American med 5 nye transatlantiske ruter 2020

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
American Airlines har annonsert oppstart av 5 nye transatlantiske ruter neste år, 4 sesongruter og en ny helårs:

Dallas-Tel Aviv - Helårs fra september 2020, 5x ukentlig med 787-9

Philadelphia-Casablanca - juni-sep, 3x ukentlig med 757

Chicago-Krakow - mai-okt, 5x ukentlig med 787-8
Chicago-Budapest - mai-okt, 4x ukentlig med 787-8
Chicago-Praha - mai-okt, 5x ukentlig med 787-8


Budapest og Krakow er vel i konkurranse med LOT? Og Casablanca blir deres første/eneste rute til Afrika

http://www.globenewswire.com/news-r...resence-Makes-First-Entrance-into-Africa.html

FORT WORTH, Texas, Aug. 08, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- American Airlines has the cure for the end-of-summer blues: new routes for next summer. Today, American unveiled its summer 2020 international schedule, which includes the following new service:

Philadelphia (PHL) to Casablanca, Morocco (CMN) begins June 4
Dallas-Fort Worth (DFW) to Tel Aviv, Israel (TLV) begins Sept. 9
Chicago (ORD) to Krakow, Poland (KRK) begins May 7
ORD to Budapest, Hungary (BUD) begins May 7
ORD to Prague, Czech Republic (PRG) begins May 8
 
Last edited:
American Airlines har annonsert oppstart av 5 nye transatlantiske ruter neste år, 4 sesongruter og en ny helårs:

Dallas-Tel Aviv - Helårs fra september 2020, 5x ukentlig med 787-9

Philadelphia-Casablanca - juni-sep, 3x ukentlig med 757

Chicago-Krakow - mai-okt, 5x ukentlig med 787-8
Chicago-Budapest - mai-okt, 4x ukentlig med 787-8
Chicago-Praha - mai-okt, 5x ukentlig med 787-8


Budapest og Krakow er vel i konkurranse med LOT? Og Casablanca blir deres første/eneste rute til Afrika

http://www.globenewswire.com/news-r...resence-Makes-First-Entrance-into-Africa.html

Tja, LOT vil ikke være amused about ORD-KRK.

Men volume på denne O&D er høy og denne direkt-rute vil ha smertelige konsekvenser også for de andre network-airlines som LH, KL og BA. Jeg husker god mine AB tider og de store volumer som vi frakted hver eneste dag mellom ORD og KRK. Og AB ble jo en små liten aktør i denne market. Derfor overrasked det ikke at LO gikk inn med direkt-ruter da AB gikk konk. Og disse direktrute har jo stimulert market enda mere.

Nå virker det som AA vil ha sitt del av kaka og ikke bare sitte ved sidelinje og se på en LOT som har utvikled seg innen 2-3 år til en respektabelt aktør med snart 15 787 og ikke minst som den aktør som vil bli den network-carrier i Øst-Europa. Er det nok for 2 aktører? På KRK kanskje, på BUD sikkert ikke. LO på sin side kan satse på sitt lav kostnads-niveå og ikke minst på faktum at mesteparten av denne traffik er VFR, da kan det være en salgsargument å være den aktør som er hjemme i Polen.

De som ha sjanse å ga til WAW skulle gjøre det. Det er en eksepsjonelt opplevelse å se hva skjer der. Minner meg mye om Berlin i begynnelsen av 2000-tallene. Landet er i solid økonomisk vekst (ca. 6% i de siste årene) og man kan se og føle det everywhere i WAW.
 
Back
Top