Airbus-ingeniørenes drømmefly

Re: Airbus-ingeniørenes drømmefly

Vet ikke helt hva jeg skal si... Det var en blanding av veldig lekkert og veldig lite lekkert...
Men det er sikkert økonomisk effektivt i drift, da mht aerodynamikk

Flyet er utrolig stygt, jeg håper for all del at dagens flydesign kan opprettholdes.

Flyet er utrolig stygt, jeg håper for all del at dagens flydesign kan opprettholdes.

Beklager, men dette er en lite gjennomtenkt uttalelse, og den forteller meg du hverken har tenkt gjennom det eller har mye dybde i påstanden. Jeg tror vi etterhvert kan snakke om et "stygt design" eller ingen ting. Designet er irrelevant i det store bildet - framtiden vil bringe enorme utfordringer både innen effektivisering og (med stadig mindre olje å utvinne) nye brenselsteknikker. Fly MÅ utvikles for å beholde sin posisjon.

Dette er jo et rent konsept, et forslag, og sluttresultatet vil bli noe helt annet. Når man tenker framtidsrettet har man mange metoder, fra det "grensesprengende" (men urealistiske) til en del mer konservative og realistiske modifikasjoner innen kjent territorium. Det ene er ikke nødvendigvis så mye bedre enn det andre, for å få en utvikling må man ha litt radikale ideer. De trenger ikke bli realisert, men de stimulerer tankemyldring.

Se bare innen biologien og evolusjonsteorien, det er genetiske mutasjoner som plutselig viser seg å passe bedre - som vinner til slutt ;)

Forøvrig synes jeg det er en fantastisk idé å lage et transparent gulv. Jeg sitter jo ca. klistret fast til flyvinduet 98% av tiden jeg bruker i et fly. Men hvor realistisk det er..... Skeptisk. Hehe. Og tenk på de med flyskrekk OG høydeskrekk da :lol: Huff huff.

Det er et ret interessant design, som Airbus kommer med. I forhold til mange andre "bud" på fremtidige design, virker det der væsentligt mere realistisk med den angivne tidshorisont. Først og fremmest vil flyet uden problemer kunne bruges på eksisterende lufthavne, og medfører ikke de samme problemer med hensyn til evakuering som blended wing body.

Der er et par interessante detaljer. Generelt gælder det, at hvis aerodynamikken skal være så god som mulig, så skal tværsnitsarealet ændrer sig så lidt som muligt ned gennem flyets længderetning. På billedet kan man bl.a. se, at flykroppens tværsnit er en lille smule større foran vingerne end ud for dem.

Derimod undrer jeg mig lidt over, at motorerne ser ud til at vende lidt op ad.

Lars

Der er et par interessante detaljer. Generelt gælder det, at hvis aerodynamikken skal være så god som mulig, så skal tværsnitsarealet ændrer sig så lidt som muligt ned gennem flyets længderetning. På billedet kan man bl.a. se, at flykroppens tværsnit er en lille smule større foran vingerne end ud for dem.

Kan jo være nettopp derfor den ser tilsynelatende mindre ut fra vingerota og bakover. Ved vingerota og bakover vil fairings, motor housing osv ta opp endel plass. Tenker man da "area rule" for å unngå wave drag, så betyr jo det at kabinen må være større foran vingen enn fra vingen og bakover :)

Kan jo være nettopp derfor den ser tilsynelatende mindre ut fra vingerota og bakover. Ved vingerota og bakover vil fairings, motor housing osv ta opp endel plass. Tenker man da "area rule" for å unngå wave drag, så betyr jo det at kabinen må være større foran vingen enn fra vingen og bakover :)

*Area rule*
Mener du da at skroget må bli mer "kjegle"-formet? Utifra feks bilde 5 på den siden så synes jeg faktisk skroget ser mer "peanut"-formet ut/bølge-aktig på toppen.. :p

Ellers så flyet spennende ut. Flyselskapene (og flyplassene) vil nok ikke være så hypp på masse forandringer i flyskrog som gjør at enkelte gater må spesialtilpasses enkelte fly osv... her var det derimot ikke gjort så mye forandringer (så det ihvertfall ut til) foran vingene, så dette burde passe fint inn på en vanlig gate. (Ser på dette som viktig).

Spekulasjon: Kanskje dette er en del av det samarbeidet Finnair har med Airbus ang forskning på fly for fremtiden? Ser jo at det det er lagt inn et fly fra Finnair der også...

Last edited:

Uff, gruer meg til hva fremtiden bringer når det gjelder teknologi og design. Synd men sant .

Back