Ang. leiebil og trafikkbøter

LN-BLO

ScanFlyer Silver
Ang. leiebil og trafikkbøter

Heisann, vet ikke helt hvilke underkategori denne tråden hører hjemme i, så moderator får flytte den dersom han mener den er kommet på feil hylle.

Men til saken, under sommerens ferie i USA hadde jeg en uheldig hendelse med leiebil i Dallas. På vei inn i ett lyskryss hvor jeg skal svinge til høyre ser jeg at lyset går fra gult til rødt akkurat i det jeg legger over, vil kalle det VELDIG drosjegult for å si det mildt. Det var ett såkalt "phote enforced" lyskryss med fotoboks. Som mange her nok vet fra før er det lovlig å svinge til høyre på rødt lys i USA, forutsatt full stans på alle fire hjul, hvilket ikke skjedde i mitt tilfelle, dessverre... Som sagt, jeg er usikker på om jeg hadde krysset den magiske hvite linja idet lyset ble rødt, men jeg var og er meget forberedt på bot. Saken er bare den at nå, nesten 3 mnd senere har jeg fortsatt ikke hørt noe. Pratet med representanten for Avis som tok imot bilen ved levering og han sa at de delte såkalt "billing information" med operatørene av trafikkfotobokser, så i tilfelle bot ville de utlevere adresse info etc så jeg fikk tilsendt boten. Noen med lignende erfaringer, hvor lang tid bruker sånne saker å ta?

Re: Ang. leiebil og trafikkbøter

En gang i forrige årtusen drev jeg i et bilutleiefirma. Hver gang det kom en bot på en av bilene våre, og den var leid av en utlending, tok vi med kopi av kontakten til ett kontor i kommunen, og så ble den boten slettet. Man hadde funnet ut at inndrivningen overfor utlendinger kostet mer enn boten var på.

Så kan vi spole frem til inneværende årtusen, leiebil i Vancouver, parkerte så godt jeg kunne, men ikke godt nok. Hilsningen fra parkeringsvakten som lå under vindusviskeren ble høytidelig fraktet til nærmeste søppelkasse hvori den fant sitt nye hjem under avsynging av Sønner av Norge. Den må ha fått det godt der, for jeg har ikke hørt et pip verken om eller fra den siden. Og jeg har leid mye bil fra samme kontor der etterpå. Og det var samme firma, Avis.

Mitt råd, ta det med ro. Hvis de absolutt vil ha penger fra deg så får du noe i posten. Det er all grunn til å tro at har du ikke fått noe til nå, så får du ikke noe.

Mvh,

Last edited:

Erfaringsmessig så varierer det fra land til land. Da jeg snek i bomstasjonen over Sydney Harbour Bridge gikk det tre måneder før jeg fikk en brev fra Hertz om at 190kr var trukket fra kredittkortet mitt. Men da jeg i fjor sommer ble knipset i en fotoboks i 130 i en 90 sone i Frankrike hørte jeg ingenting

Som mange her nok vet fra før er det lovlig å svinge til høyre på rødt lys i USA, forutsatt full stans på alle fire hjul, hvilket ikke skjedde i mitt tilfelle, dessverre...

Nytt for meg - og jeg har bodd her i 12 år. ;)

Reglene varierer noe fra stat til stat, men sånn generelt er kravet kun at det er klar bane. Forlanges det full stopp, skal det settes opp skilt med dette. Tvler på at du hører noe ..

Det er forskjell på om det er bil eller fører som bøtelegges/gebyrlegges. Er det bilen får leieselskapet regning som viderefakturerer. Er det fører så utleverer de bare navn/adresse og inndriver må selv ta prosessen. Samme som med bomring vs fartskamera her hjemme.

Nytt for meg - og jeg har bodd her i 12 år. ;)

Reglene varierer noe fra stat til stat, men sånn generelt er kravet kun at det er klar bane. Forlanges det full stopp, skal det settes opp skilt med dette. Tvler på at du hører noe ..

Ja, disse reglene varierer fra delstat til delstat, ved tidligere turer bak rattet i USA har jeg hatt som vane å stoppe på rødt lys ved høyre sving og ventet på grønt lys, evnt. ventet til bilen bak tuter eller blinker med fjernlysene (god indikasjon på at det er lovlig). Men etter 10-12 dager bak rattet blir man da litt husvarm (og lei av at bilen bak deg tuter når du ikke kjører). Jeg har hørt at tommelfingerregelen er at det er det skal stå skilt som sier at det ikke er lov å svinge til høyre, i andre tilfeller er dette lovlig(?).

Erfaringsmessig så varierer det fra land til land. Da jeg snek i bomstasjonen over Sydney Harbour Bridge gikk det tre måneder før jeg fikk en brev fra Hertz om at 190kr var trukket fra kredittkortet mitt. Men da jeg i fjor sommer ble knipset i en fotoboks i 130 i en 90 sone i Frankrike hørte jeg ingenting

Her kunne vel lappen hengt i en tynn tråd! Så gratulerer med en god porsjon flaks!

Det som kan bli et problem her er at du har en ubetalt bot og kan få problemer ved innreise til USA. Det har skjedd flere som har "rømt" fra trafikkbøter i USA.

Det som kan bli et problem her er at du har en ubetalt bot og kan få problemer ved innreise til USA. Det har skjedd flere som har "rømt" fra trafikkbøter i USA.

Ja, det er akkurat den som bekymrer meg, at ubetalte trafikkbøter kan trigge en arrestordre... Det er årsaken til at det i dette tilfellet ville vært tilfredsstillende å faktisk få en bot.

