American Airlines - hvordan skal de reddes?

Someone

Moderator
Medlem
Ser ut som markedet er i ferd med å prise inn en potensiell konkurs eller mislighold av gjeld, og de såkalte forsikringene mot mislighold av gjeld skyter i været.

AA er jo å tross av de som sist var Chapter 11 av de store selskapene det med den svakeste balansen, og har ca 50% mere gjelde enn f.eks Delta og United. Så man kan spekulere de verken klarte utnytte chapter 11 bra nok eller har prioritert godt nok i ettertid. Derfor spekuleres det at Korona nå øker sjansen for at de etterhvert må gjennom nok en chapter 11, det som litt på spøk kalles "chapter 22"
 
American er ute å henter penger, $2 mrd i første omgang:

$1 milliard gjennom en aksje emisjon
$1 milliard gjennom utstede et konvertibelt obligasjonslån

http://news.aa.com/news/news-detail...Senior-Notes-Due-2025-CORP-FI-06/default.aspx

American Airlines Group Inc. (NASDAQ: AAL) (the “Company”) today announced that it priced its underwritten public offering of 74,100,000 shares of its common stock (the “Common Stock”) (or approximately $1,000.4 million of shares of its Common Stock) at a public offering price of $13.50 per share (such offering, the “Common Stock Offering”) and its underwritten public offering of $1,000,000,000 aggregate principal amount of its 6.50% convertible senior notes due 2025
 
. Så man kan spekulere de verken klarte utnytte chapter 11 bra nok

De kjørte chapter 11 kun for å ta rotta på flyger foreningen, og dem gjorde det til gangs, vi mistet pensjonen vår og fikk lavere lønn.
Han som var sjef da, Tom Horton sluttet like etterpå og tok med seg en pakke på 20 million dollar.
Kjeltring..:angry:
 
Som United, så planlegger American bruke bonusprogrammet som pant, nå de nå skal låne penger

https://aviationweek.com/air-transport/airlines-lessors/five-us-airlines-agree-government-loan-terms

American said in June that it was eyeing $11 billion in total liquidity in the near future, including a $4.75 billion CARES loan. American said it would propose its domestic AAdvantage Program assets as collateral.



De kjørte chapter 11 kun for å ta rotta på flyger foreningen, og dem gjorde det til gangs, vi mistet pensjonen vår og fikk lavere lønn.

Tja, man akkurat da var vel pilotene i AA de dyreste i drift blant de store amerikanske selskapene? Det er alltid et problem når noen kan gjøre samme jobben billigere og de jobber hos konkurrenten. Ellers tok American en ch.11 fordi gjelden var alt for høy til at selskapet kunne overleve, og det går alltid utover de ansattes vilkår, dog ville en likvidering av selskaper trolig vært verre
 
Da den amerikanske krisepakken gikk ut 1 oktober har nå American sendt ut permitteringsvarsel til 19.000 ansatte
 
AA er i trasig stand, klart værst i USA. Deres CEO klarte og lire ut av seg for et par år siden at de kom aldri til og tape penger mer, det var umulig. Så istedet for og betale ut gamle fly, tok de mer lån og kjøpte tilbake haugevis av aksjer......
 
American varsler potentielle oppsigelser av 13.000 ansatte hvis ikke trafikken snarlig tar seg opp eller offentlige støtteordninger forlenges utover våren

https://e24.no/naeringsliv/i/kRp7g9/american-airlines-varsler-at-13000-kan-bli-sagt-opp

I går ble oppsigelses varslet for alle 13000 trukket svært offentlig tilbake, Doug Parker holdt en pressekonferanse og forklarte enkelt at den nye støttet pakken vedtatt i USA gir AA det de trenger for snu. Biden er kanskje stille og kjedelig på Twitter, men utrolig effektiv og med 75% oppslutning i folket om støtte pakken er man kanskje i gang med noe riktig.
 
Ja, det går unna her nå. Det vil nok komme en sur svie når dette skal betales, men forhåpendtligvis vil dagens investeringer i fremtiden betale ihvertfall en god del av det.

Nå venter vi bare på at Norge får ut finger'n ... Jeg har vært tom for rustne padder altfor lenge ...
 
Og nå skal ny 440 piloter ansettes innen utgangen av året, så da er de kanskje klare til sommerprogrammet neste år så de kanskje kan fly det de planlegger?

https://www.flyingmag.com/story/new...fYuq-npty8sbgbrAYwE_sTPHXiTg6PV9dg7bZV9ER1W90

The airline said it will hire 440 hiring pilots between now and the end of 2021, as well as staff within tech operations, at airports and in reservations, “so more team members will be in place for the holiday season,” Seymour said.
 
Med ‘holiday season’ mener de Thanksgiving og jul, men ja, de fleste er neppe i produksjon før mot våren. Men på den annen side har de drevet og ansatt en stund allerede.

Det er jo et visst element av PR-spinn i slike nyheter for å berolige både markedet, passasjerer og ansatte. ;)
 
Med ‘holiday season’ mener de Thanksgiving og jul, men ja, de fleste er neppe i produksjon før mot våren. Men på den annen side har de drevet og ansatt en stund allerede.


Stemmer det. Så godt som ingen som blir ansatt i november blir klar til å fly til jul. Alt for mye som skal gjøres i bakgrunnen, plus trening, obligatorisk fri, IOE....
 
Og det frister heller ikke med dobbelt betaling i ferien. Beskjeden fra de ansatte er grei: sørg for nok ansatte eller kutt i tilbudet

https://www.cnbc.com/2021/11/10/ame...AjDbtHmZziAy4Ff6mPYP1nSV64s_UFCgirBWlO1Gzhqbc

American Airlines pilots union has rejected the company’s offer of as much as double pay for working trips around the holidays, a measure aimed at avoiding a repeat of recent mass flight cancellations.

The Allied Pilots Association’s board of directors voted against the premium pay of at least 150% and double pay for picking up open holiday trips. The union said late Tuesday that it wants more permanent changes to how the airline builds its schedule. The labor union is in the middle of contract negotiations with the airline.
 
OMAAT hadde en artikkel om dette. Liten grunn til å booke AA rundt thanksgiving og jul hvis man ikke absolutt må, da kaoset lett kan bli mye mye større enn ved hallo-vin.
 
Back
Top