Da ble det endelig tid til aa skrive om returen:
Etter en meget hyggelig SAS flight fra Evenes til OSL, spaserte vi raskt over til SAS hotellet som ligger helt inntil terminalen. Jule/weekendtilbudet tror jeg er det billigste jeg noen gang har betalt for ett hotellrom der. 895 kosta det.
Vi ble raskt sjekka inn, ble oppgradert til ett business rom i den nye floeya, men ikke noe suite denne gangen selv om jeg baade har Gold Points gull og EBG. Spillte ingen trille.
Rommet var omtrent dobbelt saa stort som rommet vi fikk paa Grand, Nespressomaskinen som sto plassert i hjoernet paa ett bord var ett meget hyggelig touch. Det var 6 pod'er tilgjengelig. 3 av dem var decaf
Fruen sovna veldig raskt, jeg slet litt med aa faa sove.
Reiseruta paa returen saa slik ut:
27. desember: OSL-CPH, SK455, 0925, seter 5AC, Economy Extra
27. desember: CPH-IAD, SK925, 1220, seter 1DE, Business Class
27. desember: IAD-ORD, UA951, 1728, seter 9AB, Business Class
Vi spaserte mot terminalen ca. 0815 og siden EBG skranken hadde koe, satsa vi paa Business Class innsjekk som det ikke var koe overhodet paa.
En hyggelig ung mann sjekket oss inn og paa request plasserte han oss paa 1AB over atlanteren istedetfor de bestilte 1DE. Innsjekk gikk meget raskt og vi satte kursen mot Fast Track som dessverre var stengt denne morgenen. Ventetiden i sikkerhetskontrollen var ca. 10 minutter. Ble ett kjapt pitstop i Tax Free butikken der fruen plukka opp sjokolade/godterigaver for venner og familie i US and A.
Deretter bar det opp i loungen, Scandinavian Lounge var ganske busy denne loerdagsmorran, (ja, SAS EBG folk reiser ogsaa i jula og jula er ganske saa busy). Det var ikke en eneste norsk avis tilgjengelig i loungen. Da man ikke visste hva SAS ville servere ombord OSL-CPH, var det greit med litt ferske rundstykker med paalegg og litt god kaffe.
20 minutter foer boarding satte vi kursen mot gate 36 (tror jeg det var). Da vi boardet, ble det kun tilbydt DN av norske aviser, den hadde vi allerede faatt levert paa hotelldoera. Flyet var igjen fullt og igjen valgte SAS aa oppgradere 10-15 personer istedetfor aa flytte borrelaas skiltet noen rader bak. Hyggelig gjort. Vi hadde en behagelig 2 seter for oss selv. Dansk crew denne morgenen ombord i denne utrolig freshe MD-80. God benplass var det selvsagt ogsaa.
Da vi kom oss opp i luften begynte serveringen ganske raskt. Frokosten var en vanlig frokostboks og jeg la merke til at det lille syltetoeyglasset av meget godt merke var erstattet av en kopi. Maten var fersk og god, kaffen var varm og stemningen upaaklagelit. Tenk om SAS hadde kunne hatt denne enkle servicen over hele flyet.
Som vanlig, var de ikke ferdig med salget foer man var paa innflygningen til CPH.
Landet paa rute og parkerte paa en gate som ligger rett ved siden av loungene. Fruen heiv seg i shoppinga og jeg gikk inn i loungen. SAS har endelig konsolidert det slik at det naa er en inngang til begge loungene som paa OSL og ARN. Sparer nok en del der. Scandinavian Lounge hadde stengt denne dagen og jeg ble husjet inn i Business Loungen som var pakkfull. Der saa det ut som en svinesti. Ingen ryddet og paa bordet jeg fant, var det masse soeppel og gamle asjetter fra timesvis tilbake. Avskyelig. Utvalget var det helt normale utvalget, intet ekstra for aa kompensere for at go'loungen var stengt, ingen julehygge som det var i etasjen over da vi besoekte loungen en uke tidligere. Og igjen, ikke en eneste norsk avis.
Jeg plugga inn PCen for aa ladde litt, men det viste seg at kontaktene paa den bordrekka jeg satt paa ikke var plugget i masterpluggen saa ingen av dem virket. Skikkelig halvaatte opplegg.
Da fruen kom, forlot vi svinestien og satte kursen mot gatene. Etter passkontrollen la jeg merke til at de har fjernet den ekstra sikkerhetskontrollen som var plassert der. Meget bra! EWR flighten gaar jo omtrent samtidig og det var mye folk i gate omraadet for USA flightene ytterst paa pieren. Vi gikk igjennom slusa og satset paa aa finne ett sted aa sitte paa andre siden. Ingen tilfeldig screening heller denne morgenen, saa behagelig. Ingen sted aa sitte paa andre siden saa vi valgte aa vente ved gaten siden det alikevel var kun 45 minutter til avgang.
