American i krig med Expedia og Orbitz

Someone

Moderator
Medlem
Det har brudt ut full krig mellom American og Expedia og Orbitz. American trakk flightene sine fra Orbitz sist måned, mens de nå nylig har sluttet å bli tilbudt gjennom Expedia

http://news.yahoo.com/s/ap_travel/20110101/ap_tr_ge/us_travel_brief_american_airlines_expedia
NEW YORK – Expedia Inc. has stopped selling tickets on American Airlines flights, the latest twist in a simmering pricing dispute between American and travel websites.

"Expedia has chosen to no longer offer American Airlines fares on its website," American said in an statement posted on its website. "Customers looking to compare flights or fares online should visit other travel sites such as Kayak.com or Priceline.com for the most accurate and up-to-date information."

Flere faktorer som spiller inn her tenker jeg. Reisebyråene stikker av med for mye penger i AAs øyne. Men vil også tro at en grunn er at disse reisebyråene ikke reklamer for det selskapene tjener mye på - kreative tillegg som de sel har lagt inn i sin egen bestillingsprosess: forsikring, pri-boarding, setevalg for a fee, opsjon til å holde billetten osv. osv.

Var det ikke en lignende sak her i skandinavia for noen år siden med SAS, og provisjon av salg osv?
Lignende, ved at SAS kuttet provisjonen for jobben reisebyråene fikk, eller noe.

Leste et eller annet sted at Delta hadde gjort noe av det samme - snakker vi om starten på en ny trend blant US Majors?

Dette har pågått en stund og har ikke med eierskap å gjøre. Vi får se om de andre selskapene følger etter.

BTW, Expedia selger og vil fortsatt selge AA, men prisen kommer ikke opp i søket, man må manuelt velge AA for å se pris.

Av majors her i USA er AA oftest billigst.

Det tetner seg til: http://www.palmbeachpost.com/money/sabre-makes-moves-against-american-airlines-1165076.html

SOUTHLAKE, TEXAS — Another travel company is jumping into the fight with American Airlines over ticketing information.

Sabre Holdings said on Wednesday it is moving to end its agreement with American, and will make American fares harder to see in its displays. Sabre runs a computer system that allows travel agents to see flight and fare information.

Når man ser hva mellommenn som f.eks hotels.com tar seg betalt så er det ikke rart i at leverandørene reagerer. Det er snakk om store summer for hver booking som går rett i lomma på agentene her

t.

Det tetner seg til:

Sabre Holdings said on Wednesday it is moving to end its agreement with American

... og hva er litt morsomt her ... ?

C.R. Smith, president of American Airlines, and R. Blair Smith, a senior sales representative for IBM, met on an American Airlines flight from Los Angeles to New York in 1953. Their conversation about the travel industry sparked the idea for a data processing system that could create and manage airline seat reservations, and instantly make that data available electronically to any agent at any location.

Six years later, the airborne exchange of ideas became a reality. American Airlines and IBM jointly announced their plans to develop a Semi-Automated Business Research Environment, better known as SABRE.

http://www.sabre-holdings.com/aboutUs/history.html

Når man ser hva mellommenn som f.eks hotels.com tar seg betalt så er det ikke rart i at leverandørene reagerer. Det er snakk om store summer for hver booking som går rett i lomma på agentene her

Ja, jeg må si jeg ble ganske overrasket da jeg så hva hotels.com tilbød sine VIP-partnere via TradeDoubler. Flyprat ble, sannsynligvis ved en feil, plassert som VIP-partner til å begynne med og fikk en provisjon som var mye, mye mer enn jeg hadde trodd. (Vi får fortsatt ganske mange prosent, vel å merke.) Og det er bare det som forsvinner ut igjen fra hotels.com...

Synes AA er tøffe som tar denne kampen. Den er ikke i hovedsak rettet mot orbit/expedia, men GDS selskapene som Sabre og Amadeus. Det er de som er mellomleddet her. Kostnadene for bookinger gjort gjennom GDS er skyhøye og denne delen av verdikjeden er de som tjener desidert mest innen luftfart.

