AmEx med opptjening på BA eller LH?

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem

Hei og hå

Leser nyhetene om at SAS kutter intra Europe C. Da er det brått ikke så mye igjen å bruke poengene på.

Nå har jeg SAS AmEx som jeg bruker på alle reiser og det blir kollosalt mye poeng. 100-200k poeng i året. Litt avhengig av de nye endringene er jeg usikker på jeg gidder samle dette hos SAS mer.

Finnes det mulighet, som Nordmann å få kortet fra noen av de andre selskapene i Europa? BA og LH har jo dette i hjemmemarkedene.

Evt så finnes det jo internasjonale AmEx kort. Er det sånn at man sparer opp miles man kan overføre til flyer miles der? Slik man gjør med hotellpoeng etc.

Re: AmEx med opptjening på BA eller LH?

Hei og hå

Leser nyhetene om at SAS kutter intra Europe C. Da er det brått ikke så mye igjen å bruke poengene på.

Nå har jeg SAS AmEx som jeg bruker på alle reiser og det blir kollosalt mye poeng. 100-200k poeng i året. Litt avhengig av de nye endringene er jeg usikker på jeg gidder samle dette hos SAS mer.

Finnes det mulighet, som Nordmann å få kortet fra noen av de andre selskapene i Europa? BA og LH har jo dette i hjemmemarkedene.

Evt så finnes det jo internasjonale AmEx kort. Er det sånn at man sparer opp miles man kan overføre til flyer miles der? Slik man gjør med hotellpoeng etc.

Med en god historikk kan et IDC kort være løsningen (International Dollar Card), det kan evt også knyttes opp mot Euro som basisvaluta. Dette administreres fra London, og overføringsmulighetene er mange; til bl.a. BA, VS, CX, AF, HH, SPG, PP ++. Av og til dukker det også opp overføroingsbonus som gir ekstra god valuta for pengene. I tillegg dukker det ofte opp en MR bonus på 100,000 poeng ved bruk som genererer 100,000 MR poeng/år. Ikke verst!
Selv er mine kort knyttet opp mot GBP som gir litt bedre poengvaluta på enkelte MR overføringer, spes. med lav pundkurs, men ikke 100,000 bonusen.
BA Amex kort kan du bare glemme med mindre du har en UK adresse eller etablert UK/Offshore konto.

Med en god historikk kan et IDC kort være løsningen (International Dollar Card), det kan evt også knyttes opp mot Euro som basisvaluta. Dette administreres fra London, og overføringsmulighetene er mange; til bl.a. BA, VS, CX, AF, HH, SPG, PP ++. Av og til dukker det også opp overføroingsbonus som gir ekstra god valuta for pengene. I tillegg dukker det ofte opp en MR bonus på 100,000 poeng ved bruk som genererer 100,000 MR poeng/år. Ikke verst!
Selv er mine kort knyttet opp mot GBP som gir litt bedre poengvaluta på enkelte MR overføringer, spes. med lav pundkurs, men ikke 100,000 bonusen.
BA Amex kort kan du bare glemme med mindre du har en UK adresse eller etablert UK/Offshore konto.

Takk skal du ha. Det var noe sånt jeg så for meg.

Kontaktet du AmEx direkte eller banken din? Nordea ordner vel noe sånt, men jeg er ikke private banking kunde.

Takk skal du ha. Det var noe sånt jeg så for meg.

Kontaktet du AmEx direkte eller banken din? Nordea ordner vel noe sånt, men jeg er ikke private banking kunde.

Egen historikk var litt spesiell. Fikk mitt UK baserte Platinum Card i 1997, og på den tiden måtte man anbefales av en eksisterende Plat kunde. Tok laaaang tid den gang med mye frem og tilbake korrespondanse med England. Invitasjon til Centurion i 1999 og hatt det siden da.. ;-)

Men: Sjekk

www.americanexpress.com/idc

for mer info, og de har også online søknadsskjema. IDC/Euro Platinum virker å være et rimelig greitt produkt, men noe høyere årsavgift enn man er vant til her hjemmefra.

PS:
Mener å huske At RobbiedeLuxe her på forumet søkte IDC for noen år siden? Kanskje en ide å kontakte han?

Egen historikk var litt spesiell. Fikk mitt UK baserte Platinum Card i 1997, og på den tiden måtte man anbefales av en eksisterende Plat kunde. Tok laaaang tid den gang med mye frem og tilbake korrespondanse med England. Invitasjon til Centurion i 1999 og hatt det siden da.. ;-)

Men: Sjekk

www.americanexpress.com/idc

for mer info, og de har også online søknadsskjema. IDC/Euro Platinum virker å være et rimelig greitt produkt, men noe høyere årsavgift enn man er vant til her hjemmefra.

PS:
Mener å huske At RobbiedeLuxe her på forumet søkte IDC for noen år siden? Kanskje en ide å kontakte han?

