Alitalia sliter (igjen..)

Blackhawk

ScanFlyer Gold
alitalia_logo06_03.gif


Så er nok en innsparingsrunde i gang, etter (selvsagt)
blodrøde resultater. Underskuddet er som vanlig i
milliardklassen (noe man vel begynner å bli vant til),
så nå skal 700 personer av en arbeidsstokk på
14.000 ut av selskapet.

Les mer her:

Boarding: "Alitalia skal kvitte seg med ansatte":
http://www.boarding.no/art.asp?id=45195
 
Ser ikke bra ut, men kan hende det er en del planlagte engangskostnader i forbindelse med restrukturering, så om det ikke kommer noen uforutsette hendelser så kan de gå i pluss i 2011.
 
Alitalia i krise.....igen

Airliners. net skriver

"Alitalia needs 180 million Euros to survive or bankrupcy"
og at Etihad ikke vil pumpe flere penge ind...

Samtidig siger rygter at Lufthansa og Airberlin samles, hvis man skal tro det, i et selskab hvor bl.a Etihad også er involveret, så måske AZ også skal ind her.

Janne Carlsson sagde en gang "at SAS ville blive 1 of 5 in 95" ja det blev det jo ikke, men måske i 2020

Hilsen
Ole
 
Alitalia i krise.....igen

Hm, jeg tror EU vil ha et par ord med i laget her før dette er klart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Alitalia må nå komme opp med en troverdig business plan til myndighetene som både eiere og kreditorer er enig om
Spørsmålet er om de nødvendige grepene faktisk gjøres, eller om det blir en "italiensk" løsning igjen, hvor det flikkes litt her og der


http://m.atwonline.com/airlines/alitalia-told-present-new-business-plan-italian-government
Italian national carrier Alitalia has been asked to present the Italian government with a detailed business plan agreed with creditors, banks and shareholders within the next few weeks as it again faces significant financial losses.
 
Da er den nye planen ute: kort sagt 20 fly skal ut av flåten, få mer flyvning ut av flyene per dag, shorthaul blir buy-on-board servering. Ingenting om ansatte etc, men sier seg selv at noen må ut

http://corporate.alitalia.it/en/media/press-releases-sai/2017-03-15b.html
€1 billion cost reductions by 2019
Revenue to increase 30 per cent by 2019
Profitability by 2019
Fleet reduced by 20 narrow-body aircraft
New competitive proposition for short and medium-haul aircraft fleet
 
Om jeg husker rett de har hatt knapt 10-15 år med overskudd helt siden selskapet startet i 1946, det er ikke noe å skryte av akkurat :P
 
De ansatte skal visstnok ha stemt nei til planene, så blir spennende å se hva som skjer nå. Kassa er uansett snart tom
 
Ser det meldes at en mulig Alitalia konkurs skal opp i retten på torsdag, for en avgjørelse om hva som hender videre
 
Styrets samles allerede i dag og skal se på saken.
Det er ikke likviditet for å fortsette med mindre banker eller regjeringen låne inn ekstra penger.
Etihad har allerede latt vite at de ser på salget som helhet som første mulighet (det ryktes Lufthansa) eller dele alt i assets og avvikle alt.
 
Det ser nå ut som Alitalia blir satt under administrasjon samtidig som den italienske staten låner dem €300-400 millioner for å holde dem flytene et halvt år til før nye eiere og struktur er på plass.
Hvordan det skal lykkes denne gangen er for meg en gåte....

Siste ord er riktignok ikke sagt, så får se hva retten kommer frem til i dag
 
Det er visst ikke lett å få det til i italiensk luftfart. Det er jo et langstrakt land med som trenger flytrafikk til både fastland og øyer, men Alitalia har jo aldri klart å tilpasse seg den deregulerte tidsalder, og har som SAS blitt reddet mange ganger. Italia har vel aldri hatt et annet stort selskap, dog endel mindre, men lavprisselskaper og tildels toget er store konkurrenter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ett steg nærmere kroken på døra?

Alitaila to enter bankruptcy proceedings

Italy's troubled flagship airline Alitalia will formally request to enter bankruptcy proceedings, after workers rejected a restructuring plan.
The company said its flight schedule would continue to operate as planned, while administrators examine whether the firm can be turned around.
Alitalia has received more than 7bn euros (£5.9bn) from the Italian state over the last decade.
But without further support, it may end up permanently grounded.
 
Blir faktisk spennende å se hva sluttproduktet ender opp som her. Nå har riktignok italienerne vært kreative før, men skal mye til for det ikke blir en eller annen form for likvidering. Spørsmålet er jo om enkelte ting kan bli solgt/splittet ut og leve videre i en eller annen form. Eller om det blir en mer eller mindre kontrollert stenging. Tyder kanskje på at både myndigheter og investorer er lei av å kaste bort pengene sine
 
Time toooooo say goodbyyyye.

I (næsten) samme kategori: Airberlin leverer rædselsfuldt 2016-regnskab.
 
Tar Lufthansa over både AirBerlin og Alitalia? Med eller uten hjelp fra Etihad?
 
Tar Lufthansa over både AirBerlin og Alitalia? Med eller uten hjelp fra Etihad?
Vad mer än de omskrivna slotsen på LHR skulle vara intressant för Lufthansa att ta över i Alitalia? Det borde väl vara mindre riskabelt att expandera den egna verksamheten i Italien på samma sätt som Ryanair och Vueling har gjort? Air Berlin är väl något annorlunda...
 
Vad mer än de omskrivna slotsen på LHR skulle vara intressant för Lufthansa att ta över i Alitalia? Det borde väl vara mindre riskabelt att expandera den egna verksamheten i Italien på samma sätt som Ryanair och Vueling har gjort? Air Berlin är väl något annorlunda...

Kanskje, men Lufthansa har forsøkt dette tidligere, uten suksess med Lufthansa Italia. Dog er situasjonen annerledes om Alitalia må lande for siste gang. Det er egentlig utrolig hvor mange forsøk det er gjort for å redde selskapet.
 
Back
Top