Alitalia og WheelTug lanserer forhjulsdrift på fly

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Alitalia og WheelTug lanserer forhjulsdrift på fly

Alitalia og WheelTug har inngått et samarbeide der de skal innstallere elektrisk motor i nesehjulet. Dette skal forenkle pushback samtidig som man skal ha muligheten til å taxe uten å bruke hovedmotorene.

The equipment allows aircraft to taxi both forwards without the use of main engines and backwards without the use of a tow tug.

The Chorus electric motor allows the movement of the aircraft from the departure gate to the runway, and upon landing, from runway exit to the stand for passenger disembarkation

http://www.airtrafficmanagement.net/2012/04/alitalia-to-team-on-wheeltug-system/

Det vil nok hjelpe en del borti statene og andre steder der man har latterlig lang taxi tid. Her i Norge vil det være litt begrenset. Og det vil jo nesten ikke være til hjelp etter landing ettersom man ønsker å ha motorene på i noen minutter i idle thrust, eller ihvertfall ikke mer enn nødvendig for å opprettholde taxi speed, for å kjøle ned motorene.

Men uansett et interessant system og jeg ser frem til å se hvordan det fungerer på line.

Re: Alitalia og WheelTug lanserer forhjulsdrift på fly

Rart valg, jeg ville i utgangspunktet trodd at hydraulisk drift ville være å foretrekke der nede. Skal man kunne taxe i brukbar fart kreves det en ganske stor el-motor der, noe som igjen betyr mye vekt og kompliserte saker. Motoren må kunne kjøles, elektriske ledninger av en betydelig dim må strekkes frem, og alt dette vil måtte stå som ufjeret vekt helt nede ved hjulet, og veldig utsatt med tanke på søle og skitt.

Hydrauliske motorer er mye mer kompakte og robuste sånn sett. De krever ikke kjøling på samme måte som en kraftig el-motor, og kan derfor bygges helt forseglet. De veier mindre, eller i værste fall like mye som en el-motor, og sist men ikke minst; En hydraulisk lekasje er ikke i nærheten av å være så farlig som en solid kortslutning i elektriske høyspentledninger.

Hele systemet er ganske lite og jeg tror ikke en hydraulisk løsning hadde blitt særlig mindre. Hele el-motoren sitter inni nesehjulet og tar derfor ikke noe særlig mer plass enn før.

ImageUploadedByTapatalk HD1337707261.449700.jpg

I tillegg er ikke de elektriske hydraulikkpumpene i 737'en spesielt sterke, men for alt jeg vet så ville de vært nok.

Men vedlikeholdsmessig tror jeg det er mye enklere med et elektrisk system.

WheelTug vil nok ikke sette noen rekorder i akselerasjon, men det virker som det klarer å opprettholde en ganske høy hastighet, når det først begynner å rulle.

Lufter en tanke, om hvorvidt sparte penger på taxing med kun APU kjørende vil veie opp for ekstra tid på bakken hvis man oppdager et motorproblem etter å ha stått i en værsting-kø i lengre tid? Ekstra tid på bakken, gndcrew må komme tilbake, osv? Vil nesten gå ut ifra det, det er vel ikke så ofte man får motorproblemer med nyere fly, særlig ved oppstart, men om noen med mere skjønn kunne utdype hadde det ikke gjort meg noe :)

Lufter en tanke, om hvorvidt sparte penger på taxing med kun APU kjørende vil veie opp for ekstra tid på bakken hvis man oppdager et motorproblem etter å ha stått i en værsting-kø i lengre tid? Ekstra tid på bakken, gndcrew må komme tilbake, osv? Vil nesten gå ut ifra det, det er vel ikke så ofte man får motorproblemer med nyere fly, særlig ved oppstart, men om noen med mere skjønn kunne utdype hadde det ikke gjort meg noe :)

Det er veldig skjeldent at det er noe galt med motorene på 738'ene i mitt selskap, så jeg er overbevist om at det vil lønne seg. Ihvertfall i forhold til de få gangene man må returnere til gate pga problemer. Men om det lønner seg i Norge er en annen sak... På nesten alle flyplasser i landet så vil man gjennomsnittlig bare spare et par minutter med motorbruk på vei ut og ingenting etter landing. Men på de store flyplassene i utlandet, så vil det nok helt klart lønne seg.

Men om det lønner seg i Norge er en annen sak... På nesten alle flyplasser i landet så vil man gjennomsnittlig bare spare et par minutter med motorbruk på vei ut og ingenting etter landing. Men på de store flyplassene i utlandet, så vil det nok helt klart lønne seg.

Og i vinterhalvåret vil vel effekten også være begrenset (ifht. vær/føre) med mindre man legger om til dekk med litt mer friksjon. (Jeg ser de har testet på snø/is, men med vinter blir man vel uansett ikke kvitt tauebilene og motortaxing deler av året)

Last edited:
Back