Teknologien tillater nå at denne kostnaden kan unngås, og dette ønsker AA å gjøre.

...men GDS selskapene som Sabre og Amadeus. Det er de som er mellomleddet her. Kostnadene for bookinger gjort gjennom GDS er skyhøye ..... Teknologien tillater nå at denne kostnaden kan unngås, og dette ønsker AA å gjøre.

Har du tall for å underbygge at det er billigere, enklere og mer stabilt å gjøre dette selv?

SAS har lenge hatt sitt eget system, Resaid, for bookinger på egne flighter. Nå kaster de det ut til fordel for Amadeus. Kilder har fortalt meg at det ikke akkurat har vært kostnadsbesparende å kjøre på denne måten.

Så vidt jeg vet kjører også Norwegian med Amadeus i bunnen (korriger meg gjerne dersom det ikke er tilfelle).

Har du tall for å underbygge at det er billigere, enklere og mer stabilt å gjøre dette selv?

SAS har lenge hatt sitt eget system, Resaid, for bookinger på egne flighter. Nå kaster de det ut til fordel for Amadeus. Kilder har fortalt meg at det ikke akkurat har vært kostnadsbesparende å kjøre på denne måten.

Så vidt jeg vet kjører også Norwegian med Amadeus i bunnen (korriger meg gjerne dersom det ikke er tilfelle).

Jeg har ikke sagt at det var enklere eller mer stabilt, bare at det er mulig. AA har utviklet et eget grensesnitt for å kommunisere med egen bookingmoter som de ønsker å få 3. parts byråer over på.

Du må skille mellom bookingsystemet og GDS. Bookingsystemet har selskapet som du nevner i bunnen for egen inventory osv. GDS vil si å distribuere dette ut i amadeus sitt system (eller Sabre) slik at andre kan få tilgang til dette. Når reisebyråer gjør bookinger gjennom dette løper det en kostnad for bookingen siden den er gjort i GDS.

Mulig litt klønete formulert. Kanskje Farmer kan klargjøre dette skillet bedre? =)

Du må skille mellom bookingsystemet og GDS. Bookingsystemet har selskapet som du nevner i bunnen for egen inventory osv. GDS vil si å distribuere dette ut i amadeus sitt system (eller Sabre) slik at andre kan få tilgang til dette. Når reisebyråer gjør bookinger gjennom dette løper det en kostnad for bookingen siden den er gjort i GDS.

Mulig litt klønete formulert. Kanskje Farmer kan klargjøre dette skillet bedre? =)

Forskjellen er grei, men mange har brent seg økonomisk på å forsøke å "fikse ting sjøl". (Både i flybransjen og ellers). Det å tvinge reisebyråene over på egne grensesnitt er også en kostnad, som de forsøker å lempe over på byråene.

AA er store, så de har en fordel der, men skulle det bli kostnadseffektivt å kutte GDSene så vil nok prisene falle til et nivå der de er konkurransedyktige igjen.

.. og så kommer dette - tilfeldig? I think not ..... ;)

AMR Corp.'s American Airlines said it has agreed to distribute tickets and customized travel products and services through Priceline.com Inc.'s namesake website.

The deal comes as conflict between the airline and travel sites has ratcheted up. American is at the forefront of an industry effort to reduce ticket-sales costs, bringing it into conflict with parts of the travel-agent sector as well as online sellers.

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703954004576090221147628588.html?mod=googlenews_wsj

Nyeste utviklig i saken er at AA nå tilbyr 10% rabatt for alle som velger å bestille AA-billetter via Kayak (som AA tilsynelatende har alliert seg med)

Gammel tråd, men nyaktuelt tema. Det har på nytt brutt ut konflikt mellom AA og Orbitz, og AA mener Orbitz tar for høy kost og trekker salg av AA og US billetter derfra. Orbitzaksjen faller også kraftig

http://www.businessinsider.com/orbitz-falls-after-american-airlines-pulls-fares-2014-8
Orbitz shares were down as much as 7% on Tuesday after an announcement that American Airlines had pulled its fares from Orbitz websites, with US Airways set to do the same effective Sept. 1.

Back