Så kategorisk kan du ikke være. Russisk media har selvsagt sin suksessversjon av krigen, eller spesialoperasjonen som den heter, og skriver de noe annet enn det myndighetene vil, truer 15 år i fengsel. Men enhver angripende part vil alltid rettferdiggjøre det de holder på med. Det har vi sett i ymse konflikter initiert av USA de siste 20 årene, også.
Nå det gjelder konsekvenser av sanksjonene er russisk media i mine øyne ytterst reflektert og åpne om hva som kan skje. Jeg har lest lange artikler om flyforbud, leasingkontrakter, bortfall av reservedeler, utestengelse fra reseveringsystemer osv.
Sånn sett har de og hatt en åpen innfallsvinkel til dette flyets skjebne. Det var et russisk angrep som ødela flyet, og det er de litt lei seg for. Jeg tror russere også føler litt eierskap til nettopp dette flyet, siden det er fra sovjettiden, og siden Antonov og Russland hadde mange felles prosjekter fram til kuppet i Kiev i 2014. Ja, fram til da var jo også Russland Ukrainas største handelspartner.