• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alkoholforbud på fly?

Re: Alkoholforbud på fly?

Joda.
Men det er jo bare å lese litt aviser så ser man at problemet eksisterer :)

Hvis man skal måle problemer etter avisoppslag, tror jeg vi har større problemer enn drikking på fly .... :D

Jeg har heller ikke inntrykk av at det er et stort problem på de fleste ruter ut av OSL ihvertfall. Det er litt forskjell derimot. Nå har jeg ikke sett hverken hva som er spurt og hva som er konklusjonen av undersøkelsen, men jeg antar at stadige oppslag i nyhetene har påvirket folk. Det at folk reiser oftere betyr også at man har større sjanse for å komme bort i en slik episode, og dermed vil man være mer negativt innstilt selv om det bare skjer en gang i blant. Og ettersom alkohol i stadig mindre grad er å få gratis ombord, så tror jeg stadig færre drikker ombord, særlig på kortere flyvninger.

Joda.
Men det er jo bare å lese litt aviser så ser man at problemet eksisterer :)

Det eksisterer, ja, men de alvorlige hendelsene skjer sjeldnere og rapporteres i avisen sjeldnere enn mord.

Jeg har nesten 4 ganger saa mange flighter som Glean EBG og har akkurat samme oppfatningen.

At noen tar seg ett glass vin for mye, ser man oftere naar man er paa restaurant enn ombord i ett fly. Jeg ser ikke problemet med det overhodet.

De faa tilfellene der folk gaar berserk, skjer utrolig sjelden. Det skjer paa bakken ogsaa.

At det utgir en fare for sikkerheten er bare sproeyt

Idiotene tar nok med seg det de trenger hvis de ikke får servering og
selskapene taper penger. Det er vel en del som "trenger" en drink
for i det hele tatt å tørre å sette seg i ett fly.

Etter flere år med nedgang i probemer med fulle pax, har det nå snudd.
Alkoholpåvirket pax som lager problemer er et problem,som desverre øker i omfang.
Er et forbud veien å gå, tvilsomt. Er ok ingen som tør å være først ute med dette.
Men det er klart, får man flere alvorlige hendelser pga dette vil kanskje ting snu.

Etter flere år med nedgang i probemer med fulle pax, har det nå snudd.
Alkoholpåvirket pax som lager problemer er et problem,som desverre øker i omfang.
Er et forbud veien å gå, tvilsomt. Er ok ingen som tør å være først ute med dette.
Men det er klart, får man flere alvorlige hendelser pga dette vil kanskje ting snu.

Du har jo selvfølgelig innsikt i denne problematikken, men drikker de seg drita ombord i flyet, eller er de fulle når de går ombord? Og er lett å skjerpe seg i det man går ombord i et fly så CC ikke ser at du er overstadig. Forbudet bør vel heller komme i avgangshallen da :cool:

Noen kan jo boarde på stigende promille, andre kan lure meg seg ei på innerlomma.
Problemet er ombord likefullt, og det er nok ikke CC'ne som oftest overskjeker

De aller fleste jeg har hatt med å gjøre har vært gode på snurren når de kommer ombord. Men da er det ganske enkelt, ikke noe mer å drikke.
Problemet derimot er de som er på stigende rus, tar piller, og/eller drikker medbrakt sprit.
Men klart værst er kombinasjonen piller og sprit.

Hvis man skal måle problemer etter avisoppslag, tror jeg vi har større problemer enn drikking på fly .... :D

Hehe, joda.
Men nå har jo SAS-Steward akkurat bekreftet at det er et problem og at det er økende da ;)

Hehe, joda.
Men nå har jo SAS-Steward akkurat bekreftet at det er et problem og at det er økende da ;)

Joda - i hans sfære. Men andre selskaper og regioner kan ha andre erfaringer. Jeg hadde f.eks. selv på mine tre år på Sea-Tac kun en episode hvor vi måtte tilkalle politi.

Og vi hadde da episoder med fylliker og dophuer da jeg jobbet på Fornebu og. Men uten detta internettet fikk de ikke så mye oppmerksomhet ...

Joda - i hans sfære. Men andre selskaper og regioner kan ha andre erfaringer. Jeg hadde f.eks. selv på mine tre år på Sea-Tac kun en episode hvor vi måtte tilkalle politi.

Og vi hadde da episoder med fylliker og dophuer da jeg jobbet på Fornebu og. Men uten detta internettet fikk de ikke så mye oppmerksomhet ...

Jeg baserer min kommentar på internasjonale tall.
Så for å være mer eksakt. I Skandinavia og Nord Europa er det ikke store endringer.
Men i resten av verden, spesielt i Asia og Nord Amerika er problemet betydelig økende.
Dette er tall som rapporteres inn, uskker på hvem til. IATA kanskje

Back