Trip Report #1 (lang!)
OSL (Oslo Lufthavn Gardermoen) - EWR (Newark Liberty Intl.)
Flt # CO39
Reg N14102
Type B757-200
Pax 13/145
STD 11:05
ATD 13:45
ABT 14:01
STA 14:05
ATA 16:25
Tikk takk tikk takk, det er Torsdag 29 November 2007 og klokken er satt til å ringe 07:15 (Zzzz), men allerede halv syv er jeg lys våken og velger å stå opp. Det første jeg gjør er å sjekke
www.flightaware.com for å se hvordan CO38 ligger ann i løypa, ser utifra kartet at den ligger i FL350 over Canada, så at ETA er 12:16 var ikke så himla overraskende. Herifra fulgte dusjen, siste delen av pakking med toalettmappe og alt annet tull som må være med på tur. Vi hadde planlagt å reise opp til OSL rundt klokken 8:00 da innsjekk ble gjort via
www.continental.com dagen i forveien. Det var kaldt ute, og det regnet noe helt forbaska.. det ble kjapt sagt hadet til mor og far svippet oss opp til Gardermoen hvor vi var ca 8:20, fant en baggasjetralle og vips var vi under tak i terminalen. Stille på innsiden, men masse folk utenfor.. nesten umulig å få parkert på avgangsnivå.
Tuslet ned mot område G hvor CO har sin innsjekk, denne åpner 8:15 så etter litt småprating med kollegaer på CO billettkontor hvor vi også fikk nye seter ble vi tatt godt vare på av CO rep. som geleidet oss inn på Elite Access og etter at ICTS var ferdige med sine "Har han Lars rørt bagasjen din inatt?" osv, så bar det frem til skranken... ingen kø idet hele tatt på Elite, men startet bli endel folk på økonomi. Ble fortalt at flyet var forsinket, og at jeg ikke måtte glemme kjøpe med det jeg skulle til herren som sjekket oss inn (Hårvoks!)
Bag´en merket med gule fine "Priority - Elite Access" tags og klokken var 8:35, rimelig god tid til å drive dank på Norges hovedflyplass. Det ble en tur ned med heisen for å ta ut dollar og deretter opp på avgang og igjennom sikkerhetskontrollen.. ingen kø her heller og orket ikke styre med beltet så ba innstendig securitas om å sjekke meg manuelt, alt han gjorde var å scanne beltespennen og under føttene mine også var jeg "clear!". Litt diskusjon om hvor frokosten skulle inntas, duellen sto mellom Kon Tiki ved utgang 36 og Monolitten ved utgang 29.. vi valgte den siste pga mengde folk, meget stille å rolig på innland denne morgenen. Utrolig hva litt fred og ro, ett glass ferskpresset juice og en ciabata med ost å skinke gjør klokken 09 om morgenen gitt.. her ble det lest ett par aviser, flightplan på CO39 ble sjekket via IPPC.no noe som viste routing utover Ålesund videre rett nord av Island, treff av Grønland ca. midt på før svingen begynte nedover mot Canada;
OSVIG UL997 VIG DCT 6400N 6610N 6620N 6530N 6440N 6250N 6160N DCT MIBNO DCT RODBO N486C MT ALB V213 SAX DCT
Etter å ha slappet av litt på Monolitten vandret vi inn på bokhandelen og det ble anskaffet ett par MAC blader og litt annet som er kjekt å lese på over dammen. Igjennom billettkontrollen mot utland, klokken var drøyt halv elleve og høytaleren lød: "Informasjon til passasjerer reisende på Continental Airlines rute 39 til Newark, pga. sent innkommende fly, og derav forsinkelsen vil det bli delt ut sandwiches og lett drikke ved Servisairs transitskranke ved utgang 41" - dårlig erfaring med slike trekantsandwiches så hoppet pent over, valgte i stedet å sette oss på Explorer Bar og ta en Ocka Lola (Coca Cola), jeg smatt nok engang innpå nettet via reisefølgets Proffnett på OSL og så at CO38 nå var ventet inn 12:06, samtidig ble det informert over anlegget at det var en ny gate på CO39, nummer 58.
Rundt klokken 11:30 bestemte vi oss for å tusle mot utgangen, ingen kø i passkontrollen og minimalt med mennesker forran oss i "ICTS, har han Lars rørt håndbaggasjen din siden innsjekk"-køen.
Dumpa ned ved vinduet og ca klokken 12:20 kom ship #102 humpende inn mot utgangen, så ut som de knotet litt i broa.. den skal tross alt kjøres på door 2 og det virket ikke som en lett affere, det kom seg etterhvert og deboarding var igang! Snakket litt med en kollega og det var visst nesten 20 svensker som var i transit fra ARN da CO69 derifra ikke går hver dag.. de oppdaterte API i gaten så svetten spruta.
