AA American Airlines' flåteplaner

Re: Flåteplan American Airlines 2015

Det er ganske heftig og få levert mer enn ett fly i uka.

Og med 37 757 og 43 MD-80 som skal parkeres begynner de flåtene nå og minke raskt
 
Re: Flåteplan American Airlines 2015

Noterte meg at Delta har overtatt noen av disse som delefly .. Vil fly MD80 i amerikanske skyer i mange år til ...
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015

Her snakker han en stund forbi 2015, men AAs flåtesjef heller mer mot riktig fly for hver rute enn store enhetsflåter, selv om det vel skal sies at med AAs størrelse blir uansett flåtene store nok til og dra stordriftsfordeler

http://atwonline.com/airframes/american-looks-tailor-aircraft-routes-sees-757-type-gap
American Airlines’ fleet planning strategy hinges on having a variety of different-sized aircraft that can match varying route needs

Han nevner også at det foreløpig ikke er noen opplagt 757 erstatter, og at A330neo kan være en god 767 erstatter. Selv om det må sies han sa vel det publikum ville høre, som vel var Airbus sin Nord-Amerikasjef
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015

Jo takk....Min flight MCO-ORD / M80 har blitt erstattet med en spennende 738.... :old
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015

Jeg får gleden av å fly en MD80 fra OKC til DFW på fredag. Så det blir vel en av mine siste turer på Super80 :/
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015

Eller flere om gangen. I løpet av den siste uken har AA sendt 5 757, 1 767 og 7 MDer til Roswell, trolig for godt

Fløy en 757 dit selv i august fra MIA. Det ble flydd 3 757 på en dag MIA-ROW.
Får ikke til å poste foto her, kanskje neste gang.
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015

“Having grown up in Tulsa and knowing the importance of American as one of Tulsa’s largest employers, I was more than happy to be a part of something that will be a wonderful educational experience for visitors to the Tulsa Air and Space Museum (TASM).” – Tim Brown, ‪#‎AATeam‬ Flight Attendant and project volunteer


The museum is creating a flight theater experience with an MD80 that we donated. http://bit.ly/AA_TASM

10264691_10153246871026078_4273402177622874521_n.jpg
https://www.facebook.com/AmericanAi....7003656077/10153246871026078/?type=3&theater
 
American Airlines' flåteplan for 2015 og 2016

Noen som vet om det finnes en lignende oversikt over 2016 ?


Her er planen for 2016

Mainline: 25

- 25 A321: +6 Q1, +7 Q2, +6 Q3, +6 Q3
- 20 737-800: +5 Q1, +5 Q2, +5 Q3, +5 Q4
- 2 777-300ER: +2 Q1
- 4 787-8: +2 Q1, +2 Q2
- 4 787-9: +1 Q3, +3 Q4

Mainline utfasing: -92

- 4 A320: -4 Q1
- 13 757-200: -9 Q1, -1 Q2, -1 Q3, -2 Q4
- 14 767-300ER: -5 Q1, -5 Q3, -4 Q4
- 61 MD-80: -4 Q1, -6 Q2, -37 Q3, -14 Q4

Totale mainline flåte i slutten av 2016
- 319 = 125
- 320 = 51 (-4)
- 321 = 199 (+25)
- 332 = 15
- 333 = 9
- 738 = 284 (+28)
- 752 = 51 (-13)
- 763 = 31 (-14)
- 772 = 47
- 77W = 20 (+2)
- 788 = 17 (+4)
- 789 = 4 (+4)
- E90 = 20
- S80 = 36 (-61)
- Totalt = 909 (-37)

Regionale leveringer: 49

- 7 CRJ-700: +6 Q2, +1 Q3
- 18 CRJ-900: +6 Q1, +9 Q2, +3 Q3
- 24 E-175: +4 Q1, +8 Q2, +6 Q3, +6 Q4

Regionale utfasinger -29

- 17 CRJ-200: -3 Q1, -1 Q2, -1 Q3, -12 Q4
- 12 ERJ-140: -2 Q2, -10 Q3

Totale regionale flåte i slutten av 2016

- CR2 = 111 (-17)
- CR7 = 68 (+7)
- CR9 = 118 (+18)
- DH1 = 26
- DH3 = 11
- E70 = 20
- E75 = 133 (+24)
- ERD = 2 (-12)
- ER4 = 118
- Totalt = 607 (+20)

