Airbus Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

For å gi en statusrapport på ordre og leveringer nå som flyet har fått nytt navn:

Firm order:

A220-100:
Delta: 75
Swiss: 10
Odyssey Airlines: 10
Braathens Regional: 10
PrivatAir: 5
Lease Corporation International: 3¨
Totalt: 113

A220-300:
AirBaltic: 50
Air Canada: 45
Republic Airways Holding: 40
Macquairie AirFinace: 40
Swiss: 20
Lease Corporation International: 17
Al Qahtani Aviation Company/SaudiGulf: 16
Ilyushin Finance Co.: 14
Egypt Air: 12
GTLK Leasing (til Red Wings): 6
Korean Air: 10
Iraqi Airways: 5
Falcon Aviation Services: 2
Air Tanzania (bestilt av staten): 2
Totalt: 279

Endel av disse ordrene er jo også litt "shaky", men enn så lenge ligger de som firm og da er jo depositumet betalt

Levert:

A220-100/CS110:
Swiss: 8

A220-300/CS300
Swiss: 15
Air Baltic: 9
Korean Air: 6
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Litt spent på hva de allerede leverte maskinene vil bli omtalt som. De er jo bygget som CS100 og CS300.

Espen
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Jeg lar emojis snakke for meg: :sarc:skep:baeh:mol

Men for å være litt alvorlig, så forstår jeg ikke helt logikken i verken rebrandingen i seg selv, eller modellnummereringen. Ville ikke A219 og A221 vært mer logisk? Det er vel bare snakk om et joint venture, og C-series er jo på ingen måte en «fullverdig» Airbus heller, den deler jo ikke avionics eller andre ting med resten av produktene deres. Oh well, det er tross alt bare snakk om et navn.
 
Last edited:
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Litt spent på hva de allerede leverte maskinene vil bli omtalt som. De er jo bygget som CS100 og CS300.

Espen

Tipper de utad skifter navn, men antar både de og kommende maskiner kommer til å beholde typesertifikatet og formelt hete BD-500-1A10 og BD-500-1A11 i papirene. Men det navnet ble jo ikke brukt utad tidligere heller.

Litt som med de fleste MD-80 typene, som jo i typesertifikatet ble hetende DC-9 og ikke MD-80, selv etter Douglas ble til McDonnel-Douglas


Eller må jeg si jeg egentlig liker navnet, i motsetning til noen andre :P

Og når Airbus nå faktisk har kjøpt programmet, etter Bombardier selv klarte kjøre det i grøften, så ville det vært veldig rart ikke markedsføre det som Airbus

Her er forresten den offisielle pressmeldingen fra Airbus:

https://www.airbus.com/newsroom/pre...bus-introduces-the-a220-100-and-a220-300.html

Airbus introduces the A220-100 and A220-300
 
Last edited:
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

jaja .. så får vi se om konlurrenten etterhvert blir til B-636 eller 737jr ..... ;)
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Når Airbus skal ta over det hele så ga det nok ikke mening for dem å beholde CS-navnet, det ville ikke passet inn i deres modellmatrise. Jeg skjønner derfor godt at de vil markedsføre flyet under eget navn. Jeg regnet med at den kanskje ble hetende A200, så evt A200-100 og A200-300 etc. Men jeg tror kanskje de valgte A220 for å vise at det er en størrelse mindre enn 320 og således en slags lillebror til denne...?

Må uansett si at dette er positivt, Airbus gikk inn og "reddet" flyet og arbeidsplassene, slik at det lever videre. Airbus på sin side fikk et "gratis" fly som fyller et ganske stort hull i modellutvalget deres. Vinn-vinn, spør du meg...

Blir spennende å se om det kommer inn noen nye bestillinger nå som det er mer klart hva som skjer videre. :)
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Bilde Seth Miller - The Wandering Armenean.

36959181_10213201541855666_5655427753562865664_n.jpg
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Noen sjanse for at A220 kan bli samme type rating som A320-serien? Eller er disse for ulike? Isåfall ville den kanskje passe inn i flåten til SAS i segmentet med under 140-150 seter.
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Noen sjanse for at A220 kan bli samme type rating som A320-serien? Eller er disse for ulike? Isåfall ville den kanskje passe inn i flåten til SAS i segmentet med under 140-150 seter.

Det er for ulike, skulle de fått til dette måtte de trolig vært designet like fra starten av
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Kjipt, kjipt, kjipt... Men får trøste seg med at CS-programmet er reddet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Trist, men sånn er det. Rart ikke Bomardier ikke klarte å få det til å lønne seg.

Vil produksjonen flyttes eller forbli over dammen?
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Trist, men sånn er det. Rart ikke Bomardier ikke klarte å få det til å lønne seg.

Vil produksjonen flyttes eller forbli over dammen?

Nja, så rart var det ikke.

Først ble programmet kraftig forsinket og veldig mye dyrere enn planlagt, så kassa var tom før de i det hele tatt fikk rampet opp produksjonen og oppnådd de livsnødvendige stordriftsfordelene. Og sistnevnte rakk de aldre oppnå. Og det hjalp heller ikke kjeppene Boeing stakk i hjulene og alle forsinkelsene fra P&W heller.

Hovedproduksjonen skal forbli i Montreal, dessuten har de forlengst annonsert en andre monteringslinje i Mobile, men det er delvis for å komme under eventuelle amerikanske straffetoll.

Airbus sine fabrikker i Hamburg og Toulouse er mer enn opptatt den dag i dag
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Heftig - og er nok redningen til denne maskinen.
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Jeg blir heller ikke overrasket om vi ser flere amerikanske ordre. Ser man på produksjonskapasiteten som er planlagt i Mobile, som på sikt skal rampes opp til 60 fly i året, dog vil det ligge langt under dette når de starter i 2020. Så vil JetBlue sin ordre bruke mindre enn 1/3 av kapasiteten. Nå regner jeg med at endel Delta maskiner (de har 75 i ordre, samt 50 opsjoner) også vil bli bygget der, selv om de i starten kommer fra Montreal, så har Airbus her nå ikke fylt opp mer enn ca halve produksjonskapasiteten mot det amerikanske markedet. Det også selv om man tar med ordren på 40 fly som er parkert hos Republic Airways Holding, og som det er ukjent hvem som vil ende opp som operatør av.

Derfor blir regner jeg nesten med at vi innen en år ser nok en større ordre fra en amerikansk aktør i omtrent samme størrelsen
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Hvis man bestiller nå, hvor fort kan man få levert?
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Hvis man bestiller nå, hvor fort kan man få levert?



Vanskelig å vite, men neppe før 2020 tidligst. Litt avhengig av hvor mye Airbus klarer øke produksjonen på kort sikt

Med mindre man klarer få pusset opp noen av de tidlig produserte maskinene som har stått lagret noen år i Montreal
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Regner med at airbus sender over et team til Canada for å se om de kan få opp farten på produksjonen. Der har sikkert noen ideer til rasjonalisering!
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Delta planlegger nå å sette typen i trafikk til vinteren - det er vel noe før opprinnelig planlagt. Det indikerer vel levering av den første før jul ...

https://pointmetotheplane.boardinga...inter/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

The new planes are coming earlier than previously expected. The CEO said in January the jets would be delivered in early 2019, but indicated Thursday that they would be arriving later this year. Based on early reviews, Delta flyers can look forward to the new ride.
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

AirBaltic ble første selskap som fikk levert en A220 maskin, eller CSALP A220-300 for å være litt mer presis

CSALP A220 -300 55038 YL-CSJ Air Baltic delivery 19jul18 YMX-RIX
 
Back
Top