvis det allerede ligger inne i Navitaire ....
 
Jeg skal se hva jeg kan gjøre for å finne ut av svaret på spørsmålet, men det blir ikke før i morgen i så fall.
En ting er sikkert: Mange taster inn feil passnummer og nasjonalitet når de legger inn info på nettet. Hvis det da er Ryanairs system som sender apis, må disse feilene i så fall korrigeres. Det gjøres jo i vårt eget system (codeco), så jeg tror rent praktisk at det er greiest om det gjøres av agenten i deres system, og ikke i Ryanairs system.


IMM
 
Men det ville jo være en oplagt mulighed for FR at opkræve endnu et gebyr eller helt cancellere den billet man har betalt for, hvis pax taster forkert på web.... Ville ikke undre mig...
 
Det er nok noen andre som får gebyret da, gitt ...
images
 
Bare en liten forklaring på hva APIS er for de som ikke skulle vite det.

The Advance Passenger Information System (APIS), also often called Advanced Passenger Information System, is a system established for commercial airline and vessel operators.

APIS as an Electronic Data Interchange system, involving a limited number of data elements (identification details from the passport and basic flight information) between the computer system of the airline and the computer system of the destination state. Required information should conform to specifications for UN/EDIFACT Passenger List Message (PAXLST) formats.

According to Air Canada, travelers must supply Advance Passenger Information when they check-in or will be unable to fly. The following is a list of required information:
Full name (last name, first name, middle name if applicable)
Gender
Date of Birth
Nationality
Country of residence
Travel document type (normally passport)
Travel document number (expiry date and country of issue for passport)
Address of the first night spent in the U.S. (Not required for U.S. nationals, Legal Permanent Residents, or Alien Residents of the U.S. entering the U.S.)

Kilde: Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Advance_Passenger_Information_System
 
UK har forenklet API og krever bare:

Full name (last name, first name, middle name if applicable)
Gender
Date of Birth
Nationality
Country of residence
Travel document type (normally passport)
Travel document number (expiry date and country of issue for passport)
 
Og forenklet API innebærer at det holder å swipe et maskinlesbart pass, uten å legge inn country of residence eller adresse på ankomst. Er vel strengt tatt bare US og Canada som ikke har forenklet API...
 
SAS har i sommer oppgradert innsjekksautomatene, APIS registreres for maskinlesbare pass via en leser på automatene.
 
....og DY sine var klargjort for optisk lesing av pass i utgangspunktet, kun software som skal installeres.
 
Back
Top