Airhelp, Refund.me og slikt

flyKSU

ScanFlyer Gold
Har noen her inne brukt noen av disse firmaene som rister flyselskap for kompensasjon på dine vegne når du blir forsinket iht. EC 261/2004?

For å prøve la jeg inn et krav hos Refund.me mot SAS da jeg ble nesten et døgn forsinket fra Trondheim til Santa Barbara for omtrent fire måneder siden. Hadde egentlig glemt av hele greia, men her om dagen ramlet det inn €600 på konto (minus 20% kommisjon og moms). Virker å fungere veldig greit, spesielt dersom du ikke gidder bryet med å krangle med flyselskapet på egenhånd.

Andre erfaringer?

Har noen her inne brukt noen av disse firmaene som rister flyselskap for kompensasjon på dine vegne når du blir forsinket iht. EC 261/2004?

For å prøve la jeg inn et krav hos Refund.me mot SAS da jeg ble nesten et døgn forsinket fra Trondheim til Santa Barbara for omtrent fire måneder siden. Hadde egentlig glemt av hele greia, men her om dagen ramlet det inn €600 på konto (minus 20% kommisjon og moms). Virker å fungere veldig greit, spesielt dersom du ikke gidder bryet med å krangle med flyselskapet på egenhånd.

Andre erfaringer?

Jeg fikk plutselig en dag en "unsolicited" e-post fra *etfirmanavnsomforsvinnerautomatisk* (ca noe sånt som "flyrett", men på engelsk..), hvor de tydeligvis hadde fisket ut opplysninger fra Worldmate eller tilsvarende tjeneste som jeg benytter (dette har jeg sikkert samtykket til på en eller annen måte). Ble litt skeptisk til å begynne med, men etter å lest litt rundt på nettet bestemte jeg meg for å teste dette. Lastet opp nødvendig informasjon, signerte "power of attorney" og to-tre uker senere ramlet det noen kroner inn på min konto i Skandiabanken. Greit konsept, men jeg hadde vel kunnet klart det selv (om jeg hadde giddet og vært oppmerksom på at jeg hadde rett til en kompensasjon).

Oppdaget AirHelp gjennom en reportasje i Aftenposten i sommer og sendte et krav etter en forsinkelse FRA-MCO med LH på over tre timer for over to år siden som jeg nesten hadde glemt. I dag mottok jeg 900 Euro i erstatning etter AirHelp tok 300 for jobben. Dette hadde jeg aldri orket selv, så for meg funket det flott.

Vi var to i reisefølget, slik at erstatningen i utgangspunktet var 600 Euro pr. person. Forsinkelsen var vel 4 til 5 timer, men vi satt i loungen så vi overlevde greit, men vi fikk ingen forklaring og ble ikke opplyst om våre rettigheter, bare stadige nye avgangstider. Hvis jeg ikke husker feil har du rett til erstatning i inntil 3 år etter hendelsen.

Noen som vet om det er noen frist for å sende inn krav om erstatning i slike saker?

EU261 har ingen definert frist, så i Norge så vil alminnelig foreldelse være etter tre år. I andre land kan fristene være andre.

Noen som vet om det er mulig å double dippe erstatning?

Reiste med SAS fra ORD til CPH i februar og opplevde at flyet ble kansellert grunnet snag. Gjennom Refund.me fikk jeg 1200 Euro i erstatning.

Har sendt inn en sak for samme flight til Airhelp nå, men er det noen sjans for å få igjen her også?

Forstår jeg deg rett i at du søker erstatning for samme sak? I så fall er det ganske moralsk forkastelig.

Hvis alle begynner å søke erstatning for den minste ting vil flyprisene bli bedtydelig dyrere. Amerikanske tillstander.

Noen som vet om det er mulig å double dippe erstatning?

Reiste med SAS fra ORD til CPH i februar og opplevde at flyet ble kansellert grunnet snag. Gjennom Refund.me fikk jeg 1200 Euro i erstatning.

Har sendt inn en sak for samme flight til Airhelp nå, men er det noen sjans for å få igjen her også?

