Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
Jeg har lavet denne analyse baseret på de seneste ugers annonceringer af baseåbninger, kommende ruter og priskrig der vil udvikle sig i Stockholm, Kom med jeres input om den rammer plet eller hvad i tænker om det stockholmske blodbad.
Det Scenarie jeg ser foran mig er dette:
Ryanair er aggresive alle vegne og har i mange år været aggresive fra Skavsta, Det har dog rykket deres operationer ind i Arlanda og derved "skippet" den sekundære lufthavn ligesom de har gjort mange steder i europa de sidste mange år. = Ryanair forbliver i Arlanda og også på svensk indenrigs.
EuroWings er forholdsvis nye i det svenske marked men har dog haft ruter fx Hamborg-Stockholm som de overtog fra lufthansa da LH splittede sine operationer op, jeg ved ikke hvordan svenskerne vil tage imod dem men jeg kan forstille mig at EuroWings vil være nogle der trækker sig på sigt på grund af presset fra Ryanair, SAS og Norwegian der er på vej tilbage.
Norwegian: Har været i en dyb krise og nærmest konkurs men blev reddet med få sekunder igen, Svenskerne kender branded og har "tillid" til dem så godt som man nu kan, De har på det seneste(før covids indtog) syltet det skandinaviske marked til fordel for Gatwick, Amsterdam, Paris m.fl samt et langruteprogram der slog særdeles fejl. De er vendt tilbage til deres kernemarked der hedder det skandinaviske marked og jeg tror ikke de begår den samme fejl igen. De skal nok klare den, omend med stærk konkurrence fra Ryanair på "lavpris-indenrigsmarkedet", Der har vi også set hvordan Ryanair(og easyJet) har fortrængt selv de nationale netværkselskaber fra indenrigsruter.
SAS: Netværkselskab med bølger og høj belægning, delvist ejet af den svenske stat og beses som "kritisk infrastruktur" Dette så vi også i Danmark hvor staten gik ind og betalte 2 daglige rotationer med ATR under coronakrisen på Aalborg-København. SAS skal nok klare den på sigt.
Finnair: De slog til fordi de har så meget kapacitet i Helsinki at de ikke ellers ved hvad de skal gøre af den, den gør ondt på SAS og vil gøre det længe, MEN når de normale rejsemønstre vender tilbage så vil vi nok også se at Finnair atter trækker sig ud af Stockholm for at satse på Helsinki atter engang.
(United Airlines): En joker i det hele, Kan gøre ondt på Finnairs forhåbning om en New York Rute fra Stockholm idet at de helt sikkert hellere samarbejder med SAS end Finnair.
Flyr: Stor satsning i Norge, vil gøre ondt på Norwegian i Oslo men ved nok også en god del om forretning til indtil videre at holde sig væk fra Stockholm UDOVER med en eventuel enkel rute på Oslo-ARN ligesom de har åbnet København-Oslo.
easyJet: Stor europæisk spiller men et selskab der er ved at få egen forretning op og stå igen, Vil i nærmeste fremtid ikke åbne base i Stockholm.
Wizzair: De har ekspanderet voldsomt under coronapandamien, De lavede en masiv satsning på norsk indenrigs der slog fejl, de hygger sig nu meget godt i Skavsta og har også udtalt til lokale medier at de ingen intension har om at flytte Flygplass til Arlanda efter Ryanair lavede dette nummer. Man ser måske en voldsom ekspansion ud i europa fra Skavsta men de går ikke ind i Arlanda eller på svensk indenrigs da de har lært af deres norske fejl.
Det Scenarie jeg ser foran mig er dette:
Ryanair er aggresive alle vegne og har i mange år været aggresive fra Skavsta, Det har dog rykket deres operationer ind i Arlanda og derved "skippet" den sekundære lufthavn ligesom de har gjort mange steder i europa de sidste mange år. = Ryanair forbliver i Arlanda og også på svensk indenrigs.
EuroWings er forholdsvis nye i det svenske marked men har dog haft ruter fx Hamborg-Stockholm som de overtog fra lufthansa da LH splittede sine operationer op, jeg ved ikke hvordan svenskerne vil tage imod dem men jeg kan forstille mig at EuroWings vil være nogle der trækker sig på sigt på grund af presset fra Ryanair, SAS og Norwegian der er på vej tilbage.
Norwegian: Har været i en dyb krise og nærmest konkurs men blev reddet med få sekunder igen, Svenskerne kender branded og har "tillid" til dem så godt som man nu kan, De har på det seneste(før covids indtog) syltet det skandinaviske marked til fordel for Gatwick, Amsterdam, Paris m.fl samt et langruteprogram der slog særdeles fejl. De er vendt tilbage til deres kernemarked der hedder det skandinaviske marked og jeg tror ikke de begår den samme fejl igen. De skal nok klare den, omend med stærk konkurrence fra Ryanair på "lavpris-indenrigsmarkedet", Der har vi også set hvordan Ryanair(og easyJet) har fortrængt selv de nationale netværkselskaber fra indenrigsruter.
SAS: Netværkselskab med bølger og høj belægning, delvist ejet af den svenske stat og beses som "kritisk infrastruktur" Dette så vi også i Danmark hvor staten gik ind og betalte 2 daglige rotationer med ATR under coronakrisen på Aalborg-København. SAS skal nok klare den på sigt.
Finnair: De slog til fordi de har så meget kapacitet i Helsinki at de ikke ellers ved hvad de skal gøre af den, den gør ondt på SAS og vil gøre det længe, MEN når de normale rejsemønstre vender tilbage så vil vi nok også se at Finnair atter trækker sig ud af Stockholm for at satse på Helsinki atter engang.
(United Airlines): En joker i det hele, Kan gøre ondt på Finnairs forhåbning om en New York Rute fra Stockholm idet at de helt sikkert hellere samarbejder med SAS end Finnair.
Flyr: Stor satsning i Norge, vil gøre ondt på Norwegian i Oslo men ved nok også en god del om forretning til indtil videre at holde sig væk fra Stockholm UDOVER med en eventuel enkel rute på Oslo-ARN ligesom de har åbnet København-Oslo.
easyJet: Stor europæisk spiller men et selskab der er ved at få egen forretning op og stå igen, Vil i nærmeste fremtid ikke åbne base i Stockholm.
Wizzair: De har ekspanderet voldsomt under coronapandamien, De lavede en masiv satsning på norsk indenrigs der slog fejl, de hygger sig nu meget godt i Skavsta og har også udtalt til lokale medier at de ingen intension har om at flytte Flygplass til Arlanda efter Ryanair lavede dette nummer. Man ser måske en voldsom ekspansion ud i europa fra Skavsta men de går ikke ind i Arlanda eller på svensk indenrigs da de har lært af deres norske fejl.