For en utvandret stakkars, skal det ikke mye til for aa faa dugg i oeyekroken naar man opplever ting som gir hjemlengsel. En god roeykelaks og det aa takse forbi en SAS maskin paa ORD, se 943 komme inn for landing 4-5000 fot over hodet mens man gaar tur med bikkja rett etter jobb er nok til aa faa skikkelig hjemlengsel for meg.
Flyselskapet SAS har helt klart en spesiell plass i hjertet til denne nordlenningen og naar det er saapass sjelden at man har sjansen til aa sette foettene sine paa ett SAS fly, er det soleklart at man gleder seg, selv om man har tusenvis av flighter med SAS gjennom aarene.
Dessverre er selskapet I troebbel som mange andre flyselskaper og jeg maa si at jeg er passe forbanna fordi SAS i min mening gjoer tingene mye vanskeligere for seg selv. Pepper har det blitt nok av paa forumet jeg modererer, og her paa Scanair, saerlig for SAS International. Jeg har blitt flau paa SAS sine vegner mange ganger og det er nesten som at man har gitt opp selskapet man alltid har vaert saa glad i. Nesten..
Saa dugget i oeyekroken legges paa hylla, sinnet over at SAS International graver sin egen grav likesaa. Naa skal man paa juleferie og er sikra de to beste setene ombord i undermotorisert franskmann. Man skal kose seg, lese VG, snakke norsk og forhaapentligvis spise og drikke godt.
Fruen er passe paranoid og bestilte taxi til 1915, hele 2 timer og 50 minutter foer SK944 har avgang fra Terminal 5 paa ORD.
Vaar venn fra India troppet opp 10 minutter tidlig og vi var ikke helt klar til aa forlate heimen. Yellow Cabs automatiserte varslingssystem ringte og ringte mobiltelefonen til fruen og ti minutter over sju tasset vi ut til vinterbil nr. 1. Ford Crown Victoria. 20 minutter senere rullet vi inn foran Terminal 5 og betalte karen 26 daler for strevet.
I innsjekken har SAS alliert seg med BMI og de har 3 koeer aa velge mellom. Economy Class som var meget godt skiltet. Saa Economy Extra og Business de sistnevnte koeene saa litt uklare ut. Ved naermere oeyesyn saa man at sprittusj merkene paa skiltet pekte Business Class til hoeyre, Economy Extra til venstre… Blir nok endringer her snart siden BMI dessverre forlater ORD for godt i januar. Ingen koe, vi ble ekspedert med en gang. Vaar venn i innsjekk ba om pass og sa faktisk ingenting under innsjekkingsprossessen. Han merket det ene kolliet vi oensket aa sjekke inn med en Priority tag og sendte kofferten avgaarde. 2 boardingpass med SAS logo ble overrukket med sete 1A og B printet paa. (maa nesten takke en av forummedlemmene som fikset favorittsetene paa denne flighten). Vi fikk beskjed om at vi var velkommen i SAS sin Business Lounge mellom gate M14 og M15. Han var litt Lufthansa denne karen, kald, men grei.
Vi satte kursen mot sikkerhetskontrollen som som vanlig ikke hadde noe koe i T5. Bye bye TSA, hello SAS Business Lounge. Innsjekk i loungen paa ORD gaar som vanlig relativt tregt. De har faktisk kun en arbeidsstasjon i skranken saa mens folk proevde aa registrere seg i loungen drev en ung og flott froeken av polsk opprinnelse aa oppgradere en Pandion kunde til Business Class, saa vi maatte pent vente paa tur for aa faa bruke loungen. SK944 var nok full i dag, det skulle jaggu bare mangle torsdagen foer jul. Det var ganske en del op ups som ble uttdelt i loungen allerede. Etter ca. 5 minutter var vi endelig sjekket ut og fikk adgang til loungen. Oppussingen er i hoeyeste grad vellykket. Veggen bak skranken har naa blitt en halvvegg og det er mye aapnere i inngangen. De har fortsatt gratis PCer til laans, disse er naa plassert langs veggen istedetfor aa ha en egen avdeling. Har du din egen PC er det bare aa spoerre etter brukernavn og passord for gratis WLAN. Paa tide med litt forfriskninger. Kjoeleskapet er fyllt med oel, basic brennevin er paa plass sammen med noen billige, men helt greie viner staar klare. Ferskt broed, ost, salami og annet paalegg er tilgjengelig. En lounge man kan vaere stolt over i forhold til alt annet soeppel man finner her i USA. Det er aapenbart at SAS har kuttet. Loungedamene som er ansatt av SAS rydder naa glass og asjetter og fyller opp mat i tillegg til seating, ombooking, innsamling av Visa Waiver kort etc. Tidligere var det en meksikansk froeken som tok seg av dette.
Ganske folksomt denne aftenen, vi slo oss ned i den gamle roeykeavdelingen, fruen med ett glass roedt, jeg med en Carlsberg som ble til to og tre. Kom i prat med ett hyggelig, svensk par som var bosatt i Naperville utenfor Chicago. Far jobbet for Caterpillar og han var skikkelig amerikansiert. Boots og Cowboyhatt var paa plass for sin tur hjem til Sverige. Hyggelig var de ihvertfall og vi hygget oss frem til 50 minutter foer avgang. Vi spaserte da mot gate M15, eller SAS gaten i Chicago.
Hele 5 mann i aktivitet ved gaten, omrokkeringer var underveis for aa faa kabalen til aa gaa opp. En normal dag paa jobben for gate personell.