Takk skal du ha. Da har jeg noe å pusle med i helgen. PM'er Robban også jeg.

Tror ikke dette med historikk er så viktig, tror inntekskravet for platinum er ca 360 000 nok. Har selv IDC. Vær klar over ar vekslimgskursen er latterlig, de tar 3% pà dollarkorte, 2,7 på Eurokortet. Har sett et par ganger at de har hatt kampanje på 30000 Memebrship rewards poeng for aa bli kunde. Fant også ut i helgen at en endelig kan bestille Fine Hotels via netter nå.

Ellers er det vel bare Finnair som har et Mastercard som gir 10 poeng/ 100 kr.

Last edited:

Ser det er mange bra fordeler på dette kortet, bla HH Gold , Starwood Gold og Priority Pass.
Er Priority Pass her av typen hvor man ikke må betale per visitt som man må med Amex Plat SAS?

Ser det er mange bra fordeler på dette kortet, bla HH Gold , Starwood Gold og Priority Pass.
Er Priority Pass her av typen hvor man ikke må betale per visitt som man må med Amex Plat SAS?

Fri inngang, og innehaver av suplementary card får samme PP. Hilton er ett år bare. Får også gull hos club carlson. Tror du kan ha fem supplementary gullkort knyttet til hovedkort som alle har en ok reiseforsikring inkludert leiebil av verdi inntil 85000 dollar.

Dette var interessant.. Hvordan fungerer opptjeningen mot M&M (LH) på disse IDC-kortene?

Usikker på om LH er partner, men transfer av membership reward points til flyselskaper er ofte 3:2.

Hvor står det angående opptjeningen av disse "membership reward points"?

Står vel på alle Amex sider bortsett fra i Norge. Vanlig opptjening er et poeng pr dollar/euro.

You have PM, sir.

Takk skal du ha!

Et oppfølgingsspm som kanskje flere kan ha interesse av.

Hva er det man egentlig får noe ut av å bruke concierge'n til?

Er det primært restauranter og klubber, eller fikser de iblant bedre priser på hoteller og slikt?

Jeg har Concierge på speed-dial på iPhonen, og bruker de minst 2-3 ganger i uken. Jeg bruker dem til en blanding av 1881, som en forlengelse av hjernen min og til å få fikset ting.

I dag f.eks. ringte jeg for å høre når Telenor-butikken åpner. Når jeg tenker meg om, blir det mange slike samtaler om når butikker åpner, stenger, adresser, informasjon etc. Det er klart at mye informasjon ligger jo bare noen Google-søk unna, men det er blitt så praktisk å ta én telefon og få svar. Prøv f.eks. å finne frem til nærmeste postkontor og åpningstidene på iPhone. Det er så mange nettsider som suger i verden, så slik frustrasjon slipper man.

Når det gjelder restauranter så bruker jeg stort sett alltid å booke via Concierge. Både når jeg vet hvor og når jeg ønsker å booke, men også når jeg behøver tips. Da kan man si hva slags type mat, hvor mange man er og prisnivå, så ordner de det. Jeg har også fått bord på restauranter som har vært fullbooket, så noe "pull" har dem.

Når det gjelder utesteder så har jeg gode erfaringer med å bruke Concierge. Man behøver som regel ikke å betale for å komme inn, og en sjelden gang får man gjerne VIP-treatment, type complimentary drink og/eller tilgang til VIP-området på klubben. Nå er det blitt mye mindre partyliv siden jeg flyttet inn med kjæresten min (ahemm), men husker fra gamle dager at det var effektivt å ta én telefon og havne på både gjestelister og VIPen rundt omkring.

Gjennom AmEx Plat i UK hadde jeg tilgang til FHR (Fine Hotels & Resorts) som har avtaler med mange gode hoteller rundt om. Ofte får man enten en oppgradering, en voucher, en gratis middag etc. Testet dette et par ganger, men etter hvert som jeg fikk edelt metall hos hotellkjedene var det ikke verdt det lenger.

For bursdager, valentine's day og lignende leverer de varene. Har sendt ballonger 150 km avgårde i en lastebil, blomster og sjokolade er også en selvfølge. Ellers har jeg aldri benyttet meg av Concierge for å booke egne flybilletter, det ville ha vært en skandale.

Du snakker her om Am.Ex IDC sin concierge service, og ikke Am.Ex EB (DnB) sin? Noen erfaringer med sistnevnte?

Har brukt de (AmEx DNB) noen ganger til å skaffe bord, inkludert på restauranter som har hevdet de har vært fulle.

Ellers har jeg liten erfaring

Omvendt, dette gjelder i all hovedsak Affinion sin tjeneste som jeg har tilgang til via diverse kort (inkl AmEx EuroBonus Platinum) og DNB Saga. Kommentaren min vedr FHR er med IDC sin Concierge.

"Understand that the Cardmembership fee for the Platinum Charge Card is US$/€550"

Er denne årlig?

Back