Denne for står jeg ikke (men så er ikke jeg noe ingeniør). Hvis du har en 2 motors sak som veier f.eks 100 tonn og en 3 motors sak som veier like mye, vil ikke det da til si at gearet må være dimensjonert likt?The added weight of the tail "is largely compensated for the by the drop in the mass of the landing gear, the reason being that the landing gear is dimensionally smaller and less voluminous given the smaller engines".
man dermed kan "senke" maskinen noen tommer
Jo, selvfølgelig vil det gi mindre vekt, men ikke slik at det kompenserer så mye som det virker i artikkelen.
... og ved å flytte en motor bak fører det til at en må forsterke denne delen av flyet -> mer vekt, det blir enda et sted hvor en må trekke kabling for fuel mm osv. Selvom MLG er massive ser jeg ikke helt hvordan en sparer inn vekta ved å få senket maskinen noen tommer...Jo, selvfølgelig vil det gi mindre vekt, men ikke slik at det kompenserer så mye som det virker i artikkelen.
Jupp.Jeg tror heller ikke vi skal legge så alt for mye i artikkelen. Airbus (og Boeing) patenterer mye rart som kommer ut av utviklingsavdelingen, men det er ganske lenge mellom hver patent som faktisk er nyttig i det virkelige liv.
Flott med en ny TriJet ja, men holder meg noe skeptisk til utseende inntil jeg ser den i virkeligheten..
Noe spesiell hale, men de oensker vel ikke aa kopiere utseende til de tidligere TriJetene..
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.