Boarding startet nesten umiddelbart og etter at barnefamiliene var sluppet ombord, var det oss Business Class passasjerer sin tur. Dagbladet, Aftenposten og DN var tilgjengelig paa jetwayen rett foer man gikk ombord i haarfoenerexpressen. I doeren fikk man den velkjente “faa se paa boardingkortet ditt” velkomsten. „Velkommen velkommen, vennligst ta til venstre nedover der“ var det plutselig naar man saa 1A og 1B paa boardingkortene. Og de var paa hoegget i kveld – heldigvis. Vi hadde ikke faatt satt oss foer man var paa plass med velfyllte plastglass med Champers, juice eller vann. Fruen tok ett glass vann, jeg tok ett glass Champers. De hadde satt ett sett foran midtsetene paa rad en flott presentert med duker, blomster og Henriot flaske. Kabinen var fresh og besetningen var klar til dyst. Fruen fikk plutselig lyst paa ett glass Champers, men det lot seg dessverre ikke gjoere.
Doeren ble klappet igjen rett etter rute og vi pushet back raskt. De fyret igang de 4 Braun 1000 watt haarfoenerne etter faa minutter og vi takset raskt ut til naermeste rullebane. Fullt hus og stormende jubel betyr at UAs 767 som tok av foran oss ble som en Ferrari sammenlignet mot oss som heller var tilnaermet en 1978 Mercedes 123 240D.
Men vi kom oss ihvertfall i luften og siden jorden er rund kom vi oss sakte men sikkert popover mot cruice.
Saa var det dette med serveringen paa natteflygninger og tidsaspektet. Jeg forstaar meget godt hva det er SAS forsoeker aa gjoere og det er tilnaermet smart dersom det blir gjort rett. Skal man ha som et overordnet maal aa faa folk til sengs snarest mulig og face it, paa Business har man krangla seg til en dyr billett fordi man skal paa arbeide dagen etter og da er soevn primaermaalet.
Somler og fomler man er hele poenget med rask servering borte, da kan man heller kjoere en konvensjonell servering med full pakke som ett alternativ, quick meal som alternativ nr. 2.
I dag fungerte det som SAS har ment at det skal fungere.
2229 Setebelteskiltet av
2233 headset og amenity kit deles ut
2244 vaat klut
2249 meny deles ut
2251 duk paa bordet (bordet var en av tingene som virket slitt ombord)
2259 matbrettet kom paa bordet
2320 portvinbrettet kom
2329 petit four og cognacvogna kom
Det hele var unnagjort paa timen. Slik det (sannsynligvis) er ment at det skal gjoeres.
Og det er et bra system. Men den menneskelige faktoren gjoer at SAS dessverre skyter seg selv i foten dersom det ikke blir gjort akkurat slik.
Det er en stund siden jeg har flydd SAS Intercont i Business Class og jeg kan med glede melde at man har blitt bedre. Mye bedre.
Hvordan hoeres hvitloeksbroed og mikrobryggeri julebrygg ut? Mimosa og XO Cognac? Vintage Henriot?
Men de tingene som irriterer mange er fortsatt der. Ingen drinkservering foer maten men naar man ser logikken i det SAS forsoeker aa gjoere er det helt greit. Ber du om en drink kommer den paa ett oeyeblikk, ihvertfall paa min flight. Brettet kom paa bordet med plastikk over salat, laks, ost og hovedrett. Huff. De tar ut brettet av vogna (alufolie har en stor B paa hovedrettbeholderen for Biff), retter opp glasset som ligger paa brettet, fyller glasset med vann, organiserer alt paa brettet og deretter serverer det. Gi meg en logisk forklaring paa hvorfor man ikke kan ta av plastikken i samme slengen..
Ok, paa brettet var det roekelaks, en liten salat, litt ost og en biff med potetmos. Maten smakte godt bortsett fra at hovedrette svoemte i saus. Saus maa serveres ved siden av naar man har en saapass liten asjett. Saa det ble biff med potetmosutvannet i saus.
Men det smakte godt. Hvitloeksbroed og masse annet ferskt bakverk ble synkront servert (ja, absolutt alt ble servert synkront). Viner er visstnok naa utvalgt av et panel istedetfor en Sommelier. Burgunderen jeg smakte paa var fra 2004 og var en vin alle kan like, litt kjedelig, men helt grei.
De var paa hoegget med vinpaafyll og jeg bestemte meg for aa bestille mikrobryggeriets julebrygg. Mens crewet fortsatte med sitt innoevde rituale, kom det en reservedame med mitt julebrygg paa under minuttet, dette mens synkron vinpaafyll foregikk.
Julebrygget var alkoholsterkt og godt, maten smakte og jeg kunne puste lettet ut.
Portvinen kom akkurat naar jeg skulle proeve meg paa osten. Perfekt timing. Ikke mye ost, men akkruat det jeg foelte for aa spise. Ble ett par flate rugbroed til osten som ogsaa ble servert. Akkruat naar jeg hadde sagt aaaahh kom ryddeteamet og tok alt mens brennvins og Petit Four vogna ventet bak gardin nr. 1 og 2.
Calvados var valget i dag og ett par velsmakende Petit Fours. Akkurat nok mat klokka sent om kvelden.
Lyset gikk raskt, men de store LCD skjermene ombord ble staaende paa. Da jeg alikevel skulle paa toalettet, spurte jeg i samme slengen om det ikke gikk an aa slaa av LCD skjermene til frokost, det gikk dessverre ikke. Saa det ble ganske lyst paa rad 1. Vil vel si at ca. Halvparten av pursere skrur av lyset, halvparten gjoer ikke det.