Airlinekoder

msteen

ScanFlyer Blue
Trenger en liste over airlinekoder, både tobokstavers iata- og trebokstavers icao-koder. Vil gjerne ha denne i et enkelt lesbart format, som f.eks. tabseparert eller lignende, men andre formater kan også muligens brukes.

Skal bruke denne greien til automatisk oppsett av excludeairlines for ruter til en gitt flyplass på SMS-varsling, og har da alle ruter satt opp med trebokstavers icaokode før rutenummer (samt destinasjon).

Features på den nye blir posisjon på flyene i klartekst m.m. Har også utviklet en "early alert" som fanger opp fly på vei allerede når de er i en annen del av nettet.

Vi har slitt med å finne gode kilder som kan brukes for dette til forumet, så gi gjerne beskjed om du kommer opp med noe.

Fant den som var på wikipedia rett etter at jeg posta den første posten her, og den er nå inn i min base.

Det jeg tenkte var å lese de icaobokstavene fra selskapene og koble de mot icaokodene i rutene jeg har fra før, og på den måten ekskludere selskaper som vanligvis trafikkerer den flyplass man "hører til", og gi beskjed automatisk når noe annet dukker opp. Skal prøve betaen på denne for Kvernberget i kveld.

Dette er eksempel på en sms jeg fikk inn i går fra samme system, denne gir tidlig beskjed om flyindivid på en gitt rute. Her har jeg valgt SK (ICAO CNO) 2309 som er siste ankomst fra Oslo. Jeg skal vanligvis ikke overvåke denne, men gjorde det i går for testens del. Meningen er at vi skal bruke denne til å "si fra" hvis det settes inn andre fly på denne ruta.

Eksempel på en SMS som sendes så snart et fly oppdages i nettet:

Airpics FW early alert
Callsign: CNO2303
Aircraft: Boeing 737-683
Registration: LN-RPF
Time: 03.02.2009 11:18z
2090 Hurdal, Norway

Oppdages da ofte i god tid til å komme seg til flyplassen for å fotografere hvis det skulle være noe. Den radaralerten blir også noe i denne duren, men oppdages da basert på sin flyvning i nærområdet.

Back