Airshows 2011

Har hørt det nevt tidligere, men har ikke klart å finne noe info om det. Er vel neppe snakk om noe stort.

Forøvrig står "Baby Blue" fra Danmark oppført som sannsynlige deltagere på årets Flydag, har sett dem før og selv om de ikke akkurat er Red Arrows så er det trivelig med noe annet enn Birddog og Tiger Moth på Flydagen :)

Fra fs.no

Det er snart ti år siden sist Warbirds Airshow besøkte Notodden, men i sommer er de tilbake:
Spektakulært flyshow

–De siste årene har vi arrangerte showene våre på Lista flyplass ved Farsund. Opplegget har imidlertid nå blitt så bra at vi mener det er på høy tid at folk på Østlandet får oppleve dette igjen. Notodden er en stor og fin flyplass som passer perfekt til et slikt show. Jeg kan love spektakulære flyoppvisninger og god underholdning for hele familien denne helgen, sier stevneleder Mette Aarkvisla i Notodden Air Show.
WW2-setting

–Vi legger stor vekt på presentere flyhistorien også til nye generasjoner. På Notodden Air Show vil vi vise fram veteranfly og militære veterankjøretøy, som i vår WW2 setting tar oss tilbake til 40 tallet og fram til i dag. Vi vil vise fram sivile acro fly som Pitts, Extra 300, eks-militære Warbirds, Tiger Moth, Cornell, T-6 Harvards og DC-3 Dakota. Classic jets som de Havilland Vampire, L-29 med flere.

–Vi skal også vise flere av flyene sammen i klassiske fly-by over rullebanen i stor fart, samt i forskjellige formasjonsflyginger som kjennetegner denne epoken av militærhistorie, forteller Mette Aarkvisla, som ber folk sette av datoen 19. juni allerede nå.

Hørtes ikke ut som allverden for å være ærlig...

Hei,

Jeg tar turen til Ferte-Alais i stedet, flere gamle fly og kortere avstand mellom tilskuere og oppvisning.
http://www.ajbs.fr/
Paris Airshow er lagt opp for nye og store fly - sikkerhetsavstanden til en Airbus 380 oppvisning er slik at mindre maskiner blir små prikker mot himmelen.
Liker du det nyeste av passasjerfly samt moderne militærfly så er det verdt en tur til Paris, er du mer interessert i klassikere og warbirds så er Ferte-Alais et bedre alternativ.

Eders
Knut Erik

Et klip fra det sidste nyhedsbrev fra Roskilde Airshow 2011, 27-28 august:

"NYHEDSBREV ROSKILDE AIRSHOW 2011 – NR. 05 Der begynder at tegne sig et billede af de fly som kommer til Roskilde Airshow. Som nævnt i sidste nyhedsbrev har vi endnu ikke helt opgivet håbet om at få et internationalt airshow team til Roskilde. I øjeblikket forhandler vi med det russiske Team Russ, som er et kendt russisk team fra en af de russiske militære flyveskoler. De laver et fantastisk flot airshow med deres 6 L39 Albatros fly. Vi regner med at have det endeligt afklaret i begyndelse af juli. Ligeledes er vi også i kontakt med den amerikanske ambassade om at få et par fly fra US Airforce. Den sidste store ting vi mangler afklaring på er Euro flighteren samt ME262 & ME109 fra Messerschmitt Stiftung EADS – Tyskland. Vi kan desværre ikke give en tidspunkt på, hvornår vi får besked, men forhåbentlig drejer det sig kun om nogle administrative forhold som skal på plads, før vi kan bekræfte at disse fly kommer. En opdateret liste af de deltagende fly kan ses på vores hjemmeside.
I vores webshop kan der købes rundflyvning på Ju52, adgangsbilletter, tribunepladser, T-shirts, stævneplakat, og snart flymad. SAS kommer med deres CRJ900 og vi håber at SAS også de vil lave rundflyvning. DAT - Danish Air Transport har bekræftet at de kommer med deres MD87 og laver både flyveopvisning og rundflyvning.
Roskilde Airshow er også stolt over at kunne præsentere DM i Faldskærmsudspring om lørdagen og Johan Gustafsson som er Verdensmester i avanceret svæveflyvningsakrobatik i 2010. Politiet vil lave en stor og flot motorcykelopvisning og som nævnt tidligere åbnes Airshowet i Roskilde by om lørdagen kl. 12.15 med Gardehusarregimentet fra Slagelse samtidig med at der bliver overflyvning af Roskilde By af flere fly som deltager i Roskilde Airshow."

6-7 juli i Belgia:
-egen spotters' day!

6th-7th July - Belgian Air Component 65th Anniversary Airshow - Koksijde, Belgium
http://www.mil.be/airshow/index.asp?LAN=nl

Flyging med mil.: THUNDERBIRDS, RED ARROWS, Hurricane/Spit/Lancaster, Tornado, F-16, Belgisk A330, APACHE, Sveitsisk F-18, Saudi Hawks, m.m. Flere: Militære deltakere: http://www.mil.be/airshow/subject/index.asp?LAN=en&ID=1474

Sivile: blant annet belgisk Extra 300, T6, nederlandsk Hawker Hunter solo, Spit, britisk dragon rapide og GLOSTER METEOR Flere: Sivile deltakere: http://www.mil.be/airshow/subject/index.asp?LAN=en&ID=1476

Last edited:
Best å ta turen ;) Ble overrasket over at så mye interessant er med på airshowet. Siden det arrangeres midt i uka så trodde jeg det var et lite show. Synes det et merkelig at det arrangeres midt i uka. Har arrangøren tatt for gitt at folk har ferie? ;)

Jeg satser på å ta i allefall en dag på AirPower i Zeltweg neste helg. Burde bli noen fugler man ikke ser så ofte i Europa, bla. BD-5J :)

Hei,

Er det noen som skal på Paris airshow i år? Eller som vet om det er et bra show?

Var å besøkte Paris Airshow i helgen. Syntes at det var et greit show, men angrer på at eg ikke kjøpte bilett på tribunen, fikk ikke med take off og landing fra selve området. Men ellers var det veldig bra med over 100 fly til utstilling og mye annet spennende. Så alt i alt et bra show viss du vil ha litt av alt.
Lurer på om eg skal ta meg en tur på Riat i Juli, er det noen som har noen erfaring med det?

Personlig dropper jeg RIAT til fordel for Radom i år. Men RIAT er kjempebra, selv om programmet i år ikke er helt det store, ihvertfall ikke sammenlignet med tidligere år.

Last edited:
Var det besværligt at komme til og fra le Bourget med offentlig transport ? Jeg tænker på trafik koas , køer etc.

Vi tok toget til fra Paris sentrum, og på togstasjonen stod det busser som kjørt oss til showet Det var nesten ingen kø til showet, men litt på stasjonen når vi skulle tilbake, men ikke noe stress

Vi tok toget til fra Paris sentrum, og på togstasjonen stod det busser som kjørt oss til showet Det var nesten ingen kø til showet, men litt på stasjonen når vi skulle tilbake, men ikke noe stress

Lyder godt ! Tror jeg satser på at komme derned næste år.

Back