Aloha (SK;AC;CO;UA;LH)

jameson82

Flysitter
17/11.2011
Endelig var det klart for avreise for min første US Airways DM trip.
Turen var bestilt for nesten ett halvt år siden å dette var min første tur
ut i verden helt alene siden frøkna måtte prioritere skole.
Var litt rådlaus på hvor man skulle dra man etter mye frem og tilbake falt valget på Toronto og Hawaii, selv om jeg ikke klarer å være uenig i at det er bedre bruk av 100K poeng å bruke de til first i Nord Asia men pga jeg skulle reise alene og har en følelse at ikke alle i Asia behersker engelsk ble det altså vestover denne gang. Reiseruta så i alle fall sånn ut:

6507910065_ff43da9217_z.jpg

Totalt 18278 miles og 9 flygninger.

Last edited:
Siden toget mitt ifra Moelv til OSL gikk på den ukristelige tiden 05.45 ble det ikke den helt store søvnen før man måtte stå opp å få de 3 p`er ut i bilen til fattern som var snill å stilte som sjåfør så tidlig en søndagsmorgen.

Innsjekk for første gang i SAS sin business innsjekk gikk veldig fort og en opplagt medarbeider ønska meg god tur.
Selv om det ikke var noe kø i den vanlige sikkerhetskontrollen så måtte man selvsagt bruke fasttracken og det endte selvfølgelig i ett stort Pip og utplukket til grundigere sjekk som gikk fort å smertefritt. Da var det bare å snike seg utafor parfymasjappa man tydligvis etter layouten på kjøpesenteret burde vært igjennom , men som jeg unngår da jeg er noe allergisk mot overdreven parfymelukt. Første gang jeg har sett skiltet til loungene men også første gang jeg har hatt kantina som alle snakker om, som ett av målene på reisen.
Må si jeg ble noe skuffet over matutvalget her men det ble da en brødskive med litt ost å skinke å en kaffekopp, og siden klokken var 1 ett sted i verden ble det også ett glass øl men tok nok feil glass for hele glasset ble bare fullt av skum.
6507791219_5f2099baa2_z.jpg

Må si at loungen var utrolig møkkette. Alle stolene så ut som de hørte hjemme på en arbeidsbrakke
6507816403_d1170f1b63_z.jpg

Gikk ned til gate 50 en halvtime før boarding siden man skulle igjennom passkontroll noe som gikk veldig fort.

SK805
OSL-LHR
LN-RPO Boeing 737-800
Sete 2F(0C)

Flygningen til London gikk med albinoen LN-RPO som ble levert SAS i år 2000 men som siden 2002 har vært bortleid litt rundt omkring i Europa til Air One,Air Europa og sist til Moskovia før den kom hjem i mars 2011.
6507866537_d8d34ff0ed_z.jpg

Hadde på forhånd ordnet noen postkort/bilder jeg hadde som håp å få mesteparten av flybesetningene på turen å signere(Noe som desverre skar seg,mere om det senere) så leverte bildet mitt til purseren som tok det med til kapteinen å kom tilbake og lurte på om jeg var flyentusiast noe jeg ikke klarte helt å legge skjul på da. Kanskje du har lyst til å sitte i cockpit under takeoff? var ett spørsmål man selvsagt ikke sier nei takk til. Inn i cockpit og opp med clapp og på med 5 punktbeltet.
Var noe bøll med slottiden vår så vi pusjet gaten på tid men ble sittende å vente ett kvarter før takeoff men det gjorde ikke noe når man kunne ha en intressant samtale med kaptein Knut og styrmann.
De hadde ikke hørt om Flyprat før men de hadde oppservert spotterne langs gjerdene så Flyprat.no ble notert og skulle sjekkes ut. Spurte om flyet hadde blitt bra behandlet i Rusland å det hadde det bortsett ifra at cockpitten lukta noe vannvittig røyk da den kom tilbake å askebegeret i cockpit var overfyllt så litt kulturforskjeller er det fortsatt mellom øst å vest.
Avgang ifra 19L
6508058367_b512d685a3_z.jpg

Last edited:
Etter vi hadde kommet opp i cruise var det på tide å ta farvel til folka fremmerst i grisen siden engelsk lov forbydde folk i cockpit så da var det å finne tilbake til setet. Hadde hele 3 seteren for meg selv da vi var bare 4 stk i business på denne flygningen og det var satt av 4 rader før gardina. Postkortet fikk jeg tilbake ferdig signert :

6508089869_b0351c663f_z.jpg

Maten ble servert og det var en veldig god lakserett med noe urtegratinerte poteter til:
6508127209_7f12ec9063_z.jpg

Siden LHR er verdens travleste flyplass med bare to rullebaner ble det 3 strafferunder rundt London by før landing på 27R men med såpass utsikt over byen gjorde ikke det noen ting
6508155353_50c68b4515_z.jpg

Ett kjempepiggsvin (O2Arena)

6508177825_55bff26396_z.jpg

En brukbar feriebolig rett utafor London (sikkert noen rike å berømte som bor her:lol:)
6508202779_01c9073539_z.jpg

Men endelig var det vår tur å det nydelige sightsinga over London (som jeg aldri har vært i) var over.
Vel nede på bakken så besto velkommstkommiteen blandt annet av denne:
6508226859_a37f36732d_z.jpg

Må si jeg virkelig liker malinga (eventuelt mangelen av) på disse.
En kjapp taxing rundt så var vi inne på terminal 3 og jeg hadde 6 timer å vente til neste flight.

