• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Airways" - bedre før?

Cloudmaster

ScanFlyer Silver
Medlem
"Airways" - bedre før?

Norges-ferie og jammen dukker det ikke opp 15 år gamle nummer av bladet "Airways" i en skuff hos svigers på Nordmøre. Leser om operasjoner inn til Lukla, røverhistorier fra FN-flygninger med Twin Otter i Sudan og Hajj flygninger. Er det bare jeg som er blitt gammel, eller var dette magasinet mye bedre før?

Re: "Airways" - bedre før?

Lenge siden jeg har lest bladet, men på nett er de blitt helt 'Dagbla' ...

Jeg er muligens en smule inhabil siden jeg kjente John Wegg fra 1970-tallet og var med på både Airliners fra begynnelse og med fra starten med Airways i 1994. Da var bladet velredigert og stramt. Man kunne regne med at det som sto der var korrekt - og gjorde man feil, så ble det rettet i første nummer etter at feilen ble oppdaget.

Men verden gikk videre og John solgte Airways International i 2014 og gikk på pensjon. De som tok over er gode på presentasjon, men mindre gode på innhold. Det blir veldig harelabb og tvitrende nåharvidetkultdere - det klarer jeg meg godt uten.

Cloudmaster, du er nok både blitt eldre ;) og blekka var bedre faktamessig før.

OK - da konkluderer jeg med at alt var bedre før ;)Men det er herlig å lese feks en syv siders artikkel om pros and cons med BAe 146 fra tiden den var endel av flåten til PSA. Maskinen hadde jo en ekstremt effektiv luftbrems i halen - "One story that circulated concerned one of the British Aerospace factory pilots who helped PSA put the new airplane into service. When asked by a controller to make an extremely steep descent, he replied that he was unable. ATC asked if he didn't have speedbrakes, and he replied: "Oh, I am sorry, but those are for my mistakes, not yours."

Er ikke sikker på om alt var så mye bedre før, men Airways var definitivt det. :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back