Airbus og ST Aerospace med A330 P2F

Someone

Moderator
Medlem
Airbus har i samarbeid med ST Aerospace lansert et program for ombygging av A330, både -200 og -300, fra passasjerfly til frakter. Første maskin ventes være i luften i 2015

http://www.aviationweek.com/aw/gene...ine=Airbus Launches A330P2F With ST Aerospace

Airbus is bringing to market the A330 passenger to freighter program with ST Aerospace, with the aircraft to enter service in 2016.

Both the A330-300 (to come first) and -200 (due a year later) will be part of the P2F program which also includes EADS’ EFW unit. ST Aerospace will have the development lead, with EFW performing the modification and marketing.
 
Det är goda nyheter för A330 programmet.
Jag är förvånad att de inte har lanserat något program för ombyggnad av Airbus A340 till Cargo flygplan ännu?
 
Da skal første fly snart bygges om...
Airbus Industrie (AIB, Toulouse Blagnac) affiliate EFW Elbe Flugzeugwerke is to embark on its first P2F (Passenger-to-Freighter) conversion of an A330-300 with former Malaysia Airlines (MH, Kuala Lumpur Int'l) machine 9M-MKI (cn 116) currently in Dresden awaiting reconfiguration.

Once conversion is complete, the A330-300P2F will carry up to 60 metric tonnes over a distance of 2,200 nautical miles, or 61 tonnes to a range of 3,600 nautical miles for the higher MTOW (maximum takeoff weight) variants.

"The longer-fuselage A330-300P2F is particularly suited for integrators and express carriers, resulting from its high volumetric payload capability with lower-density cargo, while the A330-200P2F is optimised for higher-density freight and longer-range performance," the European manufacturer said in a statement.

Given the type's natural downward inclination, Airbus says the freighters will incorporate a powered loading system to allow maindeck pallets to be moved from the front of the aircraft to the back.

As announced last year, EgyptAir (MS, Cairo Int'l) subsidiary, EgyptAir Cargo (MSX, Cairo Int'l), has been designated the launch customer for the A330-200 variant of the P2F programme.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/36320-airbus-to-commence-first-a330-300-p2f-conversion
 
Det är goda nyheter för A330 programmet.
Jag är förvånad att de inte har lanserat något program för ombyggnad av Airbus A340 till Cargo flygplan ännu?

Dyr i operasjon. 330-300 kan gjøre samme jobben til lavere pris, og så lenge det er tilgjengelige 330'er er det lite poeng i å kaste bort penger på en dyr sertifisering. 340 vil nok ha bedre rekkevidde, men frakterne har ikke samme behovet for å strekke strikken som pax-flyene av og til har.
 
Jeg ser at den ikke har den "klumpen" ved nesehjulet som de rene fraktflyene har.
Er det noen som vet hvorfor (ikke)?
 
Jeg ser at den ikke har den "klumpen" ved nesehjulet som de rene fraktflyene har.
Er det noen som vet hvorfor (ikke)?

Det ville sikkert gjort ombyggingen vesentlig mere komplisert og dyrt. Regner med at man vurderte det slik at kostnaden for å oppnå et plant cargodeck var høyere enn nytteverdien.
 
Det ville sikkert gjort ombyggingen vesentlig mere komplisert og dyrt. Regner med at man vurderte det slik at kostnaden for å oppnå et plant cargodeck var høyere enn nytteverdien.

Javel, men er det ikke påkrevet med et plant cargodeck på de ombygde maskinene? Jeg trodde det var et must, både i forbindelse med lasting/lossing, men også p.g.a. balanseringen av flyene?
 
Første A330-200PCF er ferdig, og klar for tjeneste for Egyptair Cargo...

3565m.jpg

Kilde: https://www.airplane-pictures.net/forum/4211/100-newsworthy-picture-moved-to-standard-queue/
 
Turkemistan Airlines er neste kunde her nå de nå bestiller to A330-200P2F konverteringer. Står ikke noe om hvilket selskap disse har fløyet for før

https://www.aviation24.be/airlines/...-airbus-customer-by-ordering-two-airbus-a330/

Turkmenistan Airlines has placed an order for two A330-200 Passenger-to-Freighter (P2F) converted aircraft, becoming a new Airbus customer. The order marks the first time an Airbus aircraft is sold in Turkmenistan. The A330-200P2F will enable the airline to further develop and boost its international cargo route network. The deliveries of the aircraft are planned in 2022, making Turkmenistan Airlines the first operator of this type in Central Asia.
 
Det er forresten ennå ikke veldig mange konvertere A330 maskiner i trafikk.

Egypt Air har 3 A330-200P2F som primært brukes mellom Egypt og Europa. DHL har 6 A330-300P2F. 3 er basert i Europa, og flyr endel transatlantisk og til Midt-Østen fra deres europeiske hubber, men 3 flyr fryr for Air Hong Kong ut fra HKG

I tillegg skal det være minst 3 maskiner under konvertering i Dresden
 
ATSG, som blant annet flyr mye fro Amazon, skal ha bestilt konvertering til fraktere av 20 A330, med levering 2023-2025. Så helt tydelig at volumene at disse vil ta seg opp i de nærmeste årene

Ellers der jeg at HiFly har overtatt 2 tidligere A330-300 maskiner fra SQ, som de nå har inne til å bli konvertert til fraktere i Dresden, og forstår det slik at de skal i tjeneste for DHL, når de blir ferdige
 
Da kommer det flere konverterte A330 fraktere. CDB bestiller 12 konvertering og 3 av disse skal til kinesiske kunder, som de første. Sichuan Airlines og Jianxi Cargo Airlines

https://www.businesswire.com/news/h...ion-Order-and-Freighter-Introduction-in-China

Orders twelve more conversions from Elbe Flugzeugwerke GmbH (“EFW”), bringing the A330 P2F fleet to fourteen aircraft
Launches the A330-300 P2F type in China, backed by new leases with Sichuan Airlines and Jiangxi Cargo Airlines
Debuts first A330 P2F conversions to be performed in Shanghai, China, and Mobile, Alabama, U.S.A
 
Da kommer det flere konverterte A330 fraktere. CDB bestiller 12 konvertering og 3 av disse skal til kinesiske kunder, som de første. Sichuan Airlines og Jianxi Cargo Airlines

Og noen av disse, mellom 2 og 4, skal til Avianca Cargo

https://www.ch-aviation.com/portal/news/115783-colombias-avianca-cargo-to-add-a330-300p2fs

Avianca Cargo (QT, Medellín José Maria Córdova) is planning to add between two and four A330-300(P2F)s, its first converted freighters, with the first two units now due from CDB Aviation.
 
Back
Top