Anbudsruter

Replying to Topic 'Anbudsruter'

Noen "dummme" spørsmål:

Fly kan jo leases, behøver vel ikke kjøpes?
Planlegger da Coast Air å fly med egne besetninger?
Eller kan de sette sitt rutenr på et utenlandsk selskap?
Slik SK-nr opereres av svenske/finske "små" selskaper.

Uansett har jeg hørt at ATR er et meget godt fly. :smokin
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

Ikke dumme spørsmål i det hele tatt.

Ja.
Ser ut som Coast skal kjøpe en tredje ATR, og da blir det vel mer crew.
Ja. Se bare på WF. Wet-lease er helt ok det. Skyways, Maersk og Denim Har fløyet/flyr for WF på WF rutenr.

Tror ikke SD egentlig bryr seg om hva som står malt på flyene. Coast får et beløp fra SD og så lenge de fyller betingelsene i anbudet er alt greitt. Om Coast eller andre wet-leaser og dette koster mer en hva som ligger i anbudet, ja så er det "just to bad".

Har en tur med ATR, Danish på svensk innland for. Det skranglet fælt.
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

Cockpit-01.jpg


Siden jeg flydd både i kabin og i cockpit (på klapp) med Coast Air's ATR42 vil jeg si at den virket veldig stødig til å være et så lite fly og på det 1988-eksemplaret (LN-FAP) jeg fløy med var det ikke noe ulyder. Det var litt spesielt å gå inn til cockpit fra kabinen - gjennom bagasjerommet på en smal gangvei med netting på begge sider - nesten som en hengebro. Som klappsetesitter fikk man utdannelse i takluke- og rømningstauoperasjon. Forøvrig hørte jeg på scanneren at 2P fra min tur i cockpit fremdeles fløy ATR søndag 16. oktober (flight til SVG fra OSL) - enkel stemme å kjenne igjen.

ATR er litt trang i skjæret sammenlignet Dash-8, men ellers tror jeg at både folk på Røros og Andenes kan være riktig fornøyd.
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

Hvorfor er anbudsperioden så kort som 3 år? Det må da kreve store investeringer for såpass kort anbudsperiode. Selv i bussbransjen er det jo vanlig med minst 5 års anbudsperiode.

Men Watle er tydeligvis fornøyd:
http://www.boarding.no/art.asp?id=18741
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

Originally posted by CK


spørs om folket på RRS blir mere glad i ATR'en til Coast enn de var i Dash'n til WF...

Hvem kan bli glad i en flyrute med så håpløse avgangstider, uansett flytype?
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

Originally posted by Isbamse


Originally posted by CK


spørs om folket på RRS blir mere glad i ATR'en til Coast enn de var i Dash'n til WF...

Hvem kan bli glad i en flyrute med så håpløse avgangstider, uansett flytype?

Nå er det nok mer enn bare flytype og rutetider som er avgjørende her. Rørosfolk har alltid krevd (hylt og skreket om er også beskrivende) gode ruter. I 1990 hadde Braathens tre daglige avganger fra Røros. To var med Busy-Bee Fokker 27 og den midt på dagen var med 737-500. Dette ble endret til to daglige med 737-500 (torsdag og søndag var det -400 pga kongresser etc). Formiddagslingen gikk TRD-RRS-FBU. BU122 på ettermiddagen gikk FBU-RRS-TRD-FBU. Problemet var (og er) at rørosingene ikke brukte fly. Befolkningsgrunnlaget der oppe tilsier ikke fly. De bruker det ikke og ingen kan drive den ruta med overskudd. Man har tog (som ingen bruker), buss som skolebarn bruker. Ellers går det i bil.

Her er det hverken flytype eller avgangstider som er problemet. Hovedproblemet er for få innfødte som gidder å ta fly.
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

Har alltid hatt inntrykk av at "innlandsboere" ikke var fly-minded pga bedre veinett og mindre reiselyst. "Kystboere" derimot har funnet fly tjenlig for å slippe ferger og lange kjøreturer på smale veier langs bratte rasutsatte fjordskrenter.

Noen som har en aning om frekvensene på Røros og Andenes? :)
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

Andenes – Bodø v.v., Andenes – Tromsø v.v. samlet:
• Minst fire daglige tur/retur-flyginger mandag - fredag og minst fem tur/retur flyginger lørdag – søndag samlet.
• Publikums etterspørsel etter flyreiser forutsettes tatt i betraktning ved fordeling av antall daglige flyginger mellom Andenes – Bodø v.v. og Andenes – Tromsø v.v.
Andenes – Bodø v.v.:
• Minst to daglige tur/retur-flyginger mandag – fredag og minst to tur/retur-flyginger lørdag – søndag samlet.
Andenes – Tromsø v.v.:
• Minst en daglig tur/retur-flyging.

For Røros del er det "minst 6 ukentlige tur/retur-flyvninger" som er kravet.
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

En rundtur daglig OSL-RRS-OSL. ANX har totalt fem mot TOS og BOO.

Ikke for å forvirre deg ANX, men THS siterer kravet i anbudet. Jeg teller dagens trafikk på en normal ukedag.
 
Replying to Topic 'Anbudsruter'

Skal BX ha en egen maskin i nord, eller kommer de til å ha trafikk sør-nord også, mon tro?
 
Back
Top