Om du søker erstatning to forskjellige veier for samme sak, så er vel strengt tatt dette svindel, og å anse som det samme som å kreve utbetalt penger i reiseforsikring fra to forskjellige selskaper for samme sak. Jeg hadde i hvert fall aldri tatt sjansen på å få en svindelsak på mitt rulleblad for €900.

Om du søker erstatning to forskjellige veier for samme sak, så er vel strengt tatt dette svindel, og å anse som det samme som å kreve utbetalt penger i reiseforsikring fra to forskjellige selskaper for samme sak. Jeg hadde i hvert fall aldri tatt sjansen på å få en svindelsak på mitt rulleblad for €900.

Tviler det vil funke, at to selskaper skal kreve penger for en case vil jo bare funke om flyselskapet ikke har kontroll på hvem som har fått erstatning.

Forstår jeg deg rett i at du søker erstatning for samme sak? I så fall er det ganske moralsk forkastelig.

Hvis alle begynner å søke erstatning for den minste ting vil flyprisene bli bedtydelig dyrere. Amerikanske tillstander.

Legger inn klage for samme sak. Men hadde utgifter på blant annet hotell og mistet bagasje som jeg ikke har fått igjen penger på. Ettersom jeg ikke gidder sende inn lang, skriftlig klage, benytter jeg meg bare av Airhelp hvor jeg har lagt ved kvittering osv for de utlegg jeg hadde.

Legger inn klage for samme sak. Men hadde utgifter på blant annet hotell og mistet bagasje som jeg ikke har fått igjen penger på. Ettersom jeg ikke gidder sende inn lang, skriftlig klage, benytter jeg meg bare av Airhelp hvor jeg har lagt ved kvittering osv for de utlegg jeg hadde.
Airhelp & co er ikke et forsikringsselskap. Det eneste de gjør er å kjøre papirarbeidet på dine vegne for å få kompensasjon direkte fra flyselskapene ved forsinkelser som faller innunder bestemmelsene i EC 261/2004. Utlegg for hotell og mistet bagasje bør du ta selv enten med flyselskapet eller forsikringsselskapet ditt.

Legger inn klage for samme sak. Men hadde utgifter på blant annet hotell og mistet bagasje som jeg ikke har fått igjen penger på.

Som de 1200 euroene ikke dekker? Mistet bagasje tar man vel med reiseforsikringen?

SAS har forhåpentligvis et system som fanger opp forsøk på å få ut mer enn berettiget. Hvis ikke burde de snarest få det. Bevisst forsøk på dobbel erstatning, for å karre til seg mest mulig, er for meg på linje med å dumpe bilen i en innsjø og så melde den stjålet for å heve forsikringssummen. Det går til slutt ut over andre kunder i form av høyere pris på billetter eller forsikringer.

Skjønner det ble feil kanal å gå igjennom. Ønsker ikke være bidragsyter til høyere billettpriser/premier. Så kontaktet Airhelp og fikk forklart saken slik at jeg får rettet klage for det jeg ikke har fått erstatning for, nemlig mistet bagasje og mobilregning ifbm samtaler til kundeservice fra utland.

Last edited:
Nå ser det ut til at Airhelp er ute av det norske markedet:
http://www.dagbladet.no/tema/er-flyet-ditt-forsinket-pass-deg-for-gode-hjelpere/66595394

"- Vi tar oss av alt papirarbeid og all kommunikasjon med flyselskapene. Hvis de nekter å betale, tar vi dem til retten for deg, lover Airhelp - som ikke lenger har norske ansatte og ikke svarer på telefon."

Mye av innholdet på de norske nettsidene deres ser også ut til å være automatisk oversatt.

De svarer like fint på Engelsk, ser ut som alt løses fra øst europa om man skal bedømme på navnet på saksbehandleren. Så de er definitivt aktive. Har inne en sak nå, fordi jeg er litt lat og fordi SAS ikke opplyste at jeg hadde krav på noe. Så får vi se hva som skjer.

Meldte en sak til flyforsinkelser.no i januar. Fikk bekreftelse på at de hadde mottat det de trengte og at jeg hadde en gyldig sak. Ikke hørt noe siden 20 januar derfra.

Back