Last edited:
Flott start på TR`en dette her jameson82!

Hadde på forhånd ordnet noen postkort/bilder jeg hadde som håp å få mesteparten av flybesetningene på turen å signere....

Kul idè - og tydeligvis en bra "icebreaker".... :up:

Ser frem til resten av rapporten...

Flott start, gleder meg til resten.. Drar ( nesten ) samme ruta til mandan' :up:

Flott start! Gleder meg til resten!

Merkelig at SAS loungen på OSL holder loppemarkedkvalitet på møblene... Virkelig!

Som sagt hadde jeg altså 6 timer i London. Men 6 timer synes jeg var for lenge å vente på flyplassen men litt for kort å utforske en storby som var ukjent for meg så da ble løsningen å tilbringe disse i loungen til SAS i terminal 3.
Loungen var veldig fin den med gratis wifi,tv med fotball sendinger samt dusj muligheter
6510069451_cb5afcc7f0_z.jpg

6510072555_92cf91d54a_z.jpg

Matutvalget var greit nok med en gresk salat og en pastasalat,noe brødmat og en tomatsuppe å velge i
6510095051_b177dc2e39_z.jpg

Resten av tiden gikk med til å se fotballkamp og drikke ett par øl ;)

AC859
Boeing 767-375ER
C-FPCA
LHR-YYZ
sete1A

Ruslet ut til gate 35 T3 å kjøpte med meg ett sett Bose QC15 på veien som jeg ga rundt 1800kr for.
For å komme inn på gate 35 så måtte vi forbi 3 stk som sjekka pass og kom med spørsmål om formålet med reisen, jeg svarte bare holiday så var det greit. Har hørt litt om kanadisk imigrasjon at det kunne være litt vanskelig men tenkte at det var nå sikkert unnagjort å når det var så lett var det jo ingen sak. Oboy å feil man kan ta ;)

Business class setene på Air Canada sine LH fly er av typen herringbone.
Det var priority boarding så fikk satt meg tidlig og fikk ett glass Champagne Drappier Carte d`or Brut mens vi venta på at røkla skulle sette seg bak. Må si jeg følte meg veldig hatet der jeg satt vendt mot midtgangen mens det ble noe kluss i boardingen pga folk hadde med seg hele flyttelass med håndbagasje som de ikke fikk plass i bagasjehyllene. Til slutt måtte de begynne å sjekke inn kabinkoffertene å få de lagt i lasterommet.I å med jeg satt fremmerst hørte jeg veldig godt en diskusjon mellom to CA som satt i galley fremmerst under takeoff. Diskusjonen var veldig høylytt å det virket lite proft. Hu ene var rasende over at de bare fikk en time fritid på bakken mellom flygningene men kan det stemme at de er samme crewet som flydde ifra Toronto samme dag?
Å ta bilder ombord ble en utfordring pga cabinlyset skiftet jevnlig
6510238459_06f5ea4a06_z.jpg

Setene var gode men som seng ble den litt hard samt litt for kort for mine 185cm

A setene er veldig private da det er en vegg mot midtsetene så de er perfekte for folk som reiser alene

6510253793_1242e4059d_z.jpg

Last edited:
Så var det tid for mat.
Fikk først servert en predinner drink samt varme nøtter.
6510283149_690434795b_z.jpg

Forretten var Smoked Salmon whit Melon Salsa and Pine nuts samt en salat

6510300021_b586d1d74e_z.jpg

Som hovedrett var valgene Rack of Lamb,Seared breast of Chicken,Baked fillet of cod og Pumpkin Risotto
Valgte kyllingbrystet men pga ett håpløst rødt lys fikk jeg ikke noe bra bilde av det men det var servert med villris og ratatouille.
6510309485_e09720192b_z.jpg

Det var også en mulighet for å få ost å kjeks men det er ingen favoritt så det sto jeg over.
Medium English Cheddar,Somerset Brie and Stilton
Dessert var Strawberry,whitechoclate and creme Brulee is
6510345099_a7931c9735_z.jpg

Så var det bare å legge seg tilbake å se ett par filmer deriblandt Hangover2
6510378919_e8d651eea1_z.jpg

Ett par timer før landing ble det servert ett lett sandwich måltid og en varm rosinbolle
6510366487_ab3f723a46_z.jpg

Også her ble det signert bilde :
6510440403_f3655b4b97_z.jpg

Før landing fikk vi ett imigrasjonskort vi skulle fylle ut.

Etter landing så måtte vi da igjennom immigrasjon og da begynte morroa. Skulle bare være i Toronto i 2 dager og det hadde jeg da skrevet opp på imigrasjonskortet. Ble skikkelig grilla på hvorfor jeg reiste alene til Toronto utafor turistsesongen å i bare 2 dager. That makes no sence sa offiseren. Prøvde å forklare at det var kun nå jeg hadde mulighet til ferie i år,at det var en stopp på veien til Hawaii og at NHL hall of fame er noe jeg som hockeyintressert alltid ville se. Han fant frem en rød tusj å lagde to røde striper på imigrasjonskortet og sendte meg videre. Gikk til jeg møtte en vakt som sendte meg inn på ett nytt rom der det satt nye immigrasjonsvakter. Samme regla en gang til. Prøvde å forklare om bonusturer å muligheten for en stoppover men det skjønte hu lita av tydeligvis. Men til slutt fikk jeg stempel i passet å kunne gå å hente bagasjen.

Bagasje systemet i Toronto er tydligvis ikke av det raskeste for selv etter all immigrasjonstullet så hadde ikke bagasjen ifra flyet vårt kommet på båndet etterpå. Siden dette ikke er Scandinavia så fungerer prioritytag akkuratt som i Scandinavia. Kofferten min var den 3 siste som kom :p
Da jeg kom i tollen sto den siste immigrasjonsagenten der å pekte på meg så da ble man plukket ut til sjekk på bakrommet. Opp med kofferten, sniff sniff med narkohund å måtte plukke ut rubbel å bitt av kofferten. Men til slutt så kunne jeg forlate flyplassen å finne shuttelbussen til hotellet. Så det å reise alene er vist ikke bare bare.:rolleyes:

Last edited:
kanon rapport 6 fra meg. Bra bilder og bra skrevet lang tur tippe jeg hehe, men sikkert en kanon tur da ingen tvil. Jeg vil se mer rapport fra deg snart takk for en kjekk rapport og som ga meg reisefeber!

Immigrasjonen i Canada høres verre ut enn immigrasjonen i USA... Joda de stiller noen spørsmål de også, men som regel er det over på under ett minutt. Men kanskje du møtte noen med dårlig humør i Canada?

Flott rapport , håper det kommer noen bilder fra Hall of fame også :)

Last edited:
Fabelaktig rapport så langt. Vi har ikke vært bortskjemte med Air Canada rapporter heller. Jeg har også slitt med immigration i Canada. De var skråsikre på at jeg skulle skyte fredet bjørn, av en eller annen årsak.

Hvorfor følte du deg forresten hatet fordi noen hadde med for mye bagasje?

Artig rapport! Herlig start på turen med take-off på SK805, bra jobba av SAS crew.

Har noen dårlige erfaringer selv med kanadisk immigration, synes definitivt at de er mye drøyere enn i statene. Synes ikke US immigration er noe ille, rent bortsett fra faren for kø. En gang gjorde jeg en turn-around i YVR, altså landet for så å forlate landet igjen et par timer senere. Prøv å forklar det for gutta i immigration..

Tusen takk for fine tilbakemeldiger. Er på jobb denne uka å med mobilt bredbånd sliter jeg med å laste opp bilder så resten drøyer litt desverre.

Fabelaktig rapport så langt. Vi har ikke vært bortskjemte med Air Canada rapporter heller. Jeg har også slitt med immigration i Canada. De var skråsikre på at jeg skulle skyte fredet bjørn, av en eller annen årsak.

Hvorfor følte du deg forresten hatet fordi noen hadde med for mye bagasje?

Hehe. Såpass. Følte meg hatet fordi følte meg veldig på utstilling der jeg satt i ett behagelig sete med champagneglasset vendt mot midtgangen der folk ble stående i kø. Ikke vandt til slikt jeg :D

Det lyste ombord var skikkelig "anti foto", ja! Venter i spenning på resten, eller sitter du plutselig bak lås og slå i Toronto? :D

...en varm rosinbolle...
Tipper det var "afternon tea with scones" de serverte ;)

Immigrasjonen i Canada høres verre ut enn immigrasjonen i USA... Joda de stiller noen spørsmål de også, men som regel er det over på under ett minutt. Men kanskje du møtte noen med dårlig humør i Canada?

Ja, hørte fra noen amerikanere vi møtte i Canada en gang at de var skikkelig "på hugget", særlig ifht. yngre folk som kjørte over grensen fra USA. Mange som forsøker å ta med seg litt "moro å røyke", noe de slår hardt ned på. Studenter på weeken-tur over grensen var visstnok en sikker "vinner" av "vi-sjekker-hele-bilen-lotteriet".

Canada er vel eneste stedet jeg har blitt konfronterte med at det manglet en side i passet mitt, noe det ikke gjorde. :rolleyes:

Venter i spenning på resten.;)

SFO nå i strålende sol og i United Club med ale. Fruen og jeg er nr 1 og 2 På upgrade standby til First og lista er lang etter oss. Har vært på lista i to dager . Hadde vært greit å få "soveseter" de siste 5.5 t ut til holmene..:D

Back