Aker Kværner dropper Stord.

karlsdp

ScanFlyer Blue
Aker Kværner dropper Stord.

Dette utspillet av Kværner synes jeg er veldig diplomatisk. De velger å beholde Atlantic Airways, men ser flyplassen på Stord som et problem. En grei avgjørelse sålangt !!
:huh:

Re: Aker Kværner dropper Stord.

Det er jo ikke sikkert de ser Stord lufthavn som noe problem. Hvis Haugesund er like grei å bruke, kan det jo bare ha sammenheng med at de ønsker å skåne pendlere og kolleger for vonde minner i fremtiden...., men hvem vet...:rolleyes:

Det er jo en grei avgjørelse sånn her og nå. Kanskje spesielt for Atlantic som kanskje mister bittelitt av det fokuset som har vært på dem den siste uka. At selve flyplassen får litt av "skylden".

Men sånn risikomessig er nok ikke Stord noe verre enn f.eks Alta som de jo også lar seg frakte til. Hvis man begynner å tenke terreng, innflygingsprosedyrer, missed approacher og litt sånn snadder.

Stord har kortere og smalere bane samt en HELT annen sikkerhetssone så det er ingen tvil om at man øker den "statistiske" sikkerheten ved å bruke stamrutenettet.
Istedet for å lande på et frimerke lander man på hele postkortet.

Originally posted by karlsdp

Dette utspillet av Kværner synes jeg er veldig diplomatisk. De velger å beholde Atlantic Airways, men ser flyplassen på Stord som et problem. En grei avgjørelse sålangt !!
:huh:

Mja, du har muligens rett i at det er diplomatisk. Men som ein undersått i AK, vil eg sei at AK mister troverdigheten sin blant dei tilsette. Det rette i dette tilfellet, ville nok vore å gått vekk frå Atlantic. På bakgrunn av dei store misnøyene, samt dei opplysninger som er kome om at Atlantic kan karakteriserast som å gå på akkord med sikkerheten. Det var og kome fram opplysninger om at leder/sjefen i Atlantic har måtte gå pga danske luftfartsmyndigheter ang. sikkerheten i selskapet (artikkel publ. i dagbladet.no, mangler dessverre linken)

Eg kan derimot vera enig i at Stokken er fryktelig uegna som plass å plassera ein rullebane i utgangspunktet. Ivertfall dersom det var meininga at fly av dette kaliberet skulle ha anledning å lande/ta av. Det er mindre anledninger å utvide denne banen noko særlig pga omgjevnadane, så tviler på BAe146 kommer tilbake dit nei.

Last edited:

Originally posted by atck

Stord har kortere og smalere bane samt en HELT annen sikkerhetssone så det er ingen tvil om at man øker den "statistiske" sikkerheten ved å bruke stamrutenettet.

Nå har jeg aldri vært på Stord,men dette var en vedig grei forklaring i forskjellen på de to flyplassene.

Originally posted by LN-MEH

Originally posted by atck

Nå har jeg aldri vært på Stord,men dette var en vedig grei forklaring i forskjellen på de to flyplassene.

Joda, allegorien med postkortet illustrerer jo litt de faktiske landingsforholdene. Men går man inn i statistikken kan man jo spørre seg hvor mye farligere det er å øke bil/buss-kjøretida med 40 minutter for å komme seg til Avaldsnes og med halvannen time for å komme fra Alta til Melkøya, sammenliknet med flyging Stord-Hammerfest. (selvfølgelig ikke mulig på grunn av forholdene i HF. Det var mer tenkt som en illustrasjon.)

K

Back