Siden toget mitt ifra Moelv til OSL gikk på den ukristelige tiden 05.45 ble det ikke den helt store søvnen før man måtte stå opp å få de 3 p`er ut i bilen til fattern som var snill å stilte som sjåfør så tidlig en søndagsmorgen.
Innsjekk for første gang i SAS sin business innsjekk gikk veldig fort og en opplagt medarbeider ønska meg god tur.
Selv om det ikke var noe kø i den vanlige sikkerhetskontrollen så måtte man selvsagt bruke fasttracken og det endte selvfølgelig i ett stort Pip og utplukket til grundigere sjekk som gikk fort å smertefritt. Da var det bare å snike seg utafor parfymasjappa man tydligvis etter layouten på kjøpesenteret burde vært igjennom , men som jeg unngår da jeg er noe allergisk mot overdreven parfymelukt. Første gang jeg har sett skiltet til loungene men også første gang jeg har hatt kantina som alle snakker om, som ett av målene på reisen.
Må si jeg ble noe skuffet over matutvalget her men det ble da en brødskive med litt ost å skinke å en kaffekopp, og siden klokken var 1 ett sted i verden ble det også ett glass øl men tok nok feil glass for hele glasset ble bare fullt av skum.
Må si at loungen var utrolig møkkette. Alle stolene så ut som de hørte hjemme på en arbeidsbrakke
Gikk ned til gate 50 en halvtime før boarding siden man skulle igjennom passkontroll noe som gikk veldig fort.
SK805
OSL-LHR
LN-RPO Boeing 737-800
Sete 2F(0C)
Flygningen til London gikk med albinoen LN-RPO som ble levert SAS i år 2000 men som siden 2002 har vært bortleid litt rundt omkring i Europa til Air One,Air Europa og sist til Moskovia før den kom hjem i mars 2011.
Hadde på forhånd ordnet noen postkort/bilder jeg hadde som håp å få mesteparten av flybesetningene på turen å signere(Noe som desverre skar seg,mere om det senere) så leverte bildet mitt til purseren som tok det med til kapteinen å kom tilbake og lurte på om jeg var flyentusiast noe jeg ikke klarte helt å legge skjul på da. Kanskje du har lyst til å sitte i cockpit under takeoff? var ett spørsmål man selvsagt ikke sier nei takk til. Inn i cockpit og opp med clapp og på med 5 punktbeltet.
Var noe bøll med slottiden vår så vi pusjet gaten på tid men ble sittende å vente ett kvarter før takeoff men det gjorde ikke noe når man kunne ha en intressant samtale med kaptein Knut og styrmann.
De hadde ikke hørt om Flyprat før men de hadde oppservert spotterne langs gjerdene så Flyprat.no ble notert og skulle sjekkes ut. Spurte om flyet hadde blitt bra behandlet i Rusland å det hadde det bortsett ifra at cockpitten lukta noe vannvittig røyk da den kom tilbake å askebegeret i cockpit var overfyllt så litt kulturforskjeller er det fortsatt mellom øst å vest.
Avgang ifra 19L