Antarktis - dagstur på natten
Det skakk’e værr’a lett sier’em. r’em er i denne sammenhengen de fleste som har hatt noe med dette kontinentet å gjøre.
Her er det ugjestmildt, goldt og øde. Verdens største ørken. Og stort sett kaldt. Men tydeligvis ikke kaldt nok! Det var mangel på nok kuldegrader som gjorde at første forsøk på å nå Antarktis ikke gikk. Amundsen, og ikke minst Scott, hadde nok flirt i graven hadde de hørt dét utsagnet. Men så er jo også transportmetoden ganske så annerledes.
For at Airbus’en skal lande på is-rullebanen må det være -6 eller under. Og de siste dagene har de hatt en kraftig varmebølge over de nordligste delene av Dronning Maud Land. Opp mot null, og kraftige vindkast når kaldluften på innlandsisen begynner å komme nedover.
Det som skjer på rullebanen er at topplaget begynner å bli porøst og litt sørpete. Dermed går friksjonskoeffisienten ned og i går natt (regner tid på døgnet, det er midnattssol til 27. januar.) ble kombinasjonen dårlig bremseeffekt og kraftig sidevind for dårlig til at vi kunne lande.
Nuvel. Det blir et nytt forsøk i natt, avgangstid er satt til 0400 i . Vi får se!
Legger med noen bilder fra første forsøk:
Det skakk’e værr’a lett sier’em. r’em er i denne sammenhengen de fleste som har hatt noe med dette kontinentet å gjøre.
Her er det ugjestmildt, goldt og øde. Verdens største ørken. Og stort sett kaldt. Men tydeligvis ikke kaldt nok! Det var mangel på nok kuldegrader som gjorde at første forsøk på å nå Antarktis ikke gikk. Amundsen, og ikke minst Scott, hadde nok flirt i graven hadde de hørt dét utsagnet. Men så er jo også transportmetoden ganske så annerledes.
For at Airbus’en skal lande på is-rullebanen må det være -6 eller under. Og de siste dagene har de hatt en kraftig varmebølge over de nordligste delene av Dronning Maud Land. Opp mot null, og kraftige vindkast når kaldluften på innlandsisen begynner å komme nedover.
Det som skjer på rullebanen er at topplaget begynner å bli porøst og litt sørpete. Dermed går friksjonskoeffisienten ned og i går natt (regner tid på døgnet, det er midnattssol til 27. januar.) ble kombinasjonen dårlig bremseeffekt og kraftig sidevind for dårlig til at vi kunne lande.
Nuvel. Det blir et nytt forsøk i natt, avgangstid er satt til 0400 i . Vi får se!
Legger med noen bilder fra første forsøk: