Antonov 225 statustråd (inkludert Hostomel)

Re: Antonov 225 statustråd (inkludert hostomel)

Obs! Det er AN-22, ikke AN-225 jeg snakker om ja ;)
Bilde fra lenka over, på bildet ser du AN-22 helt nederst i bildet.

Ah ..... :headbang Les, Andreas ... Les ....

Med de nedslagene som synes der skal det veldig mye til før det flyr igjen uavhengig om det er brent eller ei. Om det har unngått flammer har det nok mer gjennomgående hull i varierende størrelse enn alle fjorårets produserte Jarlsbergoster til sammen :(

Vel er nok lettere å bygge nytt design. Den har vel verdi nok til ikke bli planetags. Spørs vel hva som er igjen av den andre 225.
An-124 flåten blir nok og erstattet

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Last edited:

An-124 flåten blir nok og erstattet

Flesteparten er på russisk register. Antonov driver selv 8 eller 9 maskiner. Maximus (UAE) har en. Så den kapasiteten er borte for en stund.

Vel twittermelding på at den nok er totalødelagt. Sliter med å linke den her.

FM7DX_dVkAAh_KB

Forstørret de litt og ser ut som fremste landingshjul er i orden. vanskelig å bedømme cockpit. mer tilsvarende det som var igjen av super guppy etter den ble planetags.

Last edited:

Nye vrakbilder.

ef14216c320e4a7da32a81baa66d7180.jpg
83c3790c4e0a33ffb30f61c68dae5d2d.jpg

Antonov har ihvertfall ennå rekorden for største operative tyngste fly(stratolaunch for størrelse) og det betyr vel at mange spottere har klart den bragden. Merkverdig nok må vel 124 ha hatt rekorden før 225 ble bygd.
91c9b86c0ca2c08446b5f45fdc1c2e8f.jpg

Last edited:

Russisk media melder at Antonov har solgt tegningene og rettighetene til dette flyet til Kina, så en eventuell nybygging må skje der.

Russisk media melder at Antonov har solgt tegningene og rettighetene til dette flyet til Kina, så en eventuell nybygging må skje der.

I disse dager boer vi vel vaere litt skeptisk hva Russisk media skriver om Ukraina ? Det staar jo i kontrast til hva vi har hoert i fra Antonov tidligere

Det var vel også snakk om at den skulle bygges i Tyrkia?

https://www.oryxspioenkop.com/2022/01/sky-giant-turkey-mulls-to-complete.html?m=1

Sky Giant: Turkey Mulls To Complete The Second Antonov An-225 Mriya

Det sagt, så mener man må få litt realisme inn i dette. An-225 har vel stort sett vært et håpløst kommersielt prosjekt og man endte vel opp med flyet da Sovjet trengte noe til å frakte romfergen sin.

Det er vel ikke noe som er det snev av moderne med flyet og stort sett har det stått parkert for vedlikehold. Jeg vil hevde at fra et praktisk synspunkt har flyet vært overflødig

Primært har flyet hatt en symbolsk nytte og vært artig for spottere og oss flyinteresserte fordi det var størst og spesielt. Det som skjer i Ukraina er tragisk, men at dette flyet ble ødelagt vil jeg si er en fillesak, dog har en symboleffekt

I disse dager boer vi vel vaere litt skeptisk hva Russisk media skriver om Ukraina ? Det staar jo i kontrast til hva vi har hoert i fra Antonov tidligere

Så kategorisk kan du ikke være. Russisk media har selvsagt sin suksessversjon av krigen, eller spesialoperasjonen som den heter, og skriver de noe annet enn det myndighetene vil, truer 15 år i fengsel. Men enhver angripende part vil alltid rettferdiggjøre det de holder på med. Det har vi sett i ymse konflikter initiert av USA de siste 20 årene, også.

Nå det gjelder konsekvenser av sanksjonene er russisk media i mine øyne ytterst reflektert og åpne om hva som kan skje. Jeg har lest lange artikler om flyforbud, leasingkontrakter, bortfall av reservedeler, utestengelse fra reseveringsystemer osv.

