Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Superhai

ScanFlyer Rusty
Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

I disse dager så går første norske SK stasjon (SVG) over til Altéa DCS. NVK var første norske stasjon, men der er kun WF. Mange her har sikkert fått det med seg, men siden det sikkert kommer spørsmål om finurligheter fra nå t.o.m. begynnelsen av mai 2013, så kan vel en samletråd være på sin plass. Det har til nå gått vesentlig greit for hva passasjerene opplever, men det kan være en del avvik rundt overgangsdatoene. For de store SK stasjonene så skal OSL i januar, ARN i februar, og CPH i mars.

Dette vil få konsekvenser for online, automat, og selvfølgelig manuell innsjekk. Ikke bare for SK, men også de selskapene som vi har handling av i SAS sine systemer (WF, KF, LH, DK, 6B, N9, RC, KL, BA, osv.)
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Sånn fra en uopplyst passasjers synspunkt: Hvordan vil f.eks jeg merke dette når OSL går over på Altea DCS?
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

I hvert fall vil en sjeldnere en før måtte hente ut nytt boardingpass underveis på reisen. Når alle er på samme system, så snakker vel systemene bedre sammen....
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Altea kommer på Norwegians stasjoner fra neste måned (mener jeg å huske)
Tror neppe det er noen passasjerene legger merke til...
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Skal der ikke komme felles innsjekkingsautomater da, som Avninor skal stå for?
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Skal der ikke komme felles innsjekkingsautomater da, som Avninor skal stå for?

Det finnes allerede. Og har ikke noe direkte med Altea innføring.
For felles automater er det nok at hvert selskap åpner sine applikasjoner for tilgang fra automatene. Og det er vel klart pt.

S
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Sånn fra en uopplyst passasjers synspunkt: Hvordan vil f.eks jeg merke dette når OSL går over på Altea DCS?

Slike ting er det ikke meningen at du skal merke forskjell som passasjer.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Slike ting er det ikke meningen at du skal merke forskjell som passasjer.

Så ingen forbedringer i for kundene i forhold til i dag, hvor ikke alt går like bra hver gang?
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Nuvel .. det var nå ikke slik jeg mente det, men jo .. mer stabilt og bedre funksjonalitet kan du forvente, ja.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Rølpe system spør du meg, tungvindt, minner meg om kommentaren:
fremad i alle retninger:lol:
Nuvel, når ting er testet, feil rettet og+++++ så blir det sikkert bra ( ehh bedre )
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Rølpe system spør du meg, tungvindt, minner meg om kommentaren:
fremad i alle retninger:lol:
Nuvel, når ting er testet, feil rettet og+++++ så blir det sikkert bra ( ehh bedre )

Uansett er dette en vesentlig modernisering, og slik jeg har forstått det i tidligere tråder åpner dette for både besparelser og nye muligheter.

Hvorfor er ikke dette en god løsning, og hvilke alternativer har SAS innenfor fornuftig kostnad og risiko?
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Uansett er dette en vesentlig modernisering, og slik jeg har forstått det i tidligere tråder åpner dette for både besparelser og nye muligheter.

Hvorfor er ikke dette en god løsning, og hvilke alternativer har SAS innenfor fornuftig kostnad og risiko?

De hadde vel ingen, da de systemene de bruker pr. idag ville blitt for dyre å oppdatere. Som sagt det blir nok bedre, i hope
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Den største fordelen er at vi nå kan skylde på franskmenn når ting ikke fungerer. ;)

Det er to grunner til at SAS har valgt dette, og det er å slippe kostnadene med å utvikle noe nytt og eget til å erstatte dagens systemer, og for det andre er det en del av et Star Alliance program for å få flest mulig av selskapene på et felles system.

For passasjerene så vil nok ikke man merke så mye, men selvfølgelig feilrate ved gjennomsjekking mot andre selskaper som også bruker Altéa vil bli bedre, og ettersom det er flere brukere - så vil feil rettes raskere, så kommunikasjon mot eksterne systemer bør gå smidigere. Innsjekk blir også registrert direkte i PNR i Amadeus, og feil som oppstår ved overføring fra amadeus-booking til innsjekksystemet blir også dermed borte, andre reservasjonsystemer vil vel fortsatt kunne ha noen hikker, men samme som over gjelder her, flere brukere betyr bedre insentiv for feilrettinger.

Det er også gode muligheter for ny funksjonalitet, ikke bare for at SAS har mulighet til å huke inn mer penger, men større integrering gjør at ting kan gjøres mer smidig. Men det kommer etterhvert som man har fått satt systemet i drift.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

OSLQR går over neste uke, og i morgen og på fredag kjører vi testflighter. Men bagtaggen vil se lik ut!
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

multileg som innebærer svg som en mellomlanding har hatt litt trøbbel med transit detaljer... (!)
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Info på vårt Intranett i dag:

Sjekk inn før du går til utgangen i Stavanger og Narvik
Idag starter SAS og flere andre flyselskap med en ny data plattform for å sikre ett bedre system for passasjer og flight handling. Stavanger er en av 8 pilotstasjoner (New York, Paris, Helsinki, Billund, Gdansk, Lulea og Narvik). Oslo og andres stasjoner vil ikke starte før i februar 2013. Merk! Det er viktig er at du er innsjekket før du kommer til gate, og dette må gjøres før avgangen stenger for sjekk inn (30 min før avgangstid).

Fremskritt?
 
Last edited:
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Nuvel .. det var nå ikke slik jeg mente det, men jo .. mer stabilt og bedre funksjonalitet kan du forvente, ja.

"Nytt system" og "Stabilitet" går ikke nødvendigvis hånd i hånd... To eksempler fra oss vector-providers:

- NAIS-stasjonene kjørte frem til 2010 på OS/2-plattform. Happy days og dønn stabilt. Gikk da over til Windows XP og hva skjedde? ... Systemene må restartes HVER NATT for at windowsen ikke skal gå i stå pga. minnelekkasjer ...

- Nytt "infosystem" for flygeledere i posisjon forsøkes innført. Underkjennes med god margin pga. stabilitetsproblemer (forsøk på å gå fra Unix til Win-XP) ... Det er 5 år siden man startet inplementeringsprosessen og vi er fremdeles på samme gode gamle unixsystem.
 
Back
Top