Artig å følge med på handligen av flyet fra "utsiden", ser endel ting som man ikke ser når man står der selv... uansett, klokken 12:45 ble det informert om at de om 10min ville være klare for ombordstigning for Business First passasjerer, og at de deretter ville ta ombord Elite pass. og etterhvert seterader. (For de som kjenner Ola Pottit på tur, så er IKKE seterader og Elite ett kjent begrep).
Vi hadde seter på rad 16 (Nødutgang), og når de starter på rad 34 og tar ombord 4 og 4 rader så tar det fort litt tid, vil tro vi satt ombord rundt 13:20.
Planen fra mine kollegaer i CO var at 16D skulle være blokkert, det var det også, men etter at boarding var ferdig bestemte kabinsjefen seg for å flytte en Moldenser på 2m 10cm fra rad 17 og frem til oss, da ble det han ved midtgangen, reisefølget i midten og undertegnede ved vinduet, det skal nevnes at han var veldig hyggelig og det ble etterhvert kjent at han skulle til Costa Rica for å surfe.
Doors closed 13:40 og Mr. Captain kom på PA for å informere om alt bortsett fra flytiden, det var han og 2 styrmenn ombord deriblandt Åle Piederssen (Ole Pedersen på Norsk). Push fra gaten 13:45, to timer og 40min sent ute, stille og rolig fyring av motorer (fant senere ut at grunnen til flybytte fra ship 116 til 102 var at motor #2 ikke startet på EWR kvelden i forveien) og taxi skjedde faktisk mot 19L denne gangen.. det viste seg at det lå is på vingene og at vi skulle de-ice på "BRAVO NORTH PLATFORM". Ikke noe hokus pokus, 4 "Elephant" gjorde jobben effektiv og de dekket likesågodt vinduene med denne gule dritten sin samtidig. ATC messig var vi planlagt på 19R og OSVIG SID, men siden vi ble nødt til å de-ice ved 19L kjørte vi en RWY HDG, rerouting by Oslo departure.
Maskinen spant avgårde 14:00, og airborn ett minutt senere. Det tok ca 7sec. før vi var inne i tåken som lå over flyplassen og enda 4sec. før vi så blå himmel. Vil tippe vi var i omkring 4000 fot da svingen nord-østover mot Ålesund startet, og herifra gikk det kjapt å greit opp mot 32000 fot. Vel oppe på marsjhøyde kommer Ole Pedersen på PA for å informere om flyforhold og flytid som var beregnet til 8t 22min, noe som tilsa gate arrival EWR klokken 16:25 lokaltid.
Etter at fasten seatbelt skiltet forsvant gikk det ikke lang tid før serveringen begynte, første runde var salte nøtter og drikke. Jeg valgte å ta ett glass med eple juice, mens mine sidemenn drakk vann og cola. Rett før vi forlot Norge var vi på marsjhøyden 32000 fot, og det var nå klart for servering av varm-mat. Ble ikke videre overrasket da spørsmålet kom om "chicken´or´beef".. jeg valgte ihvertfall beef, mens reisefølget valgte å stole på kyllingen - ingen angret på valget. Biffen minnet litt om en stroganoff med masse saus, ris, salat og dressing + ett stk rundstykke. Kyllingmiddagen bestod av bryst, risotto og også der salat og brød.
Etter middagen gikk det ikke mer enn en times tid før crewet begynte på neste drikke servering.. CO skal ha skryt for hyppig tilbud av drikke gjennom turen.
Tiden gikk og vi nærmet oss Grønland, det begynte å riste.. faktisk så mye at jeg måtte holde fast Colaboksen min, på dette tidspunktet satt jeg dypt inne i en episode av Mot i Brøstet på MACen så de siste timene gikk rimelig kjapt. Omkring 1t før descend var det tid for siste servering, nok en velkjent CO sak med potetgull, drikke og kalkun og ost roll.. dette er min favoritt og smaker like bra hver gang
Etter 8t i luften så vi endelig solen i Vest.. det var så og si overskyet fra vi løftet fra OSL og til vi startet descend, en liten 360 turn Nord av Teterboro også var det rett inn på 22L - beinhardt som vanlig fra den kanten, svingte av nesten i enden på 04R og kryssa 22R med en CO777 på avkjøringen ved siden av og en AF A330 nedenfor der, la forresten merke til at en AF A330 sto parkert på "fjernpark", noen som vet om de har 2 daglige eller om denne som landet før oss var en sub. flight for evt. tech?
Laaang taxi til stand 134, og lett å lekent gjennom immigration - bilder og endel annet snacks plus mere reports kommer litt senere.. Ciao!