Sånn sett har de og hatt en åpen innfallsvinkel til dette flyets skjebne. Det var et russisk angrep som ødela flyet, og det er de litt lei seg for. Jeg tror russere også føler litt eierskap til nettopp dette flyet, siden det er fra sovjettiden, og siden Antonov og Russland hadde mange felles prosjekter fram til kuppet i Kiev i 2014. Ja, fram til da var jo også Russland Ukrainas største handelspartner.

Så kategorisk kan du ikke være.

Man er da ikke kategorisk når man til og med bruker spørsmålstegn ... ??

Og det er da ikke rart man er litt skeptisk når sjæfen sjøl benekter både bombing og kamphandlinger ..

AFP News Agency
@AFP
#BREAKING Putin in call with Germany's Scholz denied Russia bombing Ukrainian cities, dismissed such information as 'gross propaganda fakes'

Ser ut som at han har lært ett og annet fra Trump om 'fake news' ...

Så kategorisk kan du ikke være. Russisk media har selvsagt sin suksessversjon av krigen, eller spesialoperasjonen som den heter, og skriver de noe annet enn det myndighetene vil, truer 15 år i fengsel. Men enhver angripende part vil alltid rettferdiggjøre det de holder på med. Det har vi sett i ymse konflikter initiert av USA de siste 20 årene, også.

Nå det gjelder konsekvenser av sanksjonene er russisk media i mine øyne ytterst reflektert og åpne om hva som kan skje. Jeg har lest lange artikler om flyforbud, leasingkontrakter, bortfall av reservedeler, utestengelse fra reseveringsystemer osv.

Sånn sett har de og hatt en åpen innfallsvinkel til dette flyets skjebne. Det var et russisk angrep som ødela flyet, og det er de litt lei seg for. Jeg tror russere også føler litt eierskap til nettopp dette flyet, siden det er fra sovjettiden, og siden Antonov og Russland hadde mange felles prosjekter fram til kuppet i Kiev i 2014. Ja, fram til da var jo også Russland Ukrainas største handelspartner.

Ingen tvil om at USA har gjort mye fryktelig galt de siste 20 aarene (og egentlig mye lenger om vi tar med CIA operasjoner i Soer Amerika) - men det er en stor forskjell i Media og Media’s adgang til aa skrive det de oensker. I dag har vi et media spektrum fra FOX News Tucker Carlson som hyller Putin og forsvarer hans invasjon av Ukraina til «min side» New York Times og Washington Post som begge har Journalister i Ukraina (Washington Post sin Journalist er foedt i USA av Ukrainske foreldre - hun snakker baade flytende russisk og ukrainsk - de bruker begge Slack til aa verifisere alle innlegg/videoer etc.) Jeg vet ikke 100% men har inntrykk av det ikke finnes den samme bredden - frihet til aa skrive……?

Selv har vi deltatt i Demonstrasjoner (ja vi bor i USA) mot George W Bush sitt angrep paa Irak - og i Bellingham hvor vi dengang bodde var vi flere demonstranter enn antallet som arrestert i Moskva.

Saa jeg er uenig at jeg var kategorisk - jeg brukte med hensikt spoersmaalstegn fordi jeg ikke vet.

Ingen tvil om at USA har gjort mye fryktelig galt de siste 20 aarene (og egentlig mye lenger om vi tar med CIA operasjoner i Soer Amerika) - men det er en stor forskjell i Media og Media’s adgang til aa skrive det de oensker. I dag har vi et media spektrum fra FOX News Tucker Carlson som hyller Putin og forsvarer hans invasjon av Ukraina til «min side» New York Times og Washington Post som begge har Journalister i Ukraina (Washington Post sin Journalist er foedt i USA av Ukrainske foreldre - hun snakker baade flytende russisk og ukrainsk - de bruker begge Slack til aa verifisere alle innlegg/videoer etc.) Jeg vet ikke 100% men har inntrykk av det ikke finnes den samme bredden - frihet til aa skrive……?

Selv har vi deltatt i Demonstrasjoner (ja vi bor i USA) mot George W Bush sitt angrep paa Irak - og i Bellingham hvor vi dengang bodde var vi flere demonstranter enn antallet som arrestert i Moskva.

Saa jeg er uenig at jeg var kategorisk - jeg brukte med hensikt spoersmaalstegn fordi jeg ikke vet.

Jeg overså kanskje spørsmålstegnet i farten ;) men det ble nå en fin meningsutveksling.

Back