• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Antatt tid, security OSL

kekker

Onkel reisende kekker
Hei Godt folk.

Jeg har forsåvidt en stund fundert hvordan de på OSL kan komme opp med en antatt ventetid i sikkerhetskontrollen.
For det meste fungerer disse skjermene ganske så bra.

Uansett i dag leste jeg en artikkel på itavisen.no, som forsåvidt ikke omhandler dette i det heletatt. Kort fortalt, så kommer det i iOS8 en funksjon som gjør at iCrapen din sender ut en random MAC adresse, slik at kjøpesentre etc ikke kan spore deg via telefonen. So far so good, så scrollet jeg meg nedover i kommentarfeltet for å se om det sto noe vettugt der og da kom jeg over denne kommentaren:

Da vil den antatte tiden det tar å gå gjennom sikkerhetskontrollen på gardermoen gå bananas. Den baserer seg nemmelig på mac addresser, og hvor fort det passerer forskjellige punkter i sikkerhetskontrollen..Men mulig den bare bruker bluetooth..
Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette??
Det er jo faktisk litt genialt, samtidig som den paranoide delen av meg synes det er litt skummelt også! :-D

Etter litt mere lesning kom jo svaret av seg selv, denne artikkelen på Hardware.no forklarer mye forskjellige om de bakenforliggende systemene på OSL. Sikkert litt vel enkelt, men nok nerdeunderholdning for meg i kaffepausen min.

Til sakens kjerne står det som følger:

– For å måle køen i sikkerhetskontrollen har vi utviklet en løsning som overvåker hvor mange som har Wi-Fi påslått på mobilene sine, og ettersom det er full trådløs dekning i terminalen, kan vi spore hvor lang tid mobilen din bruker gjennom sikkerhetskontrollen hos oss, forteller Hornnes, og legger til:

– Men vi vet så klart ingen ting om deg som eier mobiltelefonen, vi ser bare en enhet som sender ut signaler. Tidligere brukte vi blåtann til å beregne køtid, men det bruker jo ikke folk lenger, så det måtte vi kutte ut. Systemet vi har i dag er veldig enkelt, men gir samtidig veldig stor nøyaktighet.

Det står mye annet "spennende" i denne artikkelen, som jeg ikke skal quote her, artikkelen ligger åpent i Juni, siden tek.no har bursdag. :-D

Happy lesning!

Blåtannløsningen som OSL begynte med i sin tid var genialt enkel ifht. alle mulig andre smarte løsninger med video-målinger og forsøk på ansiktsgjennkjenning mv., relativt pålitelig og sikkert billig å lage. Kudos til Avinor/OSL som kjørte etter KISS-prinsippet!

OSL kan jo begynne med Internett uten login, da vil MAC adressen forbli. Men neppe så aktuell løsning.

Fast track er vel ikke banebrytende nytt på OSL og ser ikke ut til å ha noen effekt på tiden den vanlige køen tar.
Hvordan gjøres dette på andre flyplasser?

Back