American 737-800 evakuert etter brann i Denver

Someone

Moderator
Medlem
En American 737-800 måtte evakueres etter branntilløp i Denver i går.

https://bsky.app/profile/boardingarea.bsky.social/post/3lkcqma47qu2u

Dramatic Video Shows Passengers Evacuating Onto Wing of Burning American Airlines 737 at Denver Airport After Engine Fire; 6 Hospitalized

bafkreiff56iqopyvdhisd56dbrlae7r25vxfdi5d5yudq2lkfrm3ync6oi@jpeg


Gl9doTnWIAAcDvO
 
Crap... det har vært et par rimelig flaks i uflaks episoder nå. Er ikke særlig kult.
 
Man må begynne å spørre seg:
Hva er det som skjer i Amerikansk luftfart?

Det begynner å bli vel mange hendelser der vs resten av verden inkl Europa som kanskje kan være sammenlignbar ift trafikkmengden og sikkerhets standarder.
 
Crap... det har vært et par rimelig flaks i uflaks episoder nå. Er ikke særlig kult.

Man må begynne å spørre seg:
Hva er det som skjer i Amerikansk luftfart?

Det begynner å bli vel mange hendelser der vs resten av verden inkl Europa som kanskje kan være sammenlignbar ift trafikkmengden og sikkerhets standarder.

Denne hendelsen er jo ganske konkret og var pga motorproblemer, kunne skjedd hvor som helst i verden - ikke en USA-tendens! Hendelsen med American Eagle var derimot en av hendelsene som er med et mer alvorlig bakteppe bak hvis man ser bort fra tragedien det i seg selv var.

Først så man ta i betraktning antall flyvninger i «Amerika», sett opp mot antall flyvninger i den regionen du ønsker å sammenligne med, spørs om det utligner seg i hendelser i gjennomsnitt!?
Viktigere å kikke på tendenser, er de organisasjonelle eller er de nasjonalt problem. Der er det en tydelig tendens som USA stikker seg ut med, runway incursion, loss of separation osv., der kan man være bekymret på situasjonen i USA.
 
Et par ting som slo meg meg:

Hvorfor ble ingen av slidene benyttet?

Hvorfor tok det så lang tid før brannmannskapene kom?
 
Denne hendelsen er jo ganske konkret og var pga motorproblemer, kunne skjedd hvor som helst i verden - ikke en USA-tendens! Hendelsen med American Eagle var derimot en av hendelsene som er med et mer alvorlig bakteppe bak hvis man ser bort fra tragedien det i seg selv var.

Først så man ta i betraktning antall flyvninger i «Amerika», sett opp mot antall flyvninger i den regionen du ønsker å sammenligne med, spørs om det utligner seg i hendelser i gjennomsnitt!?
Viktigere å kikke på tendenser, er de organisasjonelle eller er de nasjonalt problem. Der er det en tydelig tendens som USA stikker seg ut med, runway incursion, loss of separation osv., der kan man være bekymret på situasjonen i USA.
Men antall motorhendelser, hydrolikk problemer, løse bolter, runway incursions, loss of separation er imo høyere i USA enn resten av verden selv om man fakturere inn at det er høyere trafikk i USA. Det er en god del (nesten) hendelser som ikke omtales i media men man finner på internett og via ATC klipp.
Til slutt vil jeg nok også si at trafikkmengden i Europa ikke er så liten heller om vi ser på tilgjengelig areal (luftrom) og markedet.
 
Tyder på en feilmontert motordel, var årsaken bak dette.

https://www.aviation24.be/airlines/...ican-airlines-plane-fire-in-denver-ntsb-says/

A preliminary NTSB report points to maintenance errors as the likely cause of a fire aboard an American Airlines flight that made an emergency landing in Denver this March. Investigators found loose and incorrectly installed engine parts, including one that leaked fuel, which likely led to the fire. Video also showed a fluid trail as the plane taxied.
 
Back
Top