De kallte igjen foerst opp folk med smaa barn/folk som trenger assistanse foer business var velkommen. Som ofte skjer kutta det ett par dresskarer foran oss siden de sikkert trodde at de var de eneste som reiste i business i dag. For foerste gang paa CPH (som jeg har opplevd) brukte de faktisk 2 broer denne dagen. en for business, en for resten. Vi fikk derfor spasere rett inn igjennom doer 1 og se paa SAS sine fagforeninger sitt aller helligste. Foran rad 1, der alle andre flyselskaper har toaletter for business / F pax er det nemlig forbudt for pax paa SAS.
En meget hyggelig dansk dame oensket velkommen ombord og vi fant oss raskt tilrette paa rad 1. Settet som sto pyntet med roser og en flaske Henriot Vintage paa flighten fra USA sto ogsaa foran rad 1 paa midten, men denne gangen sto det den billigste flasken med Piper istedetfor den mye mer kostbare og bedre Henriot Vintage..
Jakker ble tatt raskt og crewet var igjen meget hyggelige. Champagnen kom ogsaa raskt paa bordet, glassene var fyllt godt over halvveis

og de kom ogsaa med paafyll.
Det oppsto en del diskusjoner bak oss, en del folk som forsoekte aa oppgradere seg selv til noen ledige seter i biz og igjen tipper jeg at 80% av alle pax var oppgradert. Det fikk vi snart bekreftet, mer om det senere.
I midtsetene vi hadde bestilt satt dattera til kapteinen og en venninne og kosa seg, paa rad en paa motsatt side av oss, var det ogsaa SAS ansatte som fikk plass.
Jeg kosa meg med Champers da Gus Hansen (verdens kuuuleste pokerspiller) kom opp. Jeg hilste og slo av en prat med han. Jeg spurte om han skulle videre med Ted fra IAD-LAS, han lo godt og fortalte at han heldigvis ble henta i IAD

Han satt paa midtraden litt lenger bak.
Doerene klappet igjen og vi kom oss avgaarde litt etter rute. Da vi kom opp i lufta kom purseren personlig til oss, presenterte seg, oensket velkommen, takket for min lojalitet/for at vi hadde valgt SAS i dag og dersom vi oensket noe var det bare aa plinge. Jeg var maalloes!! :wow:
Dette repeterte hun til 4 andre 2 setere. Har jeg aldri opplevd foer. Etter denne runden var ferdig tok hun en runde til og sa noe til resten av passasjerene og satte en DND sticker paa setene deres... Lurte faelt paa hva som skjedde, etterhvert fant vi ut at det ikke var nok mat og at kun de som var booket i business fikk full service. SAS familier og upgrade trash fikk kun redusert service (quick meal paa ett brett og restene av varmmaten)
Menyer og headset ble uttdelt, rett bak fulgte vaate kluter og drinkvogna. Jeg bestilte en GT.
SAS har i sitt vinkart "dagens spesial" som valg. Denne dagen var det en hvit, eksotisk franskmann som virkelig var langt over det man vanligvis faar ombord Châteauneuf-du-Pape Blanc! Siden vi hadde valgt laks til hovedrett, var det soleklart at det maatte testes. Ble en innertier. Maten smakte meget godt, 3 forskjellige utsoekte oster ble smakt paa med tilhoerende portvin av den kjedelige typen og til dessert ble det en ok XO Cognac. Desserten var enten dansk juledessert (riskrem med kirsebaersaus) eller iskrem. Valgte den danske juledesserten som var krute god.
Jeg hadde sovet lite natten foer, saa jeg fant raskt horisontalen og sov helt frem til servering nr. 2. Fruen vekte meg nederst i bakken der jeg vanligvis havner naar jeg sover ombord hos AA/SK eller LHs "nye" generasjons business seter.
Sprang en tur paa toalettet og var akkurat paa plass til runde to som besto av en lekker vogn med meget godt utvalg av dankse smoerrebroed. Valgte reker, roasbeef og blue cheese. Heldigvis ble billig Piperen satt i skammeskapet etter take off og den meget gode Henriot Vintage kom igjen frem. Denne Vintage'en er utrolig mye bedre enn den billigste Henriot'en SAS brukte aa servere ombord. Ble ett par, tre glass frem til innflygningen startet.
Vi landet omtrent paa rute og siden jeg har Green Card var det absolutt ingen koe for meg da vi etter en moon buggey tur ble sluppet av ved immigrasjonen. Og kofferten? Den kom ut som nr. 5, saa de klarer i USA og paa CHP det man ikke klarer paa OSL..
Til slutt kan jeg si at jeg gleder meg til neste SAS tur i Business. Dette var ett sterkt terningkast 5!