Annenhvert SAS-fly forsinket til Alta

Re: Annenhvert SAS-fly forsinket

I Norge er vi så heldige at vi har to svært punktlige flyselskaper. Det er absolutt ingen gambling med cnx ut fra OSL (om man sitter med den følelsen så må man ha vært svært uheldig med avgangene man har reist med), men det er opplagt at vinterstid så kan korte cnx være litt risikable.

Sensationsoverskrift med en agenda. Journalisten burde finde et andet job...

Var det som slo meg også, typisk agurk overskrift.
Står jo ikke i stil til resta artikkelen.

Hørte på Gardermoen i ettermiddag at SAS flyet til Tromsø var kansellert,og at passasjerene måtte overnatte på hotell til i morgen tidlig !!! Var også innom Gardermoen i forrige måned på veg til SVG,og da måtte vi bytte fly,fordi pilotene ikke fikk startet den ene motoren. Dette var en B737-705.(Det samme flyet startet forøvrig helt fint i Bodø) Det som ble gjordt var st SAS fant et annet fly som vi da fløy til SVG(B737-683). Da blir det naturligvis forsinkelse på over 15min.:headbang

Hvilken agenda. Halvparten av flyene var jo forsinket i februar? Det er jo en interessant sak å få belyst.

Hørte på Gardermoen i ettermiddag at SAS flyet til Tromsø var kansellert,og at passasjerene måtte overnatte på hotell til i morgen tidlig !!! Var også innom Gardermoen i forrige måned på veg til SVG,og da måtte vi bytte fly,fordi pilotene ikke fikk startet den ene motoren. Dette var en B737-705.(Det samme flyet startet forøvrig helt fint i Bodø) Det som ble gjordt var st SAS fant et annet fly som vi da fløy til SVG(B737-683). Da blir det naturligvis forsinkelse på over 15min.:headbang

Hva er det du vil frem til?
Skulle dere tatt av på en motor? En forsinkelse og en kansellering på to måneder er vel ikke akkurat unormalt.

Dette kan være tilfeldigheter. Men Norwegian er ikke bedre. Avgang SVG-OSL på onsdag kveld var forsinket og i dag fra OSL-SVG var forsinket. Begge var over 15 minutter forsinket ved ankomst, og begge avgangene(pushback) var 30 minutter forsinket :headbang

Var det ikke SAS som var tema, hvorfor bringe Norwegian inn i dette ?

Hvorfor har SAS så mange kanselleringer? Er det mangel på fly? Er det tekniske problemer? Er det mangel på crew? Kan det være andre årsaker? Hvordan påvirker dette punktlighetsstatistikken? Jeg bare spør!

Hvorfor har SAS så mange kanselleringer? Er det mangel på fly? Er det tekniske problemer? Er det mangel på crew? Kan det være andre årsaker? Hvordan påvirker dette punktlighetsstatistikken? Jeg bare spør!

SAS har "mange" kanselleringer fordi de har mange avganger pr mnd.
Antall kanselleringer påvirker ikke punktlighetsstatistikken, det går heller på regularitetsstatistikken.
Det er ørten tråder om dette, og hvis du er interessert i fakta kan du lese siste måneds- eller kvartalsrapport fra SAS, der står det svart på hvitt hva deres regularitet og punktlighet er. Dagens regularitet på OSL var 98% for SAS og 94% for Norwegian, uten at det nødvendigvis tegner et riktig bilde av situasjonen over tid.

Dette kan være tilfeldigheter. Men Norwegian er ikke bedre. Avgang SVG-OSL på onsdag kveld var forsinket og i dag fra OSL-SVG var forsinket. Begge var over 15 minutter forsinket ved ankomst, og begge avgangene(pushback) var 30 minutter forsinket :headbang

Snakk om total irrelevant post! Så du har vært vitne til tja 2 Norwegian delayer og 1 SAS kansellering og da er liksom begge selskapene like dårlige og har elendig punktlighet? Det blir som å si at jeg skal aldri fly Norwegian igjen fordi den ene gangen var de forsinket og da er nok alle avganger forsinket over hele fjøla hele tiden. Se på statistikkene til SAS og Norwegian når det gjelder punktlighet. De leverer kjemperesultater og er i Europa toppen begge to. Vi skal være glade vi har to så gode selskaper her til lands med så stor fokus på punktlighet og regularitet.

Var også på OSL, og det var vesentlige forsinkelser og kanselleringer i dag, iflg SGH som følge av slot-restriksjoner på OSL. Fikk også med meg at de flere ganger oppfordret kunder til å kontakte service-senteret for å få matkupong, hotellvoucher og informasjon. Dette var håndtert svært ryddig fra SAS sin side.

I forhold til teknisk tror jeg Mr. Viking har kommentert det godt nok.

Har en følelse av at i det siste så har SAS tatt omboard passasjerene tidligere en vanleg. Dette for å komme seg avgårde før rutetid og dermed ankomme før rutetid noko som dei gladelig opplyser om på PA! :)

Men 10 min tidleg ankomst på en flight kompenserer vel ikkje 10 min sein ankomst på en anna flight? :)

Men 10 min tidleg ankomst på en flight kompenserer vel ikkje 10 min sein ankomst på en anna flight? :)

Nei, den kan ikke trekkes fra i statistikken, men siden fly jo er oppsatt til å fly i slinger så vil 10 min spart være 10 min ekstra i neste turnaround.

Jeg synes slik statistikk er uinteressant så lenge jeg reiser med et selskap som har forbindelser videre.

Derimot, om jeg er nødt til å reise med et punkt-til-punkt selskap, synes jeg at slik statistikk kan være interessant for det selskapet jeg må reise med.

Men slike selskaper styrer jeg unna om jeg er avhengig av to eller flere flyturer for å komme meg frem!

Kommer jeg noen minutter for sent eller for tidlig så bryr jeg meg svært lite om det! For tidlig; lenger venting på neste fly/tog. Alt for sent; det pleier alltid å ordne seg med det selskapet jeg stoler på!

Hvis 10 minutter forsinkelse er enden på verden så har bedriften seg selv å skylde på for at de ikke har et eget bizfly ;)

Last edited:
Hehe .. ja, når man må skylde på seg selv, er situasjonen selvfølgelig en helt annen .. ;)

Back