Selv om det ser ut som det forsvinner mye kapasitet og de krymper så er flyene som kommer inn jevnt over større, og de nyere flyene kan utnyttes langt mer enn de eldre og mer vedlikeholdkrevende
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015 og 2016

Det minker fort på 757-767 og MD 80 i flåten til American.
Over 100 MD 80 ut på 2 år er 1 i uken. 60 757 og 30 767 er også en stor del av flåten
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015 og 2016

American har kommet med endel oppdateringer på flåteplanen de neste årene, primært hva som skal ut:

E190: De har i dag 20 stykker og alle er planlagt utfaset innen 2019. Uvisst hva de skal erstattes med, men skal de beholdes etter 2019 må de blant annet inn til dyrt vedlikehold

A330-300: De har ni stykker som skal ut i 2017-2018. Disse har alle PW motorer og er endel eldre enn deres 15 A330-200 som er yngre og med RR motorer. AA vil ta levering av både 787-9 og A350-900 fremover som lett vil erstatte denne kapasiteten

767-300: Akselerasjon av utfasing så de vil nå ha 17 ved utgangen av 2017, mot tidligere planlagt 2015

Widebodiene er det jo ikke noe og spekulere i da det jo kommer en haug med 787 og A350 fremover. Det som er litt spennende er de 20 E190. Disse flys i dag av mainline, så er spørsmålet om disse erstattes av en miks av regionals (E175/CRJs) og større mainline fly (737/A32x) eller om de skal erstattes av noe i samme størrelse. Da er jo CS100 en het kandidat. AA har også sagt en flåte på 20 maskiner som E190 flåten i dag er på, er for liten for effektiv drift
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015 og 2016

20 MD80'er skal pensjoneres i morgen, 23. august.

https://blog.flightradar24.com/blog/american-airlines-retiring-20-md-80s-to-roswell/

On 23 August, American Airlines will retire 20 MD-82 and MD-83 aircraft to Roswell, New Mexico, one of the largest single-day aircraft retirements in airline history. American is retiring a total of 45 MD-80 series aircraft this year, leaving 52 in the fleet at the end of 2016. At one point, the American MD-80 fleet numbered 370.

Og denne, N571AA, er en av dem. Fotograferte den på ATL for noen uker siden.

07.jpg
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015 og 2016

Dette skal være de som parkeres i morgen, med produksjonsår bak

N403A MD-82 1986
N436AA MD-82 1987
N477AA MD-82 1988
N479AA MD-82 1988
N481AA MD-82 1988
N482AA MD-82 1988
N485AA MD-82 1989
N486AA MD-82 1989
N493AA MD-82 1989
N499AA MD-82 1989
N564AA MD-83 1987
N565AA MD-83 1987
N569AA MD-83 1987
N570AA MD-83 1987
N571AA MD-83 1987
N70504 MD-82 1989
N7520A MD-82 1990
N9401W MD-83 1993
N9402W MD-83 1993
N9404V MD-83 1993

De tre yngste skal visstnok være ex-TWA maskiner
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015 og 2016

Funfact fra artikkelen over. N9405T er nå den eneste kinesiskbygde MD80 tilbake i AA-flåten. Den fotograferte jeg på lørdag i Atlanta.

09.jpg
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015 og 2016

Fra artikkelen:

Most of AA’s pilots have flown the MD-80, and now, as the type is phased out, most of its crewmen will be moved to the Airbus A320 and Boeing 737 family aircraft. Others, just like Ship 4WJ will retire after years of service.

Fløy aldrig MD-80 for American, heller ikke 737 eller 320.
Begynte på 727 og sluttet på 757/767.
 
Re: American Airlines' flåteplan for 2015 og 2016

Vemodig at AA' Mad Dogs er på full fart ut. Har hatt mange timer ombord i disse og har likt hver flight, selv om de nå i det siste har begynt å vise alderen og er temmelig slitt.
AA er i ferd med å bli mer og mer Airbus -heavy. litt morsomt. Hvem ville trodd det for få år siden?
Ellers er E175 en favoritt hos meg, både i Y og F. Jeg synes denne flytypen i AA's konfigurasjon er noe av det mest behagelige man kan fly på amerikansk innenriks nå for tiden. Så gjerne flere av disse, takk.
 
Back
Top