• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

American Airlines kutter kraftig og parkerer 75 fly

Someone

Moderator
Medlem
American Airline kutter kraftig og reduserer rutetilbudet på innenriks med 11-12% iforhld til å år. Dette innebærer at ca 75 fly settes på bakken, ca 50:50 fordelt mellom American Airlines og American Eagle. Når the kommer til mainline er det først og fremst MD-80 som parkeres samt noen A300. Det blir også kutt i arbeidstokken.

http://biz.yahoo.com/prnews/080521/law515.html?.v=7

Itillegg vil alle ikke-statuskunder måtte betale $15 for den første baggen man sjekker inn (AA som de fleste andre Amerikanske selskapene tar allered $25 for bag nummer 2) og det blir spennende å se om de andre følger etter. Vil ikke bli overasket om både UA og US er raskt ute med å vedta det samme.
Itillegg øker AA gebyrene på det meste.

Da får man ihvertfall litt mer å gjøre i Roswell og Mojave:sarc
 
AA har jo forsoekt aa kvitte seg med Eagle - men det er ingen interessenter. Eagle har vel ingen fly over 50 seter, og dette markedet har jo tanket totalt ....
 
Det var vel ikke noen bombe. De har vel insett at de ikke trenger å være størst men få skuta til å holde vann for å si det på den måten. Hva bagasjen angår forsvinner vel det fort om ikke de andre følger etter...

Det er jo aldri hyggelig å si opp folk, men det er bedre det enn at alle mister jobben.
 
Det var vel ikke noen bombe. De har vel insett at de ikke trenger å være størst men få skuta til å holde vann for å si det på den måten. Hva bagasjen angår forsvinner vel det fort om ikke de andre følger etter...

Det er jo aldri hyggelig å si opp folk, men det er bedre det enn at alle mister jobben.
Jeg tror vi fremover vil oppleve at også linjeselskapene vil ta seg betalt for tjenester. Først USA og så Europa.
 
Jeg tror vi fremover vil oppleve at også linjeselskapene vil ta seg betalt for tjenester. Først USA og så Europa.

Tror nok du har et poeng der dessverre, selv om en slik endring nok vil sitte langt inne hos kanskje spesielt BA, AF og LH. Problemet for nettverksselskapene da er at de distanserer seg alt for lite til LCC'ene, og da kan de risikere å spille seg selv ut over sidelinjen.
 
Tror nok du har et poeng der dessverre, selv om en slik endring nok vil sitte langt inne hos kanskje spesielt BA, AF og LH. Problemet for nettverksselskapene da er at de distanserer seg alt for lite til LCC'ene, og da kan de risikere å spille seg selv ut over sidelinjen.
Her har SAS gått i front. Var på Kreta sist søndag til onsdag. Fløy med SAS begge veier og oppfattet det som et tilnærmet LCC konsept. Hos CO må du eksempelvis betale for alt drikke, også til maten (OSL-NYC tidligere i år).
 
Litt mer info ute fra AA nå. Ser ut som om alle Saab'ene skal ut av flåten og halvparten av ATR'ene basert i SJU overføres til DFW pga redusering i rutetilbudet til og fra Karibien
 
Alle amerikanske flyselskaper tar betalt for alkohol i M paa alle flygninger. Unntaket er UA som ikke tar betalt for alkohol paa flygninger til og fra Asia/Australia
 
Direkte sjokkert er jeg ikke, nei ......

Men Arpey kommer sikkert med flere 'grep' etterhvert .. ;)
 
SJU er vel den plassen som opplever de største kuttene. 20 av 38 mainline flights kuttes og +400 mister jobben..

Itillegg ryker ORD-EZE og BOS-SAN, og ORD-HNL vil kun bli fløyet på "peak demand days"
 
Bra for UA at HNL reduseres. UA har jo 2Xdaglige fra ORD til Hawaii med 777. Du skal heller ikke se bort fra at UA starter ORD-EZE igjen....
 
I et annet fuelsparende program så river AA ut ovnene av galleys på fly der de ikke trengs og lavatories strippes for unødvendige ting, gudene vet hva:exclaimation
 
Back
Top