Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Og da snakker vi selvsagt helt uberørt av menneskehender?

Uten systemer som er i sync vil det selvfølgelig ikke være mulig ... Så ja, hele infrastrukturen, som vi kjenner den i dag, må skiftes ut.

2050?
 
Re: Airbus vil flytte pilotene bort fra fronten av flyet

Hvorfor skal de da i det hele tatt sitte om bord?
MH-370 er et eksempel av et full-automatisert selv-flöyet flight hvor Autopilot var "at the Helm" ... utfallet har dessverre ikke vaert av de heldigste ? Sannsynligvis pga at ingen "Human Pilot" var tilstede for ä fingre inn nytt waypoint i FMS, etter at siste waypoint (over Indonesia ?) var velberget (her menes : flyet !) blitt flöyet forbi ?
 
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Det er nok også et poeng å ta inn over seg faren forbundet med ulovlig inngripen i slike systemer. Flere stater har jo visst seg kapable til å ta seg inn nærmest over alt, og det er svært sannsynlig at rene terrorgrupper, sterkt finansiert av rike bakmenn, vil legge betydelige ressurser i å knekke et slikt automatisert system for å benytte det til trusler og aksjoner. Det i seg selv er jo en rimelig god grunn til å beholde mennesker der fremme.
 
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Kan man ikke i første omgang tenke seg fly med bare én pilot?
 
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Kan man ikke i første omgang tenke seg fly med bare én pilot?
Tilbake i USSR-tiden opptredde Milizia i grupper av TRE : èn kunne lese, èn kunne skrive ... den siste var med for ä passe pä disse to farlige Intelligentzia ...

Litt mer seriöst : i den verden vi lever inn mot, bl.a. tatt i betraktning de hver dag mere intensive forhold mht flytrafikk vs luftrommet, kommer den dag hvor det enkelte flyets "speed" blir et säkalt "Community Issue", bestemt av Politikerene nede pä bakken og päkrevet/regulert gjennom ATC .... neste steg i forandringen blir deretter SWARM OPTIMISATION, dvs hvor flere hundre - opp til tusenvis av - fly blir "flöyet" gjennom transponderen v/highspeed datapack uplinks fra ATC's computer, og hvor optimiseringsloven er f.eks. "minimal swarm CO2" (eller NOx o.l. "grönne" lover) etc
 
Last edited:
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Må si jeg er spent på hva kostnadene for en flyutdannelse blir når man må fly 1500 timer på skolen for å kunne få jobb. Eller har de tenkt å putte helt ferske piloter der fremme med alt ansvaret? Det er godt mulig vi kommer dit en dag (da er nok vi alle sammen daue for lengst), men så innarbeidet som dagens systemer, flydesign og prosedyrer er så ser jeg ikke at dette kan endres særlig lett.

(ikke for å være pessimistisk altså, men ser ikke helt de praktiske løsningene på det)
 
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Dere snakker om de 2 første trinnene:
1) Pilotene flyttes til bakken, eventuelt bak i flyet først
2) Navigering og styring av fly automatiseres helt

Man kommer da til situasjonen med digre automatiserte fly mellom digre connection-flyplasser. Med redusert kost for piloter er dette ikke noe rasjonelt oppsett. Uten flyvere blir gevinsten med å ha store fly mindre.

3) Mindre automatiserte fly over lengere distanser mellom mindre flyplasser.

Bare den teknologiske utviklingen får fart på seg så er min helgetur på Påskeøya innen rekkevidde.
 
Last edited:
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Apropos:
EU funding into remote-controlled container ships that will traverse the world's oceans without any crew have been slammed as ‘mad' by the RYA.
The ships, almost a quarter of a mile long and wider than a motorway could be trading from Singapore to Southampton within a decade.
Rolls-Royce, the British engineering company developing the ships, claims the unmanned ships will be cheaper, greener and safer than those with a full complement of captain and crew.
Oskar Levander, Rolls-Royce's head of marine innovation and technology, said: ‘If you look at most accidents in marine they are happening because of human error - a lack of concentration and people becoming tired. We can provide a safer, more comfortable and better way of steering a ship.'
But Stuart Carruthers, cruising manager of the RYA, says this overlooks the fact that there are thousands of other users out at sea who may not be seen by the robot ships

Read more at http://www.yachtingmonthly.com/news...iner-ships-are-on-the-way#uaSBl1Fk3JiPchMM.99

http://www.yachtingmonthly.com/news/536804/beware-robot-container-ships-are-on-the-way#

The technology, which will be tested on a real ship off the coast of Ålesund in the next few months, will be used only on bulk cargo vessels and not passenger ships.
Read more at http://www.yachtingmonthly.com/news...iner-ships-are-on-the-way#uaSBl1Fk3JiPchMM.99
 
Last edited:
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Siden dette sporet av litt så kan jeg kommentere dette når det kom opp.
Som ingeniørene i RR tror så er det ikke bare de på broa som skal til for å drive en båt, det er noen viktige personer som subber på dekk og i kjelleren også for å holde skuta i sving fra dag til dag. Mye av det som skjer til daglig der er nødvendig vedlikehold og rutiner for å holde ship shape og ting i gang.
Siden jeg har førstehåndskjennskap til akkurat dette så skal det blir artig å se hva planen til playstationingeniørene er ved teknisk problemer eller at de mister forbindelsen med skuta, er ikke bare å fly inn folk midt i Stillehavet eller langs kysten i orkan.
Tilbake til flyene...det er helt greit med førerløse tog på flyplassene, men jeg foretrekker at det er noen som sitter å kikker ut vinduet foran på flyet og slipper at man må stole på noen dataskjermer for å få utsyn ut. Det er tross alt ikke mulig å programmere seg bort fra alle eventualiteter, for å ikke snakke om hacking av kommunikasjon mellom bakke og fly som også har vert nevnt.
 
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Etter min mening er det rart om de får innvilget patent på et så grovt, layoutmessig prinsipp. Det blir som om en arkitekt skulle søkt å fått innvilget patent på kjøkken i kjeller, eller at en bilfabrikant tidligere skulle fått patent på motor i bakre del av bilen. Å få patent på teknologien som gjør at det er mulig å plassere cockpit et annet sted i flyet er naturligvis en helt annen sak.
 
Re: Agurknytt - Samletråd

Bingo! :p

But seriously ... vi har sett førerløse tog og trikker, det eksprimenteres med førerløse biler .. Selvfølgelig vil det før eller siden komme førerløse fly. Den som tror noe annet har nok hodet godt begravet i sanden ..

Førerløse fly har man da hatt I mange år nå, de kalles droner.
 
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Den dagen et fly selv kan ta avgjørelsen om å lande i Hudson River etter dual engine flameout vil vi se førerløse fly. Kanskje.
 
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Der tar du feil semmeren. Den dagen da menneskelig feil står for flere dødsfall enn det som blir reddet ved menneskelig intervensjon, da blir førerløse fly en realitet. Forskning viser at i løpet av 20 år vil ca 47% av dagens yrker være borte. Piloter og flygeledere vil nok være blant disse. I tillegg til bussjåfører, aksjeforvaltere, m.m.
 
Re: Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet

Forskning viser at i løpet av 20 år vil ca 47% av dagens yrker være borte. Piloter og flygeledere vil nok være blant disse. I tillegg til bussjåfører, aksjeforvaltere, m.m.
Og den dagen robotene overtar utviklingen av nye roboter og automatisering av nye yrker kan vi si at løpet er kjørt. :spin
 
Back
Top