Re: Ansatte i luftfarten ønsker svartelisting
Og nettopp av disse grunnene, tviler jeg veldig på at ei europeisk no fly-liste vil komme seg gjennom Den europeiske menneskerettsdomstolen (ECHR). Jeg vil tro at både artikkel 5 og artikkel 6 kan være aktuelle her.
Hvor ble det av juristene våre? Trodde de hadde døgnvakt
Også jurister trenger ferie! Selv kom jeg akkurat tilbake fra Dubai
Tenkte ikke å gå nøye inn på dette, da det vil medføre mange timers utredelser (er det noen jeg evnt kan sende en faktura til?

). Dette er en flott, juridisk smørje, nemlig.
Det vil for det første ha betydning om det er selskaper eller myndigheter som setter opp no-fly-lister. Både grl § 97 og EMK (den europeiske menneskerettighetskommisjonen) har staten/myndighetene som pliktsubjekter, slik at det er disse som i utgangspunktet er bundet av bestemmelsene. Dette kan selvsagt utdypes og problematiseres, men det vil føre langt. Uansett, om dette gjennomføres som forskrift/formell lov/et eller annet myndighetstiltak, vil det lettere kunne angripes.
For det annet kan man la grl § 97 ligge. Det er ikke det at den ikke har rettslig innhold, men fordi EMK har fått en slik betydning at den "svelger" store deler av hva som følger av grl § 97 samtidig som praksis fra domstolen (EMD) gir pekepinner på hvilke kriterier som kan oppstilles.
Fra EMK er det forbudet mot dobbelstraff samt uskyldspresumsjonen som jeg først og fremst tenker kan bli problematiske i dette tilfellet. Et av grunnvilkårene her er at det er tale om "straff". I dette ligger det mer enn det tradisjonelle straffe-begrepet fra f.eks norsk strafferett (fengsel, bøter osv), slik at også andre tiltak kan falle inn under. Dette må gjennom en nærmere vurdering, hvor blant annet hvor inngripende tiltaket vil fungere være et moment.
Jeg kan se argumenter får at slike lister ikke skal godtas, juridisk sett. Eller ihvertfall at listelagingen må tilpasses EMK, ved at enkelte typer kriminalitet ved en straffesak også medfører flyforbud. Dette kan til en viss grad sammenlignes med førerkort-inndragning, en sakstype har vært oppe flere ganger i EMD.
Jeg lar det være nok juridisk høyttenkning en tirsdags kveld, slik at jeg unngår å skyte alt for mye fra hoften.