Angående varierende akselerasjon ved take-off..
Hei,
det siste året har jeg ukependlet mellom Oslo og København, så har fått et godt innblikk i Norwegians flåte..
En ting jeg har lagt merke til er at noen av deres 737 300 akselererer mye kraftigere ved take-off enn andre, spesielt enn 737 800.
Da jeg satt og kjedet meg en dag på turen tittet jeg i flymagasinet, og så at 300s skyvekraft per kg er opptil 8% større enn for 800, men ved maks take-off-vekt. Kan dette være forklaringen? Nå er ofte flyene mindre enn halvfulle når jeg flyr, så kanskje ikke dette er hele forklaringen.
Hvis det er, så får jeg likevel flere spørsmål.. Hvorfor har 300 serien mer skyvekraft per kg enn 800? Kan 800 klare seg meg mindre kraft per kg pga bedre aerodynamiske egenskaper? Jeg ser at marsjfarten til 800 er høyere enn 300, selv om motorene har mindre kraft per kg.
Jeg har også lagt merke til at tiden på rullebanen under take-off er kortere på noen 300 enn 800, men vet ikke om distansen er kortere også (pga kraftigere akserelrasjon).
Vil det si at man ofrer kort (kanskje) take-off distanse for mindre skyvekraft per kg, men at man får et mer energiøkonomisk fly?
Eller har det rett og slett å gjøre med om piloten vil gi mer gass noen ganger enn andre? Trodde det kanskje var standarder på dette?
hmm...til syvende og sist blir kanskje spørsmålet om jeg ikke kan forvente samme akselerasjonen ved take-off på nyere fly enn litt eldre (det er jo det eneste morsomme ved flyturen...)?
Kanksje jeg rotet meg helt bort i alle spørsmålene...
Uansett, setter stor pris på litt opplysning!
Hei,
det siste året har jeg ukependlet mellom Oslo og København, så har fått et godt innblikk i Norwegians flåte..
En ting jeg har lagt merke til er at noen av deres 737 300 akselererer mye kraftigere ved take-off enn andre, spesielt enn 737 800.
Da jeg satt og kjedet meg en dag på turen tittet jeg i flymagasinet, og så at 300s skyvekraft per kg er opptil 8% større enn for 800, men ved maks take-off-vekt. Kan dette være forklaringen? Nå er ofte flyene mindre enn halvfulle når jeg flyr, så kanskje ikke dette er hele forklaringen.
Hvis det er, så får jeg likevel flere spørsmål.. Hvorfor har 300 serien mer skyvekraft per kg enn 800? Kan 800 klare seg meg mindre kraft per kg pga bedre aerodynamiske egenskaper? Jeg ser at marsjfarten til 800 er høyere enn 300, selv om motorene har mindre kraft per kg.
Jeg har også lagt merke til at tiden på rullebanen under take-off er kortere på noen 300 enn 800, men vet ikke om distansen er kortere også (pga kraftigere akserelrasjon).
Vil det si at man ofrer kort (kanskje) take-off distanse for mindre skyvekraft per kg, men at man får et mer energiøkonomisk fly?
Eller har det rett og slett å gjøre med om piloten vil gi mer gass noen ganger enn andre? Trodde det kanskje var standarder på dette?
hmm...til syvende og sist blir kanskje spørsmålet om jeg ikke kan forvente samme akselerasjonen ved take-off på nyere fly enn litt eldre (det er jo det eneste morsomme ved flyturen...)?
Kanksje jeg rotet meg helt bort i alle spørsmålene...
Uansett, setter stor pris på litt opplysning!