• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Akkurat det samme som, eh - sist...

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
Vi har allerede kommet et stykke ut i 2010, Stavanger Lufthavn er beleiret - av snø og vinter. Plattformen er like uoppnåelig for meg som Mt. Everest er for Lars Sponheim. Yr sa sol, vinduet mitt sa snøbyger - mye skjer på 45 min kjøring, været var innom alle 10 årstidene på vei fra Ryfylke til Sola. Vinden var ikke må min side, de i tårnet sa RW18, den mest bil-foto-fiendtlige av dem alle.
Årstallet er nytt, maskinene er de samme, de kommer inn til 99% fra Seattle`s svært så populære 3-serie. Intet nytt altså, nesten "same shit, same wrapping" (etter fri omskriving). Men snøbygene i Ryfylke var blitt til krystallklart vintersol, så man fikk trøste seg med det man fikk, og det var dette:

VKT er blitt like vanlig som 3-serien på Sola, men hyggelig det - man trenger til litt Bus på dette salige vestland...
H10_9284.jpg

Jeg hørte lyden, lyden av mine ungdomsår, trodde ikke mine egne ører - så kom den, såvidt jeg klarte å skyte, en F16 overflyging, hvoretter den landet og pekte nesen mot forsvaret men fikk brutalt fra tårnet "LEFT, LEFT!!!" - noe som resulterte i en meget kjapp 180 graders turn og tax mot sivil-flyplassen, og det var bra den klarte det, det var allerede en landing på gang sørfra...
H10_9195.jpg

De tjente noen hundre kilo på de to sorte ringene under flyet, Boeing... Altså på å IKKE tildekke dem med en egen parkeringshall...
H10_9200.jpg

H10_9225.jpg

H10_9265.jpg

F16 turde ikke dra på langtur alene, den hadde med seg mat-mor...
H10_9216.jpg

Så var streiken over, og endelig fikk Lufthansa samme gode pensjonsordninger som SAS...
H10_9240.jpg

KLM legger seg tidlig med kurs for sør
H10_9211.jpg

2 props avslutter disse solfylte, men akk så kalde minutter på Sola - og igjen kan jeg drømme, om grønne vintre og masse regn, om et videre spekter av forskjell i flytyper, pluss noen drømmer jeg ikke tør fortelle offentlig...
H10_9245.jpg

H10_9276.jpg

hei å hå

H

Du fikk jo en fin "fangst" idag må jeg si. Godt at været skiftet.
Nå har vi begynt å få mildvær og snø her oppe i nord etter det som så ut til å være starten på ei ny istid.

Den OE-LIR var en, for meg, sjelden flytype.

God helg :)

Hehe .. slett ikke verst. Men nå er det nok ikke lenge til krokusen synger og måltrosten titter frem. ;)

Fantastiske bilder - skarpe og perfekt eksponering! Lyset om vinteren er og blir nydelig på flyene! :D

er disse tatt fra bil-foto-fiendtlig rwy? jaha? skeptisk.. det er nesten så man forventer bilder av a-stolpen på vw'en og litt av takluka, men.. dette er jo bare perfekt.
så utrolig pent og bra!
denne tråden og en kald carlsberg i labben er den foreløpige toppen på fredagskvelden min. tusen takk harald!

Var jo bare kult med noen andre vinkler en "standard vinklene" fra plattformen:)

Flotte bilder! Meget skarpe og upåklagelige.

Ser fram til den tiden uten snø, varme i luften og skikkelig varm og blå himmel:)

er disse tatt fra bil-foto-fiendtlig rwy? jaha? skeptisk.. det er nesten så man forventer bilder av a-stolpen på vw'en og litt av takluka, men.. dette er jo bare perfekt.
så utrolig pent og bra!
denne tråden og en kald carlsberg i labben er den foreløpige toppen på fredagskvelden min. tusen takk harald!

He he :-), bare hyggelig... Man har nøyaktig 0,87 sek til rådighet, og da må man bare skyte før de er vekk - og som mange av dere sikkert vet, så liker jeg litt tid på meg til å finne litt spesielle vinklinger og motiver, noe som krever litt mer tid med objektet... Her må man løfte kamera i vinkel over det høye gjerdet, man ser kun et stor snø-fjell - så hører man litt lyd - og så kommer fuglen, og før man har sukket for seg så er den vekk. Sjansen for at ingen andre har tatt akkurat denne ene park-plassen som jeg klarer å bruke, er også ganske liten...

hei å hå

H

Last edited:
Back