Last edited:

Her synes det som om du har gjort en fjær til fem høns. Tid for en reality check:

1. Ble du tatt bilde av? Slike bokser har blits, så du vet om du blir tatt bilde av eller ikke.
2. Hvor har du det dra at du må ha "full stopp på alle hjul"? Dette stemmer ikke, og det er bare om det står "No right turn on red" at du ikke kan svinge til høyre på rødt, ellers er det god latin.
3. Er det altså du som står og somler foran lyskryssene når jeg skal svinge til høyre på rødt?! :)

Alt i alt høres det ut som om dette egentlig ikke er et problem, synes du ikke?

Her kunne vel lappen hengt i en tynn tråd! Så gratulerer med en god porsjon flaks!

Jeg vet ikke hva som skal til for å bli fratatt førerkortet i Frankrike og jeg er faktisk usikker om utenlandsk politi kan indra norske førerkort. Det reddet meg en gang i Norge for mange år siden. Å indra et nederlandsk førerkort var ikke helt ukomplisert så det orket han ikke.

Ja, det er akkurat den som bekymrer meg, at ubetalte trafikkbøter kan trigge en arrestordre... Det er årsaken til at det i dette tilfellet ville vært tilfredsstillende å faktisk få en bot.

Jeg tror ikke du har gjort noe galt, så jeg ville tatt det helt med ro.

jeg har kjørt leiebil i London og USA. Der har ulike forseelser enkelt blitt fakturert mitt kredittkort av Avis... Så jeg har ikke sluppet unna noe der nei.... Fotoboks, bompenger og parkering...

jeg har kjørt leiebil i London og USA. Der har ulike forseelser enkelt blitt fakturert mitt kredittkort av Avis... Så jeg har ikke sluppet unna noe der nei.... Fotoboks, bompenger og parkering...

husker du hvor lang tid det tok før du ble fakturert?

Sveits:
Avis i CH sender dine personalia til Kanton Polizei , så får du brev og faktura fra Polizei

husker du hvor lang tid det tok før du ble fakturert?

Jeg noen bompasseringer uten "autopass", og da tok det flere måneder før jeg fikk noe brev. I det tilfelle videreformidlet Hertz kredittkortinfo og navn til bomringen (som sendte en faktura som får norske trusselbrev til å virke ganske kjedelige). Beløpet ble trukket fra kredittkortet mitt helt automagisk ett par uker etter jeg fikk brevet.

Hvis det faktisk kommer en bot kan du være ganske sikker på at utleier videreformidler den til deg. Tror dermed ikke du skal være for nervøs for denne saken.

Edit: Hvis utleier velger å ikke videreformidle info til innkrever vil det uansett være utleier som får boten registrert. Dermed vil du ikke få problemer med saken.

Last edited:

I Italia får du faktura når du blir tatt i fotoboks, men fakturaen er på italiensk, som du selvsagt ikke forstår. Så etter litt brevveksling blir boten tilslutt slettet;)

Ellers så mister man ikke lappen i utlandet, man får kun et lokalt kjøreforbud en liten stund. En jeg kjenner ble tatt i ganske heftig fart på motorveien i Nederland og endte opp med 6mnd kjøreforbud i Nederland....noe de fleste kan leve med ;)

Ellers så mister man ikke lappen i utlandet, man får kun et lokalt kjøreforbud en liten stund. En jeg kjenner ble tatt i ganske heftig fart på motorveien i Nederland og endte opp med 6mnd kjøreforbud i Nederland....noe de fleste kan leve med ;)

Petter Solberg røk vel på en slik under Rally Sweden tidligere i år, da han gasset litt ekstra på en transportetappe fredag ettermiddag og mistet lappen i fartskontroll. Mange som ikke fikk med seg dette og hevet et øyenbryn da kartleser Patterson kjørte siste fartsetappen søndag ettermiddag - viste seg at Petter fikk kjøre 48 timer etter beslag, men ikke lenger. Dermed røk siste fartsetappen på søndag.. :rolleyes:

Nå var det vel fly vi skulle snakke om her, men rallybiler flyr jo tross alt av og til, de også.

Last edited:

Jeg tror ikke du har gjort noe galt, så jeg ville tatt det helt med ro.

Jeg ville lest artikkelen du selv linket til.

http://www.law.cornell.edu/uscode/42/6322.html

Du skal stoppe fullt foer du svinger paa roedt ifoelge foederale retningslinjer. Det har jeg selv faatt svi for i mer enn en stat... (en advarsel i Florida, to boeter i IL fra red light cameras med henvisning til at det er paakrevet aa stoppe).

Saa jeg ville stoppet -- just in case.

Naar det gjelder boeter og leiebil, haandteres dette paa forskjellig vis.

Noen ganger (som i Australia) kontakter politiet leiebilselskapet og ber om leietakers adresse. Det skjedde med meg i Tasmania (av alle steder). Jeg fikk en bot i posten og plantet den i boetta, hoerte aldri noe mer.

Da jeg fortsatt bodde i Norge, fikk jeg en fartsbot i Kansas, jeg hoppet over aa betale den, men fikk en ganske krass purring i posten som jeg deretter betalte.

I Kanada ble jeg trukket 40 dollar i parkeringsbot (+ mer enn det i gebyr) rett ifra Hertz.

I dette tilfellet, ville jeg hatt hvilepuls og ventet. Du vil ikke bli nektet innreise eller noe saant foer du har mottat rekommandert sending fra Uncle Sam's lokale konstabler. Bare pass paa at adressen du ga til leiebilselskapet er korrekt..

Back