Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Originally posted by SAJblue

jeg synes å erindre noe vagt om at Airbus en gang i tiden sa at de måtte selge 100-150 stk A380 for å gå i null.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Det kommer jag också ihåg, men det var många år sedan de sade det...
 
Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Originally posted by Henrik

Originally posted by SAJblue

jeg synes å erindre noe vagt om at Airbus en gang i tiden sa at de måtte selge 100-150 stk A380 for å gå i null.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Det kommer jag också ihåg, men det var många år sedan de sade det...


Breakeven er ændret fra 270 til 420 stk ;)
 
Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Den krisen som Airbus går gjennom nå, er nok forbigående. Når A380 er i full produksjon, og når selskapene ser at maskinen lever opp til forventningene og det som er lovet av performance, så vil de nok selge flere av kjempemonsteret. 420 ordre vil nok ordne seg! Flere av selskapene som har ordre på A380 har teknisk personell hos Airbus for å følge med på den videre utvikling, og de sier selv at de ikke er bekymret for selve flymaskinen fordi forsinkelsene ikke skyldes tekniske problemer. Forsinkelsene går hovedsakelig på det produksjonsmessige.

Og man skal ikke være sikker på at Boeing med sin 787 blir levert som planlagt. I Flight International for et par uker siden ble det nevnt at Boeing også står overfor en rekke utfordringer når det gjelder den produksjonsmessige siden som kan skape forsinkelser også der.

Så det så! :)
 
Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Jeg tror de selger mange fler enn 420. Dette er ikke et produkt som skal selges i 2-3 år. Det skal selges i 50 år (blir nok noen modifikasjoner etterhvert, men dere forstår poenget).

Se på de norske vannkraftverkene som ble bygget for 20-50 år siden. De ble bygget med en levetid på rundt 25 år - da skulle et helt kraftverk være nedbetalt og man skulle ha tjent en slant - det var bare såvidt at de ble lønnsomme. Kraftverkene kommer imidlertid til å produsere i 100 år. De er pengemaskiner for eierne.

Dersom Airbus ser lengre enn noen få budsjett-år frem i tid så tror jeg de er svært komfortable med økonomien i 380 - de liker nok ikke nå-situasjonen med misfornøyde kunder og dårlig PR, men det retter seg raskt opp når de første maskinene er i lufta. Da er 380 kongen - ingen over og ingen ved siden.

Og sånn motivasjonsmessig: Hvordan tror dere BA-folk tenker når de parkerer en "gammelmodig" 747 ved siden av en enorm 380 på T3 på Heathrow? Tenker de "Jippi, vi tjente noen pund sterling på dette Boeing-kjøpet" eller tenker de "Fy flate den 380-en der var svær".
 
Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Originally posted by Henrik

Originally posted by SAJblue

jeg synes å erindre noe vagt om at Airbus en gang i tiden sa at de måtte selge 100-150 stk A380 for å gå i null.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Det kommer jag också ihåg, men det var många år sedan de sade det...

Ja det var før prosjektet ble "formally launched".
I denne tiden var det snakk om hvor mange ordre Airbus måtte ha før de var komfortable å ta flyet fra tegnebrettet og ut i den virkelige verden:)
Men det kan jo tenkes at de har satt internrenten svært lav i denne tiden, og senere justert den opp (og ned igjen).
 
Re: Airbus skal nå 420 stk A380 for breakeven !

Originally posted by dc-8-63
det jeg tror undervurderes i henhold til en BA A380 ordre er den psykologiske verdien av for Airbus og snappe opp en ordre paa A380 fra BA, en verdi som ogsaa vil vaere svaert negativ hvis Boeing fikk BA til aa kjoepe 747-800i
Selvfølgelig ville det være en stor psykologisk seier, men det er nok andre ting som er viktigere enn psykologiske seiere om Airbus skal kunne drive med profitt samtidig som de kan utvikle nye og innovative prosjekter.

Originally posted by LN-BRK
Den krisen som Airbus går gjennom nå, er nok forbigående.
Selvsagt vil det ikke forbli slik, og forhåpentligvis lærer de av det, men Airbus vil være i en helt annen situasjon de nesten fire-fem årene enn de kunne ha vært.

Originally posted by LN-BRK
Når A380 er i full produksjon, og når selskapene ser at maskinen lever opp til forventningene og det som er lovet av performance, så vil de nok selge flere av kjempemonsteret. 420 ordre vil nok ordne seg! Flere av selskapene som har ordre på A380 har teknisk personell hos Airbus for å følge med på den videre utvikling, og de sier selv at de ikke er bekymret for selve flymaskinen fordi forsinkelsene ikke skyldes tekniske problemer. Forsinkelsene går hovedsakelig på det produksjonsmessige.
Ja, det ser ut til at maskinen vil love hva Airbus har hevdet performance messig (bedre fuel burn selv med høyere OEW, grunnet noe lavere fuel burn på motorene fra EA og RR) (og bedre på noen punkter, feks lavere støy i kabinen en forutsett.) For å nå 420 ordre må de selge 13 A380 hvert år i 20 år fra nå av, noe de vil slite med å holde om allerede fem-seks år, når mer driftøkonomiske alternativer er tilgjengelige.

Originally posted by LN-BRK
Og man skal ikke være sikker på at Boeing med sin 787 blir levert som planlagt. I Flight International for et par uker siden ble det nevnt at Boeing også står overfor en rekke utfordringer når det gjelder den produksjonsmessige siden som kan skape forsinkelser også der.
Selvsagt står de, som Airbus, ovenfor en rekke utfordringer, men det betyr ikke at de også vil få problemer. Sålangt ligger teamet bak 787 veldig godt an til å levere første maskin helt i slutten av april 2008, og inntil nyheter om evnt forsinkelser skulle bli kjent, så er prosjektet on time.
EDIT: Det er deler av prosjektet som har hengt noe etter på enkelte tidspunkter, men Boeing har flyttet over ressurser og gjort noe med det der og da. Mao, de har hatt kontrollen og gjort noe med det, noe en ikke kan si om A380en, der de selv i sommer ikke hadde kontrollen på hva statusen var...

Originally posted by Geir
Jeg tror de selger mange fler enn 420. Dette er ikke et produkt som skal selges i 2-3 år. Det skal selges i 50 år (blir nok noen modifikasjoner etterhvert, men dere forstår poenget).
I salg i 50 år, hardly. Hvorfor? Sett at Boeing rundt 2020 kommer med en erstatter for 77W og 748, kalt Y3, der de kan ta i bruk de samme produksjonsteknikkene som de bruker på 787. En slik maskin vil være svært mye lettere og billigere i drift. Ja, en A380 kan modifiseres, feks med nyere motorer (det er forøvrig ikke helt enkelt det heller, en kan ikke bare slenge på en hvilken som helst motor på et fly (selv om den tilbyr nok thrust,) det er mange flere faktorer som spiller inn,) men til syvende og sist er det bare så mye du kan få gjort med selve flykroppen. Dersom de skulle finne på å bytte ut materialer, må det gjennom en ny, og kostbar sertifisering. Om Airbus når 420 skal de være fornøyde.

Originally posted by Geir
Se på de norske vannkraftverkene som ble bygget for 20-50 år siden. De ble bygget med en levetid på rundt 25 år - da skulle et helt kraftverk være nedbetalt og man skulle ha tjent en slant - det var bare såvidt at de ble lønnsomme. Kraftverkene kommer imidlertid til å produsere i 100 år. De er pengemaskiner for eierne.
Det er en stor forskjell mellom en fast installasjon og et kommersielt fly, dammen skal ikke flytte rundt på flere hundre tonn vekt... Samtidig: en kan bytte motorer på flyet på samme vis som en kan oppgradere turbiner og generatorer (men hvor ofte skjer det....,) men du ser sjelden at de modifiserer selve dammen, på samme måte som du sjelden ser at de modifiserer flykroppen. Det å fly rundt med ekstra vekt koster penger, mye penger, det trenger ikke en demning bry seg om.

Originally posted by Geir
Dersom Airbus ser lengre enn noen få budsjett-år frem i tid så tror jeg de er svært komfortable med økonomien i 380 - de liker nok ikke nå-situasjonen med misfornøyde kunder og dårlig PR, men det retter seg raskt opp når de første maskinene er i lufta. Da er 380 kongen - ingen over og ingen ved siden.
Med 48 produserte A380er per år etter 2010 (de vil nå en rate på 1 i 2007, 13 i 2008, 25 i 2009 og 45 i 2010, om den nye planen fungerer) vil de ha produsert 420 maskiner i 2017, med den forutsetningen at de selger såpass at de kan produsere 48 maskiner i året etter 2010. Med antallet ordre de har i dag, vil de ha produsert hele backlogen innen utgangen av 2013. Dersom du ser på linken som peker til EADS sine sider, vil du se at de ved salg av 750 maskiner innen 20 år. 420 frames for break even er et høyt tall for et slikt prosjekt, da nærmer en seg hva en maskin som 787 må oppnå for break even. Ikke bare det, hele business casen for A380 er ikke akkurat overbevisende når en ser på den forventede internrenta til prosjektet, i et privat selskap ville en neppe fått mye støtte fra investorer for å sette igang med et sånt prosjekt. Airbus er svært heldige om de tjener penger på dette prosjektet, ever, selv om en A380R/A389 skulle bli lansert. Hvorfor, vekt, vekt, vekt og ti år for tidlig på markedet, husk, motorene er ikke så mye mer enn en rework av hva en ser på 777/777NG.
Vil A380 være kongen? Ja, størrelsesmessig, men innen fire år er den forbigått når det kommer til CASM, og det av en maskin som er mindre, og spesielt det siste lover ikke godt.

Originally posted by Geir
Og sånn motivasjonsmessig: Hvordan tror dere BA-folk tenker når de parkerer en "gammelmodig" 747 ved siden av en enorm 380 på T3 på Heathrow? Tenker de "Jippi, vi tjente noen pund sterling på dette Boeing-kjøpet" eller tenker de "Fy flate den 380-en der var svær".
Gammelmodig? Er feks 737NG gammelmodig selvom 737serien strekker seg tilbake til slutten av 60-tallet?:rolleyes: Hva vil de kunne tenke? Ved kjøp av en 748i feks noe som det her: "yeah, vi har en maskin som brenner mye mindre fuel, har lavere flyplassavgifter pga mindre vekt, vi kan bruke den på flere ruter, den tar mer cargo i buken som vi tjener fett på, vi har en maskin med stor likhet vedlikeholds- og operasjonsmessig til den vi allerde har og sparer penger på dette." Ja, en A380 er større og sånn sett mer imponerende visuelt sett, men innen ti år er det nok ikke så mye annet enn størrelsen som er imponerende